مراکز اطلاع‌رسانی حزب دمکرات کردستان عراق؛ مسئله شنگال و روژاوا | یادداشت

دو رسانە که آشکارا از آنکارا دستور می‌گیرند و کار آنان فقط کنترل و تنظیم اخبار علیە روژاوا و "پ.ک.ک" است. این دو کدامند؟

دو رسانە که آشکارا از آنکارا دستور می‌گیرند و کار آنان فقط کنترل و تنظیم اخبار علیە روژاوا و "پ.ک.ک" است. این دو کدامند؟

سایت ویکیلیس آشکار کرد که ۶ تن از کارمندان کانال روداو به طور مستقیم با دستگاه اطلاعاتی ترکیه موسوم به میت کار می‌کنند. این ۶ تن چه کسانی هستند؟

نازه نایف قوال یک ایزدی اهل روستای زومان از توابع شنگال بود!

در سوم آگوست ۲۰۱۴ که تبهکاران داعش به شنگال حمله کردند نازه به همراه خانواده‌اش حاضر به ترک شنگال نشدند و به کوهستان شنگال پناه برده و در همان مناطق ساکن شدند. او با وجود همە دشواریها دست به مبارزه علیه داعش زد.

برادر بزرگتر نازه، یکی از دایی‌ها و تعدادی از اقوام وی در مبارزه علیه داعش جان باختند. آنها نیز همانند هزاران شهروند شنگالی شاهد بودند که در زمان قتل‌عام ایزدیان در شنگال توسط داعش،  پیشمرگەهای پارت دمکرات کردستان عراق چگونە منطقه را ترک کرده و خلق ایزدی را در چنگال داعش رها کردند.

نازه در مقابل ربودن و فروخته شدن هزاران زن ایزدی ساکت نماند. او برای آنکه خلق ایزدی و کسانی که توسط داعش ربوده شدە بودند، بتوانند زندگی تازه‌ای را آغاز کنند به تلاش و فعالیت پرداخت. اما نیروهای پارتی که قبلا فرار کرده و آنها را به داعش سپرده بودند باری دیگر در ۱۴ مارس ۲۰۱۷ به تجمع و راهپیمایی مسالمت‌آمیز آنها برای محکوم نمودن حمله به خانەسور هجوم آورده و با گلوله‌باران خلق شنگال، نازە نایف قوال از سوی تبهکاران پارت دمکرات بە ‌شهادت رسید.

در همان روز پیکر نازه در آرامگاە شهدا در کوهستان شنگال بە خاک سپردە شد. در این آرامگاە پیکر دهها گریلا و قهرمان ایزدی کە در نبرد با تبهکاران داعش بە شهادت رسیدەاند خاکسپاری شدەاند.

نازه فقط ۲۰ ساله بود...

داستان زندگی نازه خلاصه‌ای از تراژدی شنگال است. آنچه داعش موفق به انجام آن نشد، امروز گروهی دیگر در تلاش برای انجام آنند. آنهایی که توسط دولت ترکیه آموزش دیده و به زبان ترکی صحبت می‌کنند به این منطقه فرستاده شده اند. آنها در هر فرصتی به مردم مدنی، روزنامه نگاران و مدافعان شنگال حمله می‌کنند.

داستان نازه که در شنگال کشته شد به این ترتیب بود...

اما موضوع تحلیل ما در این روابط نزدیک کانالهای رسانەای پارتی و میت ترکیه می‌باشد...

زمانی که نازه نایف قوال شهید شد، آنها این خبر را اینگونه اعلام کردند:"پ.ک.ک شهروندان را به سپر انسانی مبدل کرده و  تعدادی عرب مسلح را از حسکه به شنگال منتقل کرده است" و اینگونه به شیوەای خارج از معیارهای ابتدایی اخلاق رسانەای با پنهانکاری و دروغ‌پردازی محض از بیان اینکه این زن ایزدی توسط چه کسانی و چرا کشته شده امتناع کردند.

پارتی برای خود یک شبکه رسانه‌ای ایجاد کرده و در واقع شبکە رسانەای مذکور از جنگ ویژه (روانی) دولت ترکیه بسیار بدتر و خطرناکتر است. اما خوشبختانه خلق کرد واقعیات را می‌دانند و اخبار آنها را باور نمی‌کنند. زیرا اهداف این شبکەهای رسانەای و غرضهای کار آنها بر همگان (در هر چهار بخش کردستان وخارج از میهن) آشکار است.

این شبکه رسانه‌ای از دو شاخه اصلی تشکیل شده است؛ یکی کانال روداو است که از سوی نیچیروان بارزانی راەاندازی شدە است و دیگری کردستان-۲۴ که وابسته به پسر مسعود بارزانی یعنی مسرور بارزانی است.

این دو شاخه خود با هم مشکلاتی اساسی دارند و همگان از این مسئله آگاه هستند. اما زمانی که مسئله خوشخدمتی به دولت ترکیه باشد این دو شاخه برای دشمنی با پ.ک.ک به رقابت با هم می‌پردازند.

مدت یک سال است بر اساس دستور صادر شده از آنکارا در تلاشند تا اخبار " پ.ک.ک می‌خواهد  در شنگال قندیل دیگری را ایجاد کند" منتشر می‌کنند و همین خبر باعث هجوم دولت ترکیه به شنگال شده است.

آنها اینگونه ظاهرسازی می‌کنند که گریلا به شنگال حمله کرده و آنجا را از دست پیشمرگه خارج نموده و اشغال کرده‌اند. اما واقعیت این است که وجب به وجب مناطقی اشگال شدە شنگال توسط نیروهای گریلا، مبارزان "ی.ب.ش" و "ی.ژ.ش" از تبهکاران داعش پس گرفته شد، آنهم با خون شهیدان. در اینجا باید یادآوری کنیم مناطقی همانند ربیعه، سنونە و مرکز شنگال هم که توسط گریلاهای نیروی مدافع خلق و یژاستار آزاد شدند و بنابر حسن نیت پ.ک.ک به نیروهای پیشمرگ بازگردانده شدند.

رودار که همیشه از اذعان به واقعیت خودداری کردە و طفرە می‌رود، می‌گوید که 'پیشمرگه‌ها از شنگال فرار نکرده‌اند [منظور سوم آگوست ٢٠١٤است]، این شبکە رسانەای زمانی که آمار سال ۲۰۱۴ را منتشر کرد، در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۴ اینگونه گفت:

"نیروهای پیشمرگ در روز شنبه سوم آگوست ٢٠١٤، ساعت ۹ صبح به دلیل ناتوانی در مقابله با حمله داعش، منطقه  شنگال از توابع موصل و منطقه ‌به وسعت ۲۱۰ کیلومتر مربع که شامل مناطق سحیلا، ربیعه، سنونە، وانکە و ۱۵۰ روستا در مدت سه ساعت تخلیه شد."

شنگال و مناطق اطراف آن در مدت زمان دو ساعت به تصرف داعش درآمد.

تمام خلق کرد و همه جهانیان شاهد بودند که چگونه صدها روستا، شهرک و کل منطقه در مدت زمان دو تا سه ساعت به دست داعش افتاد.

بعد از آنکه نقشه  دولت ترکیه برای اشغال شهر منبج و جدا کردن کانتونهای جزیره و کوبانی ، از طرف دولت آمریکا رد شد و بعد از سفر [مسعود] بارزانی به آنکارا، نقشه پلید و چرکین به مرحله اجرا رسید. به این رسانه‌ها که مهارت ویژه‌ای در دروغ پردازی دارند، بنا بر دستوری که از طرف دولت ترکیه صادر شده بود، وظیفه‌ای تازەای محول شد مبنی بر اینکه حضور گریلاها و مدافعان شنگال در منطقه را "مشکلی بزرگ و خطرساز" جلوه دهند.

بر اساس همین نقشه، پیشمرگه‌های ANKS که از اعضای حزب دمکرات کردستان عراق هستند و توسط دولت ترکیه آموزش دیده‌اند باید وارد خانەسور که تحت کنترل نیروهای " ی.ب.ش" و "ی.ژ.ش"می‌باشد، شوند و در مقابل مبارزین مدافع شنگال بجنگند. همین طور دولت ترکیه نیروهای "ی.ب.ش" و "ی.ژ.ش" را بمباران خواهد کرد و همانند اشغال جرابلس و عزاز  و باب عملیات سپر فرات را در آنجا نیز به مانند روژاوا به اجرا درآورد.

عبدالقادر سلوی که یک روزنامه نگار عضو حزب "آ.ک.پ" و از نزدیکان مرکز جنگ روانی رژیم ترکیە علیە خلق کرد است، نقشە حملە بە شنگال را اینگونه تشریح میکند:

یکی از فرماندەهای نیروهای ENKS در مصاحبه با روداو گفت: "ما جنگ را به داخل روژاوا منتقل می‌کنیم." عزیز ویسی که در گذشته‌ای دور با خیانت از "پ.ک.ک" جدا شده بود و در حال حاضر فرمانده نیروهای ویژە پارتی است گفته بود که این پیشمرگه‌ها روانه روژاوا خواهند شد.

برای اجرای این نقشه چرکین، هاکان فیدان مشاور دستگاه اطلاعاتی میت ترکیه در روزهای ۱۴ و ۱۵ مارس سال جاری میلادی در دهوک با مسعود بارزانی و نچیروان بارزانی دیدار نموده و سپس از نیروهای به اصطلاح پیشمرگ روژاوا در شنگال دیدن کرده بود. اما این اخبار در هیچکدام از رسانه‌های وابسته به پارتی منتشر نشدند! چرا؟!

رسانه‌های پارت دمکرات کردستان عراق به طور مداوم به انتشار اخباری اینچنینی دست زدند:

"پیشمرگه‌های روژ از طرف ناتو آموزش داده می‌شوند و همچنین دولت آمریکا از آنها خواسته برای رفتن به روژاوا خود را آماده کنند."

همگان می‌دانند کە فرمانده آمریکایی که مسئولیت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در جنگ علیه داعش این ادعای رسانەهای پارت دمکرات و اخبار مربوط بە آن را رد کرده و گفت: "ما هیچ برنامه‌ای برای آموزش این پیشمرگه‌ها و کار [همکاری] با آنها نداریم."

البتە ناگفتە پیداست کە منظور این رسانه‌ها [روداو و کانال دیگر پسرعموی وی] از ناتو همان ارتش ترکیه است.

رسانە‌ای کە گذشته‌ای سراسر دروغ و لبریز از شایعه پراکنی و حاشیه‌سازی دارد، هرگز نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد که آنهایی که با زبان ترکی صحبت می‌کردند و اسلحه‌ی آنها را در دست داشتند در میان پیشمرگهای روژ چه کار می‌کردند؟ هدف حضور آنها در حمله به شنگال چه بود؟

اما به حاشیه راندن قتل نازه نایف ۲۰ ساله و لاپوشانی آن برای آنها بسیار آسان است.

این اعمال در راستای دستوراتی است که به آنها داده شده و پیشتر نیز همانند آنرا انجام داده‌اند.

در سال ۲۰۱۳ در کانال روداو به پیکر چند تن از مبارزان "ی.پ.گ" که در شهرک تل‌حمیص از توابع حسکه  در کمین تبهکاران داعش گرفتار شده و بە شهادت رسیدە بودند، بی احترامی بسیاری نمود. کانال روداو با نشان دادن پیکر این مبارزین شهید از کانال خود با شور و شعف بسیاری اعلام نمودند که "نیروهای داعش نیروهای ی.پ.گ را شکست داده و تعدادی از آنان را کشتند."

در مقاومت کوبانی در سال ۲۰۱۴ زمانی که تبهکاران داعش قامیشلو را بمباران می‌کردند، رسانەهای وابستە بە پارت دمکرات کردستان عراق با پخش اخبار دروغین از کشته شدن صدها تن سخن می‌گفتند تا خلق ما [در باشور و دیگر بخشهای کردستان] روحیه و اراده خود را از دست بدهد.

آنها با به فراموشی سپردن هزارن تن از قربانیان انفال در جنوب کردستان، در مورد شهروندانی سخن می‌گفتند که به دلیل جنگ ۶ ساله روژاوا ناچار شده‌‌اند به جنوب کردستان پناهنده شوند. این رسانەهای پارت دمکرات ادعا کردند: "این شهروندان به دلیل اقدامات " پ.ی.د" آواره شده‌اند و روژاوا خالی ازسکنه شده است." و یا اینکه گفتند: "پ.ی.د" مردم را آواره کرده و اموال آنها از کُرد و عرب و سریانی را غارت کرده‌اند." نە پ.ی.د بلکە این سازمان ملل متحد بود کە در گزارش اخیر خود همه‌ی این ادعاها را رد کرد و آنها را دروغین خواند.

این رسانه ها به طور مداوم به ارتش ترکیه، تبهکاران داعش، جبهه النصره، ارتش آزاد، احرار الشام و هر گروهی که با ی.پ.گ و ی.پ.ژ می‌جنگید روحیه می‌دادند و تلاش می‌کردند این گروهها را در مقابل "ی.پ.گ" پیروز نشان دهند. همە روزانه شاهد هستیم که دستگاههای اطلاع رسانی دولت ترکیه اخبار دروغین این رسانه‌ها را همانند مرجع خبری با چە آب و تابی منتشر می‌کنند.

زمانی که مسعود بارزانی به دیدار گریلاهای مخمور رفت و از آنها برای دفاع از مخمور در مقابل تبهکاران داعش تشکر کرد، این رسانه‌ها در مورد دیدار و تشکر مسعود بارزانی از گریلاها ساکت ماندند و اخبار آنرا منتشر نکردند، اما یک روز بعد اعلام کردند که مخمور در کنترل پیشمرگه است.

خود این رسانه‌ها بعدها هزاران خبر خود را تکذیب کردند که در اینجا مجال بیان آنها وجود ندارد.

بعدها در خبری گفتند که " ی.پ.گ" منبج را تسلیم رژیم سوریه کرده است. بدون اینکه بیانیه شورای نظامی منبج را منتشر کنند که در آن گفته شده بود:" برای دفاع از منبج در مقابل ارتش ترکیه و ارتش آزاد با دولت روسیه به توافق رسیده‌اند که چند روستای هم مرز با ارتش ترکیه و گروههای تبهکار را به 'صورت مشترک' فرماندهی کنند."

اگر بخواهیم همه دروغهای این رسانه‌ها را آشکار کنیم به صدها صفحە کاغذ نیازمندیم و در اینجا مجال آنرا نداریم، اما این موضوع باید بە شیوە جدی مورد بررسی قرار گیرد.