ماموران دولت ایران طی یک ماه ۱۱ کولبر و یک کاسبکار را به قتل رساندند

در روژهلات کوردستان طی یک ماه از سوی ماموران دولت ایران ۱۱ کولبر و یک کاسبکار به قتل‌ رسیده و ۲۷ کورد نیز بازداشت شدند.

شبکه حقوق بشر کوردستان درباره نقض حقوق‌ بشر توسط دولت ایران در ماه گذشته یک گزارش منتشر کرد.

طبق آمارهای موجود در این گزارش، در میان ۲۱ می تا ۲۱ ژوئن، ۲ کولبر به نام‌های سینا رسول زاده و هژیر محمدپور در خطوط مرزی بانه و سردشت براثر گلوله‌باران نیروهای ایران به قتل‌ رسیدند. همچنین یک کاسبکار به نام رحیم ابراهیمی نیز در سردشت زمانیکه ماموران دولتی او را تعقیب می‌کردند، به داخل رودخانه افتاد و براثر خفگی، جان باخت.

در این گزارش آمده است که در ماه گذشته ۴ کولبر توسط گلوله‌باران و ۲ کولبر نیز با ضرب و شتم و شکنجه از سوی ماموران نیروهای دولتی ایران مجروح شدند. همچنین ۲ شهروند دیگر نیز از مناطق مرزی شهر شنو در نتیجه گلوله‌باران نیروهای مرزی ایران مجروح شدند.

در این گزارش مشخص شده است که در ماه می ۲۷ کنشگر سیاسی، مدنی و هنری کورد از استان‌های ایلام، کرماشان، سنه، ارومیه و خراسان بازداشت شدند.

همچنین درباره آمار قتل زنان نیز آمده است که در میان ماه گذشته تنها یک واقعه قتل زنان به ثبت رسیده‌ است، این واقعه در شهر پیرانشار رخ داد و یک زن از سوی همسر خود به قتل رسیده است.

در این گزارش اعلام شده است، که در نتیجه انفجار مین‌ها نیز در شنو و بانه ۲ شهروند دیگر جان باختند، در شنو و پیرانشار نیز ۴ نفر براثر انفجار مین، مجروح شدند.

در بخشی دیگر از این گزارش گفته شده است که فشارهای دولت ایران علیه زندانیان سیاسی،‌ خانواده و فرزندان کسانی که طی ‌«انقلاب ژن ژیان آزادی» شهید شدند نیز ادامه دارد.