مدل کنفدرالیسم دمکراتیک تنها راه نجات خلق‌ها

مدل کنفدرالیسم دمکراتیک نه تنها به عنوان راهکاری برای خواسته‌های خلقِ کورد بلکه به عنوان جنبشی فراملی‌ و ناسیونالیسم ‌ستیز، در راه آزادی، رهایی از نظام‌های سرمایه‌داری، می‌تواند مورد توجه جهانی قرار گیرد.

عوامل اصلی نابرابری‌های اقتصادی، تبعیض‌های جنسیتی و آسیب‌های محیط زیستی و مرکز گرایی و فساد در تقسیم قدرت و ثروت  در جهان امروز، از نتایج اقتدارگرایی و دیوان‌سالاریِ سوسیالیسم دولتی است . کنفدرالیسم دموکراتیک به عنوان یک مدل سیستم سیاسی‌ که  بر پایه‌های اساسی فمینیسم، دموکراسی مستقیم، بوم‌شناسی سیاسی، چندگانگی فرهنگی، اقتصاد تعاونی‌، حق مشروع دفاع و خودگردانیِ شورایی استوار میباشد میتواند به عنوان یک مدل مدیریت سیاسی و چارچوبی نوین برای خودسازمان‎دهیِ بدونِ دولت در هر نوع جامعه، شهرها، ادارات، معرفی گردد. از اینرو این مدل نه تنها به عنوان راهکاری برای خواسته‌های خلقِ کورد بلکه به عنوان جنبشی فراملی‌ و ناسیونالیسم ‌ستیز، در راه آزادی، رهایی از نظام‌های سرمایه‌داری، می‌تواند مورد توجه جهانی  قرار گیرد.

تاریخ نشان داده است که حکومت یک گروه یا یک خاندان خاص یا یک فرد خاص بر مردم، همیشه موجب ایجاد دیکتاتوری بوده است. حتی اگر فرد ادعا کند که شخصیتی دموکراسی‌خواه است، اما اطرافیانش در جهت پیشبرد منافع خود، از فرد شخصیتی دیکتاتور خواهند ساخت. برای نمونه میتوان به خاندان پهلوی اشاره کرد که درطول عمر سلسله‌اش با سیاست تمرکز قدرت و ثروت در مرکز باعث ایجاد نابرابری‌های اقتصادی و فساد گردید و عملا باعث تضعیف و در حاشیه نگه داشتن اقوام متعدد به خصوص کوردها در امور حکومتی و اداره کشور شد و بعد از خاندان پهلوی نیز رژیم فعلی در طول ۴۰ سال حکومت با روشی همانند پهلوی و با سیاست مرکز گرایی و با فساد‌ی روزافزون در جهت منزوی کردن خلق هایی از اتنیکهای مختلف به خصوص خلق  کورد همان راه را پیموده است. مدل ملت دولتی که بیش از صد سال بر ایران حاکم است نتیجه ای جز فساد، تبعیض جنسیتی، نابرابری تقسیم قدرت و ثروت در ایران نداشته است . در مقابل، از تنها مدل موفق درتاریخ  میتوان به مدل ملت ملت در روژآوای کوردستان اشاره نمود که در طول جنگ داخلی  کوردستان سوریه نتایج موفقیت آمیزی را به دنبال داشت و درنهایت به خودمختاری و اعلام خود مدیریتی  یا همان  مدیریتِ خودگردانِ شمال و شرق سوریه انجامید.این مدل در سوریه مبتنی بر یک مفهومِ جغرافیایی و تمرکززداییِ اداری و سیاسی است  که درآن حاکم بر مردم، خود مردم هستند.  لذا این سیستم با توجه به مشخصه‌های هرگروه، پذیرای تفاوت‌های قومی و دینی است و بر اصل هم‌زیستی متقابل و برادری مردمان استوار است. فلذا برابری همه‌ی مردم در حقوق و وظایف را تضمین می‌کند و با توجه به تکثر ملیت اعم از عرب و کورد و .... این مدل توانسته به منشورهای حقوق بشر احترام بگذارد و حافظ صلح داخلی و جهانی باشد.

با توجه به آنچه که گذشت و رجوع به حافظه‌‌ی تاریخی ملت ها تنها راه حل برون رفت از مشکلات فعلی و استیفای حق ملت‌ها، خصوصا ملت مظلوم کورد نظام کنفدرالیسم دمکراتیک است چرا که همه‌ی اقشار مردم، به ‌ویژه زنان و جوانان، سازمان‌ها و نهادهای دموکراتیک را شامل شده و  با آزادی فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین بهره‌مندی از تمام مزایای زندگی آزاد و برابر، کارآمدی  خود را به بخوبی به اثبات رسانده است.