پیشگام فلسفه «ژن ژیان آزادی »

رفیق اوین گویی ۳۴ سال پر از مبارزه و مقاومت به زندگی خود ادامه داد. او زندگی‌ای را که انتخاب کرده بود با معرفت زندگی کرد و این را در همه روابطش نشان داد.

این چه عشق ابدی است بر دلش نهاده است

دل با وصال تو راضی نمی‌شود و دل نمی‌شود

تو آن زیبایی، زیبای کوه شانستِرک

از دل برون نشود خنده‌رویی و عشق تو

فریادی از کوه زاگرس و قلعه مَمه

هرکول فریاد می‌زند و پژواک آن در جودی نقش می‌بندد

گابار در حضور تو سجده می‌کند و به زیبایی تو قسم می‌خورد و تو را صدا می‌زند

تو اَوین (عشق) هستی، عشق الهه سرزمین بین‌النهرین

آنها به عاشقی‌ات سوگند یاد می‌کنند.

چند قدم بلند برمی‌داریم، هر قدم هزار قدم می‌شود، بعد از گام‌های بلند به قبله گاه می‌رسیم، قبله ای که فلسفه، حکمت، معیار، احساس، مقاومت، مبارزه، ایمان و رهایی ایدئولوژی «ژن ژیان آزادی » در آنجا بوجود آمده است. روی زمین زانو می‌زنیم، دست‌ها را روی زمین مقدس می‌گذاریم و پیشانی خود را سه بار به زمین مقدس می‌کشیم. سرشان را بالا می‌گیرند و رو به قبله می‌کنند و می‌بینند که در قبله گاه هزاران زن هستند که با هزینه‌های بسیار گزاف، ژن، ژیان و آزادی را خلق کرده‌اند. آنها کسانی بودند که سرچشمه یک زندگی غنی و کامل برای کسانی شدند که برای آزادی زنان مبارزه کردند. آنها کسانی بودند که در سرزمین خدایان به خدایان قرن بیست و یکم تبدیل شدند. آنها به مبارزان آزادی در برابر خدایانی تبدیل می‌شوند که با جریان خون زنان، زندگی می‌کنند. آنها با قدرت فکر مشترک و عقل سلیم برای آزادی در برابر خدایان مبارزه می‌کنند. یکی از زنان الهه که چشمان خود را به زندگی در سرزمین خدایان گشود، زن انقلابی، قهرمان اوین گویی یا امینه کارا است.

رفیق اوین گویی در سال ۱۹۷۴ در زمستانی سرد در سرزمینی حاصلخیز در روستای هلال از توابع قلبان چشم به جهان گشود. اوین در جغرافیای پربرکت، پایدار، مقاوم، سرکش و غنی، جوهره زندگی را می‌گیرد و رشد می‌کند. جغرافیایی که به خاطر کوه‌های بلند، آب و خاک حاصلخیزش معروف است. آن کوه‌ها پناهگاه و مناطق حفاظتی برای مردم کورد هستند. بانوی انقلابی اوین گویی به قول اسلاف خود گفت: «یا بر کوه‌های بلند تکیه کن، یا بر افراد اهل خرد، عقل و ایمان.» اما زن انقلابی و قهرمان هر دو را انتخاب می‌کند و به انجام می‌رساند. در زندگی روستایی روحیه وحدت، جامعه پذیری و جمع گرایی در بالاترین سطح وجود دارد. رفیق اوین که هنوز در دوران کودکی است، جستجوی او برای یافتن یک زندگی واقعی و علمی رو به رشد است. برای یادگیری و درک تلاش زیادی انجام می‌دهد. حتی در آن زمان، زندگی سنتی را تایید نمی‌کند و در مقابل آن می‌ایستد. تعداد کمی از دختران در روستای هلال به مدرسه می‌روند، اما رفیق اوین برای درس خواندن و یادگیری بسیار تلاش می‌کند. او به عنوان باهوش‌ترین و رشدیافته ترین در میان همسالان خود شناخته می‌شود.

در منطقه بوتان، شناخت گریلا و زندگی با آنها روز به روز بیشتر می‌شود. به خصوص گام ۱۵ اوت در منطقه تاثیر جدی دارد. به ویژه نگرش، رویکرد، درک، فرهنگ و زندگی گریلاهای آزادی‌بخش تأثیر بسزایی در زندگی مردم منطقه دارد. با گسترش درگیری‌های مسلحانه و تقویت گریلاها، اوین در جوان ترین و زیباترین دوره‌ی سن خود راه آزادی را برای خود انتخاب می‌کند.

رفیق اوین با این اندیشه وارد مسیر معرفت و زیبا شدن شد که مردمی که می‌دانند، برای دانش می‌کوشند و در اندیشه زیبایی زندگی می‌کنند. این راه هم راه حق و آزادی پ‌ک‌ک بود. قدرت و معنای عمل از پیگیری‌های درست انسانی ناشی می‌شود. رفیق اوین در سال ۱۹۸۸ به جنبش آزادی کوردستان پیوست. زیرا او خوب می‌داند که آزادی و زندگی آزاد با مبارزه و مقاومت ساخته می‌شود. برای اینکه زندگی آزاد باشد، زنان باید آزاد باشند تا جامعه و بشریت با زن و زندگی، آزاد شود. رفیق اوین یکی از پیشگامان انقلاب آزادی زنان است. رفیق اوین بلافاصله با رهبر آپو آموزش می‌بیند و از نزدیک با او آشنا می‌شود. رفیق اوین با داشتن نگرشی قوی و سازمان یافته، تمام تحقیقات خود را در مورد زندگی معیار، آزادی برای خود و اطرافیانش انجام داده است. رفیق اوین یکی از خدایان خلق فلسفه و مانیفست ژن ژیان آزادی است.

اوین زندگی آزاد را برای خود انتخاب می‌کند. او روح، افکار، احساسات و شخصیت خود را با ایده آزادی زن کورد احیا می‌کند. به همین دلیل او خود را اوین(عشق) می‌نامد. زیرا او عاشق آزادی و مبارزه است. او خود را اوین می‌نامید، او عاشق خاک و میهن و آزادی بود. او نام خود را اوین گذاشت تا میهنش را با عشق و عشق به آزادی مزین کند. برای زندگی آزاد و عاشقانه در کشور خدایان. اکنون زندگی به اوین تبدیل می‌شودو اوین به زندگی تبدیل می‌شود و آزادی را در سرزمین خدایان بوجود می‌آورد. زن انقلابی، اوین گویی، تبدیل به یکی از الهه‌هایی می‌شود که فلسفه و بیانش «ژن ژیان آزادی» است.

رفیق اوین گویی ۳۴ سال پر از مبارزه و مقاومت به زندگی خود ادامه داد. او زندگی ای را که انتخاب کرده بود با معرفت زندگی کرد و این را در تمام زندگیش و در روابطش بیان کرد. ویژگی جامعه اخلاقی و سیاسی جامعه پذیری، همدلی، احترام و وحدت را در خود گنجاند و زندگی و جامعه خود را بر این اساس پرورش می‌دهد. یعنی با فرهنگ زن-مادر زندگی کرد و به آن جان بخشید.

رفیق اوین، با قدرت، با درک، با علم، با فلسفه پارادایم ملت دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی زن، کم کم در چهار بخش کوردستان، با این فلسفه و فلسفه زندگی آزاد، در برابر همه پس رفتها، به کار و تلاش پرداخت. او در روژاوای کوردستان رهبری انقلاب زنان را بر عهده گرفت. او در برابر نظام مدرن سرمایه‌داری و ذهنیت مرد متجاوز، با روحیه انقلابی عمل کرد و در بحبوحه انقلاب، انقلاب زنان را رهبری کرد.

رفیق اوین ایمان قوی داشت. تمام تمرکز او بر توسعه و آموزش زنان بود. بنابراین تمام تلاش او بر اساس تربیت زنان و جامعه است. به دلیل آنکه زنان و جامعه کورد توسط نیروهای ستمگر، نظام نسل‌کشی و حکومت مردسالار بدون تحصیل و دانش رها شده‌اند. برای اینکه زنان متعلق به خود باشند و جامعه متعلق به زنان باشد، باید بر اساس پارادایم رهبر آپو آموزش ببینند. برای رفیق اوین آموزش حیاتی ترین فعالیت و گامی بسیار مهم و همیشگی بود. این ضروری است که همیشه در مبارزه برای آموزش زنان باشیم.

رفیق اوین با سلاح آزاداندیشی، با فلسفه «ژن ژیان آزادی» با خدایان معاصر جنگید و مبارزه کرد. این امر به ترس برای نظام مردسالار تبدیل شد. زیرا اکنون عشق اوین در هر چهار گوشه جهان طنین انداز است. اکنون عشق در سراسر جهان حاکم است. اکنون نظام مدرن سرمایه داری و نظام مردسالار در برابر عشق اوین گویی شکست می‌خورد.