هجدهمین جشنواره زیلان امسال ۱۵ ژوئن برگزار می‌شود

جشنواره زنان زیلان که امسال برای هجدهمین بار برگزار می‌شود، ۱۵ ژوئن در شهر دویسبورگ آلمان برگزار می‌گردد.

هجدهمین جشنواره زیلان

زنان کورد در آلمان، بلژیک و هلند امسال در هجدهمین جشنواره زنان زیلان با پیشاهنگی اتحادیه زنان کورد آلمان (YJK-E) شرکت می‌کنند.

جشنواره امسال با شعار «با ژن، ژیان، آزادی به سوی انقلاب زنان» و در تاریخ ۱۵ ژوئن در شهر دویسبورگ آلمان برگزار می‌شود.

در این جشنواره که دارای برنامه‌های غنی فرهنگی و هنری است، هنرمندان، خجه، سیماو حسین، سونا آلان، فرمیسک، گروه کودکان م. ا، گروه فولکلور افغانستان، گروه رقص، گروه کودکان روژ، زنان دنگبیژ هنر خود را ارائه خواهند کرد. همچنین بسیاری از هنرمندان در این جشنواره پیام‌های خود را خواهند داد.

در کنار برنامه فرهنگی، صنایع دستی زنان نیز در غرفه‌ها معرفی می‌شود.

در این جشنواره پنلی درباره گام خود دفاعی و خودسازماندهی، تاثیر رسانه‌های دیجیتال بر جوانان و زنان و صلح برگزار می‌شود.

همچنین خیابانی برای فرهنگ کوردی در جشنواره تدارک دیده می‌شود و تمام نقوش کوردی نمایش داده می‌شود.

عکاسان زن نیز آثار خود را در زمینه مبارزه زنان از طریق نمایشگاهی به نمایش خواهند گذاشت.

کمیته برگزاری جشنواره نیز چهارمین جلسه خود را برگزار کرد. آیتن کاپلان، سخنگوی ت‌ژ‌ک-اروپا و کزبان دوغان سخنگوی ی‌ژ‌ک-اروپا از طرف کمیته برگزاری جشنواره سخنرانی کردند.

آیتن کاپلان، سخنگوی ت‌ژ‌ک-اروپا بر اهمیت جشنواره امسال تاکید کرد و گفت: «مانند هر سال، امسال هم می‌خواهیم قدرت تشکیلاتی و مبارزاتی خود را با فلسفه ژن، ژیان، آزادی در حوزه جشنواره تلفیق کنیم. امسال هم نوآوری‌هایی در جشنواره خواهیم داشت. هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اجتماعی. دیدگاه‌های متفاوتی را قرار می‌دهیم تا همه زنان بتوانند کار و هنر خود را ارائه دهند و پیام‌های سیاسی خود را بدهند، فضایی برای کودکان مهیا می‌شود و کودکان لحظات خوشی را با گروه کودکان م.ا سپری می‌کنند.

آیتن کاپلان در پایان سخنان خود از همه زنان خواست تا در هجدهمین جشنواره زنان زیلان به شیوه خود شرکت کنند.

کزبان دوغان سخنگوی ی‌ژ‌ک-آلمان نیز نظرات خود را به شرح زیر بیان کرد؛ «آماده‌سازی ما رو به پایان است. جشنواره شهید زیلان هم از نظر نام و هم از نظر شعار بسیار مهم است. با این جشنواره می‌خواهیم پاسخگوی زمان حاضر باشیم. همان‌طور که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ در کارزار با شعار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» زنان نقش خود را ایفا کردند، در این مرحله نیز زنان در مقابل هرگونه حمله‌ای موضع‌گیری مناسب اتخاذ خواهند کرد.»

کزبان دوغان از همه زنان خواست تا در روز ۱۵ ژوئن فضای جشنواره را با رنگ و سبک و سیاق خود تزئین کنند.