مسئله زنان، مسئله آزادی است

زنان باشور کوردستان آزادیخواهان اگر امید به مبارزه و رسیدن به آزادی دارند، محل راه حل، صفوف مبارزات آزادی زنان آزاد و فلسفه ژنئولوژی است.

تعدادی از رسانه‌ها در باشور کوردستان  هفته گذشته به تبلیغات گسترده‌ای پرداختند که گویا در چهارچوب گام هفته‌ای برای مقابله با خشونت علیه زنان که هر ساله در آستانه نزدیک شدن به روز جهانی مبارزات جهانی در مقابل خشونت علیه زنان انجام می‌شود، هر دو دانشگاه سلیمانیه و دانشگاه جیهان وابسته به گولنی‌ها در اقلیم کوردستان کنفرانسی جهانی تحت عنوان «زن در تاریخ و علل خشونت» در شهر سلیمانیه برگزار می‌کنند و تعدادی از آکادمیسین‌ها و کارشناسان در زمینه علل خشونت علیه زنان و مسئله زنان و راه حل این مسئله و تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت علیه زنان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

قبل از آنکه در مورد اهداف اصلی این کنفرانس صحبت کنم می‌خواهم به برگزاری این کنفرانس و تلاش‌ها برای انجام این فعالیت اشاره نمایم و نمی‌خواهم بسیار به دانشگاه جیهان و بسیاری موسسات دیگر که توسط جنبش گولنی‌ها در اقلیم کوردستان و در چهارچوب جنگ ویژه علیه فرهنگ کوردها و ذوب آن و تلاش برای ترک نمودن و رام نمودن و لیبرالیسم سیستم سرمایه‌داری و دموکراسی لیبرال توسط سیستم هژمونگرای مدرنیته سرمایه‌داری که در تلاش برای تسلیم نمودن جامعه ما هستند و در این چارچوب می‌خواهند از این مدل بر خلاف اراده آزادی‌خواهانه مردم ما استفاده کنند و جبهه رادیکال دمکراتیک و یک جنبش و سازمان آزادی‌بخش را از بین ببرند، بپردازم. در این رابطه همچنین باید بگوییم که فتح الله گولن در حال حاضر به دلیل کودتای شکست خورده سال ۲۰۱۶ ترکیه توسط حکومت اردوغان و باخچلی حکم دستگیری وی صادر شده و به همین دلیل فرار کرده و در منطقه  پنسیلوانیا آمریکا ساکن است. او توسط حکومت ترکیه به عنوان تروریست شناخته می‌شود. اما علی رغم این دستگاه‌های جیهان و بسیاری از دستگاه‌ها و برنامه‌ها و شرکت‌های وابسته به این جنبش هنوز در اقلیم کوردستان در حال فعالیت  در چهارچوب جنگ ویژه اشغالگران علیه کوردستان هستند. کاری که این سازمان با همکاری دانشگاه سلیمانیه، پایتخت فرهنگ، انجام داده است، تلاشی برای گمراه کردن و منحرف کردن تمرکز و سوء استفاده از چنین دستور کار حساسی است تا نشان دهد که آنها نگران مسائل زنان هستند. دانشگاه‌های جیهان و بسیاری از مؤسسات بین‌المللی در بسیاری از کشورها با هدف جنگ‌های ویژه و برنامه‌ریزی شده تأسیس شده‌اند و کسب و کار و فعالیت‌های آنها نیز به همین منظور شکل گرفته است.

چیزی که آنها انتخاب کرده‌اند یک دستور کار بسیار مهم برای هر مبارز آزادی است. مسئله زن سرچشمه همه مسائل و مشکلات اجتماعی است، تا مسئله زن حل نشود، هیچ مشکل اجتماعی حل نمی‌شود. آزادی جامعه با آزادی زن تامین می‌شود.

اگر این دو نهاد واقعاً می‌خواهند نقش زنان را در تاریخ بشریت و جامعه‌پذیری بشر ارزیابی کنند یا هدفشان ریشه‌کن کردن خشونت علیه زنان باشد، باید بر همه اشکال خشونت علیه زنان تمرکز می‌کردند و بر این اساس راه‌حل‌هایی را به افکار عمومی و جنبش‌های زنان ارائه می‌دادند. اما چیزی که من متوجه شدم این بود که هیچ یک از کسانی که به عنوان دانشگاهی و کارشناس صحبت کردند به حقیقت موضوع اشاره نکردند و حتی می‌خواستند موضوع را پیچیده‌تر کنند. در واقع اگر این دو نهاد دغدغه زنان را داشتند، اکنون زنان پرچم انقلاب را در سه بخش کوردستان با شعار «ژن ژیان آزادی » برافراشته اند و با اراده‌ای پولادین در برابر اشغال کوردستان، سرکوب، دیکتاتوری و انواع فاشیسم، نژادپرستی و خشونت در خیابان‌ها هستند، اما در این کنفرانس به مبارزه زنان و آزادیخواهان در سه بخش دیگر کوردستان حتی با یک کلمه نیز اشاره‌ای نشد. تمام زنانی که در روژهلات کوردستان و باکور کوردستان به نام‌ها و دلایل مختلف دستگیر، شکنجه و زندانی می‌شوند و صدها زن فعال که توسط این رژیم‌ها مورد خشونت قرار می‌گیرند، حتی در یک کلمه نیز به آن‌ها اشاره نشد. این نشانه روشنی است که هدف اصلی کنفرانس مسئله زنان و ریشه‌کن کردن خشونت علیه زنان در منطقه باشور کوردستان نبوده است. اگر دغدغه کنفرانس و برگزارکنندگان آن تلاش سیاسی مردان مستبد اقلیم نیست، باید از تلاش زنان آزادیخواه در هر سه بخش کوردستان با افتخار یاد می‌کردند و به مبارزه با کرامت آنها درود می‌فرستادند. چرا که مسئله زنان به یمن جنبش آزادی خواهی مردم کوردستان به یک موضوع جهانی تبدیل شده است وجنبش آزادی زنان کوردستان و زنان آزاد بر اساس اندیشه رهبر آپو امیدی برای همه مبارزان آزادی به ویژه زنان و جوانان شده است.

نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، حوزه‌های خشونت علیه زنان است. اما در کنفرانس، دانسته یا ندانسته، از پرداختن به همه حوزه‌های خشونت علیه زنان و مسائل مربوط به حل مسائل زنان اجتناب شد. مسئله زن مسئله آزادی است. نه آن طور که برخی از به اصطلاح دانشگاهیان و صاحب نظران می‌گویند، موضوع بحث اقتصادی یا مشارکت در دولت نیست.

در این کنفرانس باید رابطه زن و آموزش، زن و کودک، زن و محیط زیست، زن و طبیعت، زن و مدیریت، زن و اقتصاد، زن و ادبیات و هنر، زن و زیبایی شناسی و هنر و... در طول تاریخ تا امروز بررسی می‌شد و چند روز را به آن اختصاص می‌دادند. جامعه سالم و محیطی آرام برای زنان و سایر افراد جامعه با گفتمان سیاسی برهنه یا ارائه نادرست از این موضوع قابل تضمین نیست.

زنان باشور کوردستان و آزادیخواهانی که معتقد به حل مسائل زنان و ریشه کن کردن خشونت علیه زنان هستند و آزادیخواهان اگر امید به مبارزه و رسیدن به آزادی دارند، محل راه حل، صفوف مبارزات آزادی زنان آزاد و فلسفه ژنئولوژی است. آکادمی ژنئولوژی است که در سلیمانیه توسط زنان آزادیخواه برای چندین سال است که تأسیس شده و شهید ناگیهان آکارسل یکی از مؤسسان این دانشکده بود که دو سال پیش توسط افراد و جاسوسان میت با کمک مزدوران و خدمتگزاران ترکیه در داخل اقلیم کوردستان ترور شد.

زنان کورد نه در تاریخ و نه در حال حاضر از یکدیگر جدا نشده‌اند و مسائل آنها تفاوتی با یکدیگر ندارد. بنابراین، امکان برنامه‌ریزی مسائل حساس و مهم جامعه ما از سوی اشغالگران و سازمان‌های جنگ ویژه غیرممکن است و نمی‌توانند آن را با شکست روبرو کنند.