جانباختن ٢۵٠ ایرانی در «انتقام سخت» | یادداشت

هواپیمای اوکراینی حامل نخبگان ایرانی، توسط موشک‌های سپاه منهدم شد

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ، در حالی سقوط هواپیمای اوکراینی بر فراز ایران و جان باختن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن را توسط پدافند هوایی سپاه را تأیید می‌کند که سه روز از زمان وقوع این حادثه می‌گذرد و طی این مدت، عاملین این حادثه شوم، با کمال بی‌شرمی سکوت کرده بودند.

ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی از همان ساعات اولیه نشان داد که هواپیمای اوکراینی هدف موشک قرار گرفته است اما مسئولان نظامی جمهوری اسلامی که خود مسبب این عامل بودند، حتی متوجه نشده‌اند که یک هواپیمای مسافربری را هدف قرار داده‌اند.

با فشار دستگاه‌های دیپلماتیک خارجی هچون کانادا و اوکراین، پس از سه روز انکار و لاپوشانی مسئولین امر که متوجه شدند نمی‌توانند سناریویی دروغین به راه بیاندازند مجبور به پذیرش نصفه و نیمه این جنایت وحشتناک شدند.

حال که زوایای واقعی این جنایت روشن شده است اعلام خطای انسانی در این باره غیرقابل پذیرش است.

در ابتدا باید روشن شود که چرا بعد از حملات موشکی به پایگاه های آمریکا در عراق، که قبل از آن از طریق مقامات عراقی نیروهای آمریکایی را مطلع کرده بودند و آگاهی از خطرناک شدن آسمان ، پروازها بر فراز ایران را منع نکردند!؟

همچنین چرا بایستی در نزدیکی یک مرکز غیر نظامی همچون فرودگاه و چرا در مسیر اولیه پرواز هواپیماهای مسافربری، پایگاه حساس نظامی و نیز پدافند هوایی مستقر شود!؟

چرا سیستم‌های دفاعی نظامی تا این حد توان تشخیص ضعیفی دارند که نمی‌توانند تفاوت بین هواپیمای نظامی و مسافربری را تشخیص دهند؟

روز ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷، بر فراز تنگه هرمز هواپیمای ایرباس ایرانی با ۲۹۰ مسافر توسط ناو جنگی آمریکایی هدف قرار گرفت و تمامی سرنشینان آن جانشان را از دست دادند؛ در این حادثه اگرچه ایالات متحده آنرا خطای انسانی اعلام کرد و به بازماندگان آن خسارت پرداخت کرد اما هیچگاه این عنوانِ خطای انسانی از سوی حاکمان و نیز افکار عمومی مردم ایران پذیرفته نشد و جرم و جنایت صورت گرفته را محکوم کردند.

مردم همیشه داغدار جغرافیای ایران دیگر مجبور به سکوت نخواهند شد و خواهان محاکمه و استعفای عامیلن این جرم و نیز بازتاب رسانه‌ای واقعیات مربوط به نتایج این پرونده هستند.

قابل پذیرش نیست که رئیس سازمان هواپیمایی ایران و دیگر مقامات رده بالا حکومتی در ابتدا از این امر مطلع نبوده‌اند و هرگونه هدف قرار گرفته شدن هواپیما را چنین به شدت انکار کنند‌.

اگر همین امروز نگاهی به رسانه‌های داخلی و به خصوص روزنامه‌ها و نشریات بیاندازید، قویا حادثه انهدام هواپیما و بیانات مقامات خارجی در زمینه برخورد موشک را رد می‌کنند و آنرا هجمه تبلیغاتی می‌خوانند.

این‌بار تنها جان شهروندان ایرانی که متاسفانه پشیزی برای حاکمان ارزش ندارد گرفته نشده است و جان شهروندان کشورهایی چون سوئد، کانادا و انگلیس از دست رفته است که مطمئن باشید مصرانه پیگیر این مسئله در مجامع بین‌المللی خواهند شد و تبعات سنگین سیاسی خواهد داشت.

تا این لحظه مرحله آغازین «انتقام سخت» در حالی که حتی انگشت یک آمریکایی را هم زخمی نکرده، جان نزدیک به ٢۵٠ ایرانی را گرفته است.

کجا هستند یاوه‌گوهایی که اگر این حادثه برعکس و برای آمریکایی ها به وقوع می‌پیوست آنرا خواست خدا می‌دانستند و می‌گفتند خدا آمریکا را تنبیه کرده است.