پ‌ک‌ک حزب زنان آزاد است

خود سازماندهی مستقل به معنای نظام جدید زنان آزاد است. مبارزات زنان در داخل پ‌ک‌ک و سطحی که با حزب زنان پاژک به آن رسیده است، قدرت و موفقیت آن را نشان می‌دهد. این سطح برای زنان جهان نیز الگویی ایجاد می‌کند.

ما چهل و پنجمین سالگرد تاسیس حزب پ‌ک‌ک را تبریک می‌گوییم، حزبی که با مبارزات خود اثری از خود بر تاریخ گذاشت. پ‌ک‌ک از بدو تأسیس در مقابل تمامی حملات ایستاده است و همواره بر توسعه استوار بوده است. بزرگترین دستاورد پ‌ک‌ک در تاریخ مبارزاتش، آزادی زنان است. پ‌ک‌ک که جایگاه زن در انقلاب را مهم می‌داند، موضوع آزادی زنان را به بعد از انقلاب به تعویق نینداخت. بدون اصلاح، راه حل را اساس قرار داد و تغییری ریشه‌ای و رادیکال را هدف قرار داد. این نوع مبارزه اشتباهات جنبش‌های انقلابی و چپ را تکرار نکرد و تحولی برای زنان ایجاد کرد. این راهپیمایی پ‌ک‌ک به رهبری زنان در مدت کوتاهی اتفاق نیفتاد، کم کم گسترده شد و به تدریج جامعه را در همه جا تغییر داد و به رسمیت شناخته شد. با ایدئولوژی، خط رهبری و سازماندهی مردم آینده را تعیین می‌کرد.

تنها جای آزاد، کوه‌ها بود

 این تحول ایجاد شده توسط پ‌ک‌ک برای واقعیت بسیاری از کسانی که با سیاست‌های نابودی و انکار کوردستان مواجه شده‌اند، معنای بزرگی دارد. مبارزات پ‌ک‌ک بسیاری را زنده کرد که در معرض سیاست‌های کشتار جمعی، تبعید و سرکوب دشمن قرار گرفتند و در گورستان سیمانی دفن شدند. این نابودی و انکار فقط به صورت فیزیکی انجام نشد، بلکه علیه هویت، تاریخ، زبان، فرهنگ، هنر و همه ارزش‌هایی که این همه خلق می‌کند،انجام شد. خلق کورد یکی از قدیمی‌ترین مردمان تاریخ بشر است. می‌خواستند نام مردم کورد را از تاریخ پاک کنند.

اجرای استعماری که در تمام کوردستان به اجرا درآمد، پیامدهای خطرناک‌تری را برای زنان کورد ایجاد کرد. رهبر آپو زنان را «نخستین ملت تحت انقیاد» تعریف کرد. زنان در جنسیت دولت و خانواده تحت انقیاد قرار گرفتند و با سیاست‌های ستمگران و فاشیست‌ها از هر سو رها شدند. زنان بزرگترین خالق ارزش‌های ملی و اجتماعی هستند. دولت ترکیه در مرحله تأسیس، بارها به زنان حمله کرد. اراده که اساسی‌ترین عنصر آزادی است، فلج شد. این حملات که دشمن برای مدت طولانی انجام داد، جایی برای نفس کشیدن آزادانه مردم کورد باقی نگذاشت. تنها جای آزاد، کوه بود. کوه‌های کوردستان در سخت‌ترین روزها پناهگاه مردم کورد شد. به جز کوهستان، همه مناطق تحت کنترل دشمن بود و نابودی تحمیل می‌شد. در این واقعیت، استعمار و فشار بر زنان افزایش یافت. برای گسستن این زنجیرها و گام برداشتن به سوی دنیای آزاد، به مبارزه‌ای شجاعانه، پیگیر و فدایی نیاز بود.

یک زن آزاد با ارزش‌تر از یک کشور و استقلال است

 رهبر آپو گفت: «میزان آزادی زنان تعیین کننده سطح آزادی جامعه است و آزادی جامعه سطح عمومی دموکراتیک بودن را تعیین می‌کند. خلق یک زن آزاد از کشور و استقلال ارزشمندتر است.» رهبر آپو از زمان تأسیس پ‌ک‌ک ، شرکت زنان در مبارزه را به عنوان یک اصل مطرح کرده است. او این هدف را مطرح کرد و خواست که انقلاب کوردستان به یک انقلاب زنان در سراسر جهان تبدیل شود. او دید که انقلاب ملی بدون انقلاب زنان، سطح آزادی انقلاب را پایین می‌آورد و تغییری در وضعیت زنان ایجاد نمی‌کند. این تنها زنان نبودند که به آزادی نیاز داشتند. در روابط زن - مرد در داخل پ‌ک‌ک معیارهای آزادی برقرار شد و توسعه انقلاب کوردستان در شخصیت انقلاب زنان هدف قرار گرفت. از آنجایی که پ‌ک‌ک از ابتدا و تا امروز بر اساس این واقعیت عمل کرده است، همواره موفق بوده است. پ‌ک‌ک به عنوان حزب زنانی تعریف می‌شود که با ادعا، پیوستن، مقاومت و سازماندهی به سوی آزادی حرکت می‌کنند. پ‌ک‌ک رهبر انقلاب آزادی زنان شد.

زنان با ارتش شدن هویت پیدا کردند

 ارتش زن آزاد ملموس‌ترین تضمین این هدف بود. ارتش زنان که ۳۰مین سال خود را به پایان رساند، به عنوان پایه و اساس حفاظت از عدالت و آزادی نقش بزرگی ایفا کرد. زنی که از زندگی طرد شد، بدون قدرت و اراده رها شد، حق انتخاب برای خود نداشت و تصمیمی نداشت را ابتدا در عرصه جنگ و ارتش توسعه داد. بزرگترین مبارزه او علیه قضاوت‌هایی بود که به زنان اعتقادی نداشتند و زنان را کوچک میدیند. این قضاوت‌ها که با تبعیض جنسیتی اجتماعی همراه بود، یکی از بزرگترین موانع را برای زنان ایجاد می‌کرد. زنی که نبرد اولیه خود را با این امر انجام داد، این قضاوت‌ها را شکست داد و باب پیروزی را گشود. اراده، اعتماد و شناخت به دست آورد. مهم‌ترین چیز علم جنسی را به دست آورد. این نه تنها در سطح تئوریک است، بلکه در سخت‌ترین شرایط جنگ مورد آزمایش قرار گرفت. این تحول همچنین مفهوم کوردها را برای دشمن تغییر داد. همانطور که سکینه جانسز در زندان آمد در برابر شکنجه‌گران مقاومت کرد، عزم و مقاومت زن آشکار شد و دشمن غافلگیر شد و مجبور شد به او احترام بگذارد. بر اساس ایدئولوژی پ‌ک‌ک، زنان بیشترین مقاومت را اصرار یک زن آزاد می‌دانستند و در همه عرصه‌های زندگی بر این اساس عمل می‌کردند. شخصیت زن آزاد که نقش اساسی در ایجاد هویت کورد آزاد داشت، با پاژک هویت ایدئولوژیک پیدا کرد و نیروها و سازوکارهای پیشرو را برای این امر ایجاد کرد.

ایدئولوژی آزادی زنان، اجتماعی است

میهن‌دوستی، اندیشه و اراده آزاد، سازماندهی، مبارزه، اخلاق عناصر اصلی ایدئولوژی آزادی زنان هستند. این عنصر همچنین عناصر خط آزادی زنان را مشخص می‌کند. ایدئولوژی آزادی زن یک ایدئولوژی اجتماعی است و راه حل مسئله آزادی را نشان می‌دهد. این نیز بیانگر رهایی از نظام مردسالار و ایدئولوژی‌های آن است. از شهید سارا تا بریوان، از بریتان تا زیلان و آخرین شهدای ما، همه شهدای ما که میراث مبارزه ما را آفریدند، نماینده این خط هستند. بدون رعایت این عناصر مبارزه برای آزادی نمی‌تواند به نفع جامعه باشد و در زندگی پاسخی دریافت کند. گام‌های محکمی که پاژک در مبارزه برای آزادی و تأثیر آن بر جامعه از هر سو برداشت، به سطحی عظیم و جهانی رسید زیرا این عناصر در هر شرایطی اجرا می‌شوند. اين عناصر با آزادی فردی و آزادی اجتماعي و ملی آميخته شده و با ارزش‌های اراده، علم، تشكيلات، اخلاق و زيبايشناسی زنان به نفع يكديگر بوده و تغيير ايجاد ميكنند. یعنی زندگی را از هر سو به رنگ زنانه می‌آراید و سطح آزادی جامعه را حفظ می‌کند. از مواضع آزادی نیز دفاع می‌کند.

ارتش زنان آزادی را به ارمغان آورد

 پیروزی زنان در نیروهای گریلا، پیروزی‌های بسیاری را به همراه داشت. ارتش که همیشه به عنوان یک کارکتر مردانه شناخته می‌شد، برای اولین بار در داخل پ‌ک‌ک با خودمدیریتی زنان ارزیابی شد. ارتشی که راه را برای قتل‌عام، نسل‌کشی اجتماعی و اکولوژیکی و نابرابری به دست استعمارگران باز کرد، با خودمدیریتی زنان خود را در داخل پ‌ک‌ک سازماندهی کرد و به ارتش برابری و آزادی تبدیل شد که به دنبال حقوق ستمدیدگان و زنان است. به عنوان یک سیستم دفاعی مشروع، علم جنسیت به سبک رنگ و رهبری زنان شکل گرفت. مبارزه‌ای که در هر عرصه‌ای از زندگی انجام شد، سبب شد هویت زن آزاد بر استقلال کشور، حقوق بشر، سطح دموکراسی و همه ارزش‌های جامعه تأثیر بگذارد. زنی که دانا شد جامعه دانایی ایجاد کرد و وقتی زن آزاد شد جامعه را هم آزاد کرد.

زنان نه تنها در کوهستان جنگیدند، بلکه در همه عرصه‌های زندگی به جایی رسیده‌اند که نیروی پیشرو در مبارزه با نظام هستند. زنی که قبل از تأسیس پ‌ک‌ک نمی‌توانست خانه را ترک کند، امروز به جایی رسیده است که قیام‌های عمومی و مخالفان اجتماعی را رهبری می‌کند. زنان نقاب نظام مردانه مسلط را از بین بردند، هویت زن آزاد که با این سیاست‌ها در حال نابودی بود را به میدان آورد. همچنین به طور مفصل نسل‌کشی که توسط دین، دولت، خانواده و نظام علیه زنان انجام شد را برجسته کرد. نه تنها این واقعیت را رمزگشایی کرد، بلکه نشان داد که چگونه ایدئولوژی، مبارزه و ساختن یک زندگی آزاد به عنوان جایگزین باید توسعه یابد.

 همچنین مهم بود که آگاهی از بردگی و ایده آزادی زنان را به یک تعریف صحیح برسانیم. در ایدئولوژی پ‌ک‌ک و پاژک، معیار زن آزاد هرگز آزادی فردی نبوده و با قدرت مردان مقایسه نشده است. همچنین مفهوم آزادی را که نظام به زنان ارائه می‌کرد رمزگشایی کرد و جایگزینی را مطرح کرد. با مبارزه مستمر در همه عرصه‌های زندگی، هدف آن گسترش هدف آزادی، به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های زنان، ترویج آزادی با رنگ و ماهیت زن و نشان دادن آن در جامعه بود. از ارتش زنان به سازمان، به همه فعالیت‌های زنان و نمایندگی زنان در عرصه سیاسی این گونه بود.

بزرگترین موفقیت، سازماندهی زنان است

 یکی از بزرگترین دستاوردهای مبارزات پ‌ک‌ک برای آزادی زنان، تأسیس حزب زنان است. در سال ۱۹۸۷ با اولین سازمان مستقل زنان YJWK و سپس در سال ۱۹۹۵ با اولین ارتش مستقل زنان یاژک و در ادامه PJKK، PJA و PAJK این روند توسعه یافت و افتخارآمیزترین تاریخ مبارزات آزادی زنان را بیان می‌کند. پاژک چشم‌انداز و تضمین آینده‌ای آزاد را هم برای زنان کورد و هم برای همه زنان جهان ارائه می‌دهد. برای پاسداری از مواضع آزادی به دست آمده، کسب حقوق و مناطق از دست رفته، نیاز به مبارزه طولانی مدت و پایدار در عرصه‌های نظامی، عقیدتی و تشکیلاتی بر ما واجب می‌شود.

سازمان مستقل نیز بیانگر نظام جدید زن آزاد است. مبارزات زنان در داخل پ‌ک‌ک و میزان رسیدن حزب شدن زنان به پاژک امکان، قدرت و موفقیت این امر را آشکار کرد. این سطح نه تنها برای پاژک و مبارزان آن، بلکه برای زنان تمام کوردستان و جهان الگو می‌سازد و راه را برای دستاوردهای جدید و جهانی زنان هموار می‌کند و امید می‌بخشد و با تجربه مبارزاتی خود، با تجربه ایدئولوژیک و تشکیلاتی خود، زیربنای محکمی برای اجرای انقلاب زنان جهان فراهم می‌کند. انقلاب روژهلات نشان داد که زنان در جامعه تا چه حد به سطحی رسیده‌اند که هر یک از آنها قدرت رهبری انقلاب را داشته باشند. پیشرفتی که ما در آزادی به دست آوردیم، امید زیادی به انقلاب جهانی زنان به رهبری پ‌ک‌ک و پاژک می‌دهد.

در قرن بیست و یکم که به عنوان قرن زنان تعریف می‌شود، مبارزه آزادی که زنان به طور مساوی انجام خواهند داد نیز نقش اساسی در حل مشکلات اجتماعی خواهد داشت. پاژک که رهبر ایدئولوژیک آن است، همچنین بنیادی‌ترین نیروی آگاهی جنسیتی و خود دفاعی است که پایه و اساس آزادی زنان را می‌سازد. سازماندهی، آگاهی و خود دفاعی گام‌های اساسی آزادی است. حملات امروز علیه زنان و مردم نشان می‌دهد که چقدر این مسئله مهم است. با نقش رهبری خود در برابر مشکلاتی که نظام برای آزادی ایجاد کرده است می‌ایستد و روش و جایگزینی ارائه می‌دهد.

اصرار یک زن بر زندگی آزاد

 انقلاب زنان در روژاوا که پس از ارتش مستقل زنان در کوردستان و تأسیس پاژک شکل گرفت و همچنین انقلاب «ژن ژیان آزادی» در روژهلات، اصرار زنان بر جامعه آزاد و آینده آزاد و قدرت آنها را نشان می‌دهد. مبارزان پاژک امروز با مبارزات خود در هر میدانی به ویژه در کوهستان‌های کوردستان ثابت می‌کنند که سازمان یافتهترین و راديکال ترین نیروی دفاع مشروع است. مقاومت زنان کورد در برابر تمامی حملات دولت فاشیست ترکیه با حمایت ناتو، اصرار زنان بر زندگی آزاد است. در این جنگ، دستیابی به هر سنگری محدود به کوهستان نیست، جنگی است علیه تمام اعمال جنسیت گرایی اجتماعی، مبارزه با حملات علیه زنان، دولت، جامعه و نظام. از این رو ارتش‌های بی‌نظیر زنان در کوردستان با نام‌های YJA STAR، YPJ، HPJ و YJŞ نیروی دفاعی مشروع همه زنان و سنگرهای آزادی هستند که به نمایندگی از زنان جهان می‌جنگند و مقاومت می‌کنند. مبارزان زن انترناسیونالیست که این واقعیت را دیدند و به صفوف گریلاها پیوستند این را ثابت می‌کنند. قوی‌ترین پاسخ به یاد و خاطره شهدای ما و شهدای انترناسیونالیست ما که برای این هدف در صفوف آزادی جنگیدند، مزین کردن آن با انقلاب زنان جهان است. 

 ژنئولوژی و کنفدرالیسم زنان جنبش آزادی زنان، اساسی‌ترین و راهبردیترین گام‌های این امر است.

ما قوی‌تر از همیشه هستیم

 به همین دلیل باید یک بار دیگر زندگی شهدایمان و آخرین سخنانشان را که مصرانه بر زبان آوردند به یاد بیاوریم: ما به عنوان مبارزان پ‌ک‌ک و پاژک از روز اول تا امروز با ادعای پیروزی به راه افتادیم. شرایط و موانع هر چه باشد، ما مقاومت می‌کنیم. ما هرگز در مورد معیارهایی که موفقیت مبارزه ما را تضمین می‌کند، سازش نخواهیم کرد. حمله به نیروها و رهبران جنبش ما هرگز مانع ما نخواهد شد. ما از میراث مقاومتی که از همه شهدایمان به ارث برده‌ایم، زنانی که در تاریخ مقاومت کرده‌اند، رهبران پ‌ک‌ک و پاژک که بر مبارزه برای آزادی زنان پافشاری کردند، به درستی محافظت خواهیم کرد و این مبارزه را با پیروزی به پایان خواهیم رساند. با عزت و صلابت این میراث حماسی مقاومت، برای خلق آینده‌ای آزاد و حفظ این دستاوردها مبارزه خواهیم کرد، این مبارزه را در هر میدانی گسترش خواهیم داد و پیروز خواهیم شد. ما برای این امر آگاهی، سازماندهی و قدرت کافی داریم. ما به عنوان مبارزان پاژک از نظر عقیدتی، تشکیلاتی و نظامی قوی‌تر از همیشه هستیم. مصمم‌تر و امیدوارتر از قبل هستیم. ما همیشه دستاوردهای جدیدی را به این دستاوردها اضافه خواهیم کرد، آن را چندین برابر خواهیم کرد و با هم میراث مقاومت خود را که ما را به پیروزی رساند به نسل‌های آینده منتقل خواهیم کرد. ما حقیقت «ژن ژیان آزادی» را به هر جایی گسترش خواهیم داد، آن را به آینده منتقل خواهیم کرد و آن را به همه زمان ها گسترش خواهیم داد.

*عضو مجلس پاژک