شمار قربانیان فاجعه در اندونزی به ۵۰ نفر رسید

بر اساس ترازنامه جدید ارائه شده توسط آژانس ملی مدیریت بلایای اندونزی، سیل‌های بزرگ و جریان‌های گدازه‌ای سرد در غرب این کشور باعث مرگ دست‌کم ۵۰ نفر و مفقود شدن ۲۷ نفر شده است.

باران شدیدی برای چندین ساعت در شش منطقه در غرب سوماترا در شامگاه شنبه بارید و باعث سیل ناگهانی و جاری شدن گدازه‌های سرد از کوه ماراپی، فعال‌ترین آتشفشان جزیره شد.

در نتیجه این فاجعه، جاده‌ها به رودخانه‌های گل‌آلود تبدیل شدند و خانه‌ها و مساجد را زیر آب برد و آنها را به رودخانه‌های طغیان‌کرده مجاور برد.

در حالی که در آمار قبلی ۴۴ مورد اعلام شده بود، آژانس مدیریت بلایای اندونزی (BNPB) اعلام کرد که «تعداد تلفات ناشی از این فاجعه به ۵۰ نفر افزایش یافته است.»

عبدالمهری سخنگوی آژانس در بیانیه‌ای گفت: «سیل شدید همچنین باعث مفقود شدن ۲۷ نفر، مجروح شدن ۳۷ نفر و تخلیه بیش از ۳۳۰۰ نفر شده است.»

سوهاریانتو، رئیس آژانس مدیریت بلایای اندونزی، گفت که تعداد قربانیان ممکن است حتی بیشتر شود. سوهاریانتو هشدار داد که «تعداد همچنان تغییر خواهد کرد» و خواستار اقدام «در اسرع وقت برای کمک به یافتن افرادی که هنوز مفقود هستند» شد.

از شش منطقه سوماترایی که تحت تأثیر طوفان قرار گرفتند، آگام و تانا داتار مناطقی بودند که بیشتر تحت تأثیر سیلاب‌های ناگهانی و جریان‌های گدازه سرد قرار گرفتند. گدازه سرد به ماگما معروف است که از مواد مختلفی مانند خاکستر، ماسه و سنگ تشکیل شده است که دیواره‌های آتشفشان را تشکیل می‌دهند. تحت تأثیر باران، این مواد ممکن است با هم مخلوط شوند و در دهانه فرو روند.

به گفته آژانس مدیریت بلایای محلی، ده‌ها خانه و ساختمان عمومی در منطقه آگام که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، آسیب دیده‌اند. بر اساس سرشماری که روز یکشنبه توسط آژانس مدیریت بلایای اندونزی انجام شد، در منطقه تنها داتار که حدوداً ۳۷۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، ۸۴ خانه، ۱۶ پل و دو مسجد و ۲۰ هکتار از شالیزارها آسیب دیده است.

اندونزی در فصل بارندگی اغلب در معرض رانش زمین و سیل است.

در سیل‌هایی که در سال ۲۰۲۲ در جزیره سوماترا رخ داد، حدود ۲۴ هزار نفر تخلیه شدند و دو کودک جان خود را از دست دادند. محیط‌بانان جنگل‌زدایی ناشی از قطع درختان را عامل تشدید فاجعه می‌دانند.

کوه ماراپی، یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های اندونزی، در ماه دسامبر فوران کرد و یک برج خاکستر به ارتفاع ۳ هزار متر را فوران کرد. حداقل ۲۴ راهپیما که بیشتر آنها دانش‌آموز بودند در این انفجار جان باختند.