باکرهان: حقوق کافی نیست، باید ملیون‌ها نفر سازماندهی شوند

تونجر باکرهان ریاست مشترک کل هَ‌دَپ گفت: اگر شما خواهان حل مشکل کورد هستید، قبل از هر چیز باید انزوای آقای اوجالان پایان یابد. باکرهان در ادامه گفت: حقوق کافی نیست، باید ملیون‌ها نفر را سازماندهی شوند.

تونجر باکرهان ریاست مشترک کل حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (هَ‌دَپ) در کنگره‌ی این حزب در شهر آگری سخنرانی کرد.

باکرهان خاطر نشان کرد گاهی مظلومیت و جدایی برای احقاق حق کافی نیست و در ادامه گفت: «جمعیت خلق کورد در جهان ۷۰ میلیون نفر است، اما خواسته‌ها و مبارزات ما برای احقاق حق خود اغلب با اعدام، دستگیری و تبعید پاسخ داده شده است. ما هنوز به هدف خود دست نیافته‌ایم، ما شاهد جنگ، ظلم و سرکوب مردم اکراین و قره‌باغ هستیم. در آینده‌ای نزدیک نیز نسل‌کشی‌های خلق مظلوم فلستطین را خواهیم دید، این به چه معناست؟ یعنی خواستار حق به تنهایی برای احقاق حقوق کافی نیست، پس باید خود را سازماندهی نماییم، لازم است ۷۰ ملیون کورد پیرامون یک هدف متحد شوند و تلاش نمایند.

انزوای امرالی

تونجر باکرهان در ادامه‌ی سخنانش گفت: «می‌گویند کورد چه می‌خواهد، فکر می‌کنند از طریق دستگیری ما می‌توانند مشکل کورد را حل نمایند، فکر می‌کنند با آواره کردن و‌ تبعید نمودن ما می‌توانند مشکل کورد را حل نمایند.»

باکرهان گفت: «حل مشکل کورد آسان است، قبل از هرچیز انزوای آقای اوجالان را رفع نمایید که خلق کورد به وی به عنوان اراده‌ی خود می‌نگرد و پیشگام راه‌حل بود.»

‘تا موقعیت کورد به رسمی شناخته نشود، بحران‌ها حل نخواهند شد’

باکرهان خاطر نشان کرد که بحران‌های ترکیه به راحتی قابل حل هستند و گفت: «برای این منظور نیز لازم است موقعیت کورد به رسمی شناخته گردد، با رویکرد راه‌حل عمل کنید، بر خلاف میل کورد قیوم تعیین نکنید، دستگیری‌های سیاسی را متوقف کنید، زندان‌ها را تخلیه کنید، قانون مبارزه با تروریسم را تغییر دهید.»