انگیزک: نوروز را باید با روحیه مقاومت جشن گرفت

خالیده انگیزک، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک، با یادآوری اینکه نوروز فقط یک جشن نبوده، بلکه روز مقاومت است، گفت: باید متفاوت از جشن‌های نوروزی هر سال برگزار گردد؛ باید با روحیه مقاومت و پیروزی جشن گرفت.

خالیده انگیزک، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک، با بیان اینکه؛ سال 2023 برای جنبش آزادی، یک سال بسیار تاریخی و استراتژیک است، با مبارزه‌ای شدید علیه فاشیسم و ​​استعمارگری سپری خواهد شد و گفت: ما به عنوان جنبش آزادی پنجاهمین سال را به عنوان سال آزادی جسمانی رهبری و نوروز رهبری نامگذاری کردیم. باید نوروز با این روحیه برگزار گردد.

خالیده انگیزک، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک به مناسبت نوروز با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد. انگیزک جشن نوروز رهبر خلق کورد را که هر روز را برای زنان به نوروز مبدل می‌سازد و همه خلق‌های باستانی که همیشه آتش و خورشید را مقدس می‌دانند و بذر زندگی انسانی را در جغرافیای کوردستان کاشتند، جایی که زیباترین دیدار خورشید و حاصلخیزی خاک است، را تبریک گفت و قبل از هر چیز درباره نوروز این ارزیابی را انجام داد: خلق کورد که به طور معجزه‌آسایی زندگی اجتماعی را به برکت خورشید و جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند به وجود آورده‌اند، از آنجا که مرکز جاذبه است، همواره مورد اشغال، جنگ و استثمار بوده است. با جنگ، استثمار، انکار، همیشه می‌خواستند زندگی‌اش تاریک و حتی با یک نسل‌کشی بی‌سابقه نابود شود. با محکوم شدن کوردها به تاریکی، خورشید و آتش به بزرگترین حسرت و آرزو و نور نیز به حالت مقدس‌ترین‌ها مبدل شد. خلق کورد برآمده از چنین سنت مقاومتی که در برابر ظالم سر فرود نیاوردند و با عزت در مقابل ظلم ایستادند، در سال 612 ق.م به پیشاهنگی کاوه آهنگر در برابر ضحاک صدای خلق‌ها و آزادی شدند. هر چه صاحبان قدرت استبداد را توسعه داده‌اند، سرزمین ما نیز قیام‌گرانش را آفریده است.

جنبش نوروزی معاصر

انگیزک با اشاره به اینکه این سنت امروز نیز مانند دیروز ادامه دارد، گفت که پ.ک.ک که از آن به عنوان «جنبش نوروزی معاصر» یاد کرد، نقطه عطفی از نظر هویت زنان آزاد و همچنین هویت کوردی است. انگیزک با بیان اینکه هر مبارزه آزادی‌بخشی به‌عنوان محصول یک نیاز اجتماعی ظهور می‌کند و این ظهور صرفاً ایدئولوژیک نیست، گفت: اگر با جنبه‌های تشکیلاتی، عملیاتی، فلسفی و اخلاقی خود بر قلب، مغز و نیازهای زندگی جامعه اثر گذاشته باشد، به این معناست که به عنوان یک راهپیمایی باشکوه راه خود را یافته است. رهبر آپو که از 21 مارس 1973شروع کرد، به این دیالکتیک آزادی پایبند بوده و 50 سال است که به راهپیمایی باشکوه خود ادامه می‌دهد.

این نتیجه شجاعتی بزرگ بود

انگیزک گفت که مقابله با مشکلی مانند مسئله کوردها، که در آن همه مشکلات پیچیده شده است، تقریباً تمام قدرت‌های حاکمیتی در آن دست دارند و یک سیاست بی‌سابقه هیچ‌انگاری در جریان است، به شجاعت زیادی نیاز دارد و گفت: رهبر آپو شجاعت زیادی برای مقابله و حل این مشکل نشان داد. وی ابتدا یک سازمان گروهی کوچک و سپس یک سازمان خلقی ایجاد کرد که موج‌گونه گسترش یافت. حتی زمانی که یک گروه کوچک بود، از حملات دولتی گرفته تا حملات اقشار شوونیست ملی‌گرای ابتدائی، هدف طیف وسیعی قرار گرفت. نشان دادن جرات رهایی‌بخشی در کوردستان یعنی مقابله با آنها. در واقع از ابتدا تا به امروز مبارزه با این گروه‌ها به شدت انجام شده است.

ظهوری دوباره در درون ظهوری دوباره

انگیزک با اشاره به اهمیت درک ماهیت سرآغاز، علت انتخاب 21 مارس را اینگونه توضیح داد: تشکیل جنبش آزادی از درون جوهر نوروز را باید ظهوری دوباره در درون یک ظهور دوباره دانست. هر پدیده در حال توسعه نیز بعدها تحت تأثیر عوامل خارجی که بدان افزوده شده است قرار می‌گیرد، اما عمدتاً تحت تأثیر کاراکتر اصلی موجود در جوهرش می‌باشد. چه در مرحله اول گروهی و چه در مرحله تصمیم‌گیری بعدی پ.ک.ک، پافشاری در جسارت به آزادی، مبارزه ایدئولوژیک و ایجاد سازماندهی آن در برابر حاکمیت، به صورت بی‌امان در جریان بود. وگرنه این مبارزه موفق نمی‌شد. سیر تکاملی مبارزه، این بذر آزادی را مانند بذری که می‌پاشند و جوانه می‌زند، تغذیه کرد، پرورش داد و برگ و ساقه به آن بخشید. جنبش آزادی به سازمان تشنگان آزادی تبدیل شده است و البته زنانی که بیش از همه به آزادی نیاز دارند در این حزب جای خود را گرفته‌اند و روز به روز بر آن افزوده می‌شود. وقتی در سطح کنونی به آن می‌نگریم، ممکن است برایمان عادی‌تر به نظر برسد، اما وقتی آن شرایط گذشته را در نظر می‌گیریم، هم در مراحل ابتدایی جنبش و هم در فرآیندهایی که فئودالیسم عمیق‌تر تجربه می‌شد و آگاهی آزادی چندان رشد نکرده بود، وضعیت دشواری را به بار آورده بود.

رنج، تلاش و مبارزه نامحدود

انگیزک با تاکید بر اینکه تصمیمی که در نوروز سال 1973 اتخاذ شد و روحیه آزاده، رفاقت مقدس، پایداری در مبارزه و پافشاری موجود در این تصمیم، خود را حیاتی ساخت، گفت: زنان کورد نیز مانند خلق کورد بوی آزادی را حس کرده‌اند. انگیزک گفت: البته نه دیدار و نه آشنایی ما با آزادی به آسانی صورت نگرفت، با تلاش و زحمات و مجاهدت بی حد و حصر به وجود آمد. آنها در زندان آمد مقدس‌ترین اقدام دفاع از اخلاق انسانی و اجتماعی را با مقاومت گسترده‌ای در برابر ظلم و زشت‌ترین وحشت فاشیسم 12 سپتامبر، در برابر بی‌هویتی، بی‌‌شرفی و قتل‌عام معنا انجام دادند. این مقاومت باشکوه از زمانی شروع شد که رفیق مظلوم دوغان زندان را با سه چوب کبریت در نوروز روشن کرد. با مبدل ساختن قلبشان به آتش از سوی چهار-ها (چهار مقاومت‌گر زندان آمد) یک گام دیگر به جلو برداشته شد. با مقاومت تحصن خشک در 14 جولای، به اوج خود رسید. با معنا و قداست باشکوه مقاومت پاسخ بی‌معنایی و نفرینگی خیانت داده شد. مهم‌ترین نقطه سیاست این دشمن که هدفش پایان دادن به کورد، انسانیت و تضعیف کردن فرد و نابود ساختن آن بود، در حساس‌ترین نقطه ضربه خورد و تولدی دوباره و رستاخیز در کوردستان ایجاد کرد. این مقاومت‌ها گفتار و کردار دوباره و آزادانه بودن و زیستن است.

آنها زندگی را از مرگ بازآفرینی کردند

مبارزه انسان برای هستی با وجود همه سختی‌ها، رنج‌ها و قتل‌عام‌ها ادامه داشته است. تا زمانی که حکومت انسان بر انسان، انسان بر طبیعت و انسان بر زندگی ادامه دارد، این مبارزه همیشه وجود خواهد داشت. مبارزه بشریت برای بازآفرینی عشق، آزادی، عدالت و کار به معنای خاص خود، مانند مراحل اولیه کودکی، همواره در معرض ریشه‌دارترین و زشت‌ترین تمایلات بوده و خواسته شده که مرعوب و نابود گردند. بهای قیام علیه برده‌داری و حاکمیت در راه آزادی نیز زیاد بوده است. آزادی در بسیاری از مکان‌ها و زمان‌ها با بازتعریف خود با این هزینه‌ها معنا پیدا کرده است. نمونه‌های بی‌نظیری از این جهت در تاریخ هر خلق و طبقه و جنسیتی ستمدیده وجود دارد. تاریخ آزادی ما چنین میراث بزرگ و باشکوهی از مقاومت دارد. مقاومت‌ها و اقدامات نوروزی یکی از پایه‌های اساسی این میراث را تشکیل می‌دهند. مبارزانی که مسئولیت یک خلق، یک تاریخ را به عهده گرفتند، با ضرورت پیشگام بودن عمل کردند. با توقف کردن مسیر رو به سقوط، با توقف ساختن تمام بی‌اصالتی‌های تحمیلی و با آزموده شدن با مرگ، زندگی را از مرگ بازآفرینی کردند. آنها رویکردی آگاهانه به تاریخ و لحظه، در رد پای دکترین آزادی و معادل روح زمانه را نشان دادند. با پست‌ترین روش‌ها و با گذراندن هزاران زندانی از مکانیسم برده‌سازی ناسیونالیسم ترک سعی کردند تا آنها را تنبیه کنند. ذهنیت فاشیستی و تک ناسیونالیستی خواست تا زندان آمد را به مرکزی برای ایجاد فرد تک تیپ تبدیل کند. به همین دلیل، اقدامات بی‌سابقه‌ای برای نهادینه‌سازی اخلاق برده‌داری در انسان تک تیپ به شکلی بی‌رحمانه اجرا شد. اقدامات رفقای مظلوم دوغان، چهار-ها، خیری دورموش، کمال پیر، آکیف یلماز و علی چیچک که با تبدیل کردن بدن خود به میدان مقاومت در برابر این وحشیگری انجام دادند، اقدامات روشنگر تاریخ است. با این اقدامات تاریخی، بر اخلاق آزادیخواهی خلق‌ها و همه ستمدیدگان را در برابر اخلاق بردگی نظام فاشیستی پافشاری کردند و این پافشاری معنایی یافت که خط‌مشی مبارزه، عزم و قدرت انقلاب کوردستان را افزایش داد.

خط‌مشی مقاومت زندگی است

اقدامات تاریخی به این دلیل تاریخی هستند که در زمان و مکانی که انجام می‌شوند به حیاتی‌ترین مشکلات جوامع اشاره می‌کنند و یا راه حلی هستند برای این مشکلات. هر اقدامی یک نقطه عطف نیست، به معنای جهش به مرحله‌ای نوین نیست. کنش‌های تاریخی که در آن زمان مناسب، مکان مناسب و نتیجه گیری اجتماعی ادغام شده است، با کنش‌های عادی با این صفات از هم متمایز می‌گردند و به روح و خط‌مشی تبدیل می‌شوند. مبنا قرار دادن این روحیه و خط‌مشی، به جنبش آزادی ما و همچنین جنبش زنان ما این ویژگی را داده است که در هر شرایطی بر پایه مقاومت قرار گرفته و آن را تداوم بخشند. این واقعیتی است که در آن مقاومت زندگی است و زندگی از طریق مقاومت معنا و روشنگری می‌یابد. این واقعیت خلقی همچون خلق کورد که به آستانه‌ی نابودی رسانده‌اند، از نظر توانایی مبارزه برای دوباره زیستن، رهایی یافتن و نهادینه‌شدن ارزش زیادی دارد. ارادت عظیمی به آزادی و مقاومت و خصومت بزرگی نسبت به قتل معنا موضوع بحث است. آنقدر عمیق است که؛ نه تنها از لحاظ ویژگی‌های ملی کورد، بلکه همراه با آن از نظر زنان کورد نیز ارزش‌های مقاومت را برانگیخته، آشکار ساخته و به مرور زمان توده‌ای کرده است. خلق نوروزی اینگونه ایجاد شدند.

بایستی روح موجود در کوهستان به میدان‌ها منتقل شود

انگیزک با بیان اینکه با روحیه، اعتقاد و ادعای مظلوم دوغان، زکیه آلکان، روناهی، بریوان، رهشان، ویسی آکتاش و مهمت آکار باید این روند را در پیش گرفت و مسئولیت تاریخی را برعهده گرفت، گفت: این نوروز باید نوروزی باشد که با واقعیت خلق مبارزی در راستای استراتژی جنگ خلق انقلابی پدید آمده است. این نوروز را باید با روحیه فدائیانه رفقا سارا و روکن و روحیه فدائی زاپ، آواشین و متینا جشن گرفت. بایستی این روحیه موجود در کوهستان به میدان‌ها منتقل شود.

8 مارس را به واقعیت جشن گرفت

انگیزک با اشاره به اینکه جشن 8 مارس امسال به دلیل زلزله در فضای جشن سپری نشد و اینکه در واقع 8 مارس روز مقاومت و مبارزه است، ادامه داد: نظام مردسالار امروز را به انحطاط کشانده و آن را به مثابه روزی که باید صرفا در حال و هوای شادی و پایکوبی معمول یاد شود توسعه داده است. 8 مارس 2023 به شکلی بسیار با معنا، با همبستگی زنان از همه کشورها و خلق‌ها به شکلی باشکوه، تاریخی، متناسب با جوهر آن و واقعیت تاریخی آن جشن گرفته شد. زیباترین و نادرترین نمونه‌های مشارکت زنان، روحیه جمعی، حفاظت از زندگی، صیانت از یکدیگر و دوستی زنانه در مناطقی که زلزله رخ داد، پدیدار شد. زنان نشان دادند که می‌توانند سیستم‌های خود را در خارج از دولت برسازند و زندگی خود را بسیار زیباتر و معنادارتر بسازند. سازمان‌یافته‌ترین نیروی جامعه زنان هستند، این واقعیت یک بار دیگر در 8 مارس از سوی همه دیده شد. نیروی زنان سازمان‌یافته آشکار گردید. در سطح بین‌المللی، هشتم مارس امسال با شعار 'ژن، ژیان، ئازادی' برگزار شد و این فرمول جادویی در سراسر جهان گسترش یافت. این شعار به یک ارزش جهانی تبدیل شده است. در طول سال، انقلاب مهم زنان، به‌ویژه در ایران و روژهلات کوردستان، بصورت موج‌گونه گسترش یافت. در تونس، لبنان و برلین، زنان درباره مسائل اجتماعی بحث کردند. در این سال، مبارزات زنان اجتماعی‌تر و رادیکال‌تر شد. به خصوص در مناطق حفاظتی مدیا، روحیه فدائیانه آپویی گریلاهای یژا استار که در زاپ، آواشین و متینا به اوج خود رسید، در این مورد موثر واقع گشت. همه اینها به زنان نیرو بخشید و بار دیگر پیشاهنگی اجتماعی زنان را به همه نشان داد. رهبر ما تشخیص داده بودند که قرن بیست و یکم قرن زن است، انقلابش نیز انقلاب زنان خواهد شد. تحولات سال، آینده نگری رهبر ما را تایید کرد. همانطور که در قرن 19گفته شد کارگران جهان را نجات خواهند داد، این واقعیت که در قرن 21 زنان جهان را نجات خواهند داد به شکلی کاملاً واضح و ملموس ظاهر شده است.

نظام دولت‌گرا زنان پیشرو را نیز هدف قرار داد. امسال بیشتر ملتفت گردید که زن بودن به معنای ضد نظام بودن است. به همین دلیل، زنان خارق‌العاده‌ای که پیشگام بودند، به دنبال آزادی بودند و بر اساس الگوهای معمول زندگی نمی‌کردند، هدف نظام استعمارگر و نسل‌کش فاشیست قرار گرفتند. هدف قرار دادن و قتل ناگیهان آکارسل در سلیمانیه و رفیق اوین گویی در پاریس نتیجه همین سیاست است.

با مبارزه‌ای بی‌امان سپری خواهد شد

خالیده انگیزک، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک اظهار داشت که سال 2023 یک سال بسیار تاریخی و استراتژیک برای جنبش آزادی است و با مبارزه‌ای بی‌امان علیه فاشیسم و ​​استعمارگری سپری خواهد شد، گفت: امید ما به پیروزی زنده‌تر از همیشه است. در عین حال، نوروز امسال هم معنای تاریخی و هم معاصر دارد. ما به عنوان جنبش آزادی پنجاهمین سال را به عنوان نوروز رهبری و سال آزادی جسمانی رهبری نامگذاری کردیم. بنابراین نوروز را باید با این روحیه و شور و نشاط و مبارزه سپری کرد. سرزمین ما بخاطر بی‌درمانی دردهایش رنج می‌کشد. وطن بهشت‌گونه‌ی ما، میهن ما با دردهای اجتماعی و ملی دست و پنجه نرم می‌کند. هر روز طوری که انگار برای خدای درد و رنج قربانی می‌شویم جان می‌سپاریم. فراموش نکنیم که؛ درد درد را و خون خون را جذب می‌کند. با تحلیل همه درد و رنج‌ها و خشونت‌های اجتماعی، با ایجاد ارگانیسم‌های همبستگی خود، درمان اجتماعی و راه حل خودمان را توسعه دهیم. با قربانی دادن روزانه برای خدای درد و رنج، با افزایش رنج، ممکن نیست آزادی توسعه یابد. به جای ذهنیت مردسالار که درد و رنج را با درد چند برابر می‌کند، باید ذهنیت دموکراتیک زن را توسعه دهیم که با عشق، همبستگی و مشارکت درد و رنج را حل می‌کند.

نوروز فقط یک روز جشن و پایکوبی نیست، روز مقاومت است. خلق، نیروهای دموکراتیک، زنان و جوانان ما باید نوروز را با روحیه مقاومت و پیروزی جشن بگیرند. در واقع خلق ما از هم اکنون برنامه نوروزی‌اش را اعلام کرده‌اند. این نوروز باید متفاوت از جشن‌های نوروزی هر سال باشد. این نوروز، نوروز رهبری است. همراه با نوروز، باید نظام نسل‌کشی امرالی متلاشی و نابود شود.