تصویر

۱۱ هزار تُن بذر بین کشاورزان کانتون جزیر توزیع شد

مسعود محمد، عضو بخش کشاورزی کانتون جزیر اعلام کرد که با وجود حملات دولت اشغالگر ترکیه به منطقه، حمایت‌های زیادی از کشاورزان انجام شده است و گفت: «تا کنون ۱۱ هزار تن بذر بین کشاورزان کانتون جزیر توزیع شده است.»

کشاورزی برای کشور و جامعه اهمیت اقتصادی و معیشتی دارد. شمال و شرق سوریه یکی از مناطق اصلی خاک سوریه است که به دلیل کشاورزی خود شناخته شده است و مردم آن امرار معاش خود را از این راه انجام می‌دهند. به همین دلیل است که بخش کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌ویژه در آغاز فصل کشت، اقدامات مختلفی برای حفاظت از زمین‌ها انجام می‌شود. در سال‌های اخیر، به دلیل جنگی که از سوی دولت اشغالگر ترکیه در منطقه آغاز شده و افزایش تحریم‌ها در منطقه، شرایط زندگی تغییر کرده است. همچنین، حملات دولت اشغالگر ترکیه، به ویژه حملات سال ۲۰۲۳، زیرساخت‌های منطقه را از همه جهات تحت تأثیر قرار داده‌ است. این عوامل باعث کاهش دسترسی به سوخت و آب برای زمین‌های کشاورزی شده است.

در مورد وضعیت کشاورزی و آمادگی‌ها برای برداشت محصولات، مسعود محمد، عضو بخش کشاورزی کانتون جزیر، با خبرگزاری ما گفتگو کرد.

۱۱ هزار تُن بذر توزیع شد

مسعود در ابتدای صحبت‌های خود اشاره کرد که کشاورزان شروع به کشت کرده‌اند و اعلام کرد که آن‌ها به عنوان بخش کشاورزی و دامداری کمک‌های زیادی به کشاورزان می‌کنند و گفت: «ما در آستانه فصل زمستان هستیم و در همه‌جا کشت شروع شده است. ما به عنوان بخش کشاورزی و دامداری خواستیم قیمت فروش بذرها را برای کشاورزان پائین آورده و با قیمت مناسبی ارائه دهیم. تاکنون نیز ۱۱ هزار تن بذر بین کشاورزان کانتون جزیر توزیع شده است. این بذرها از بهترین انواع هستند. برنامه‌ریزی اولیه برای کشاورزی ما تا آغاز سال ۲۰۲۵ پایان خواهد یافت.»

هر محصول دارای سهم معینی است

مسعود محمد به درصدهای محصولات امسال اشاره کرد و افزود: «برای هر محصول درصدی مشخص شده است. در کانتون جزیر، درصد گندم ۶۰ درصد، جو ۱۵ درصد، حبوبات ۱۵ درصد و سبزیجات زمستانی و تابستانی نیز ۱۰ درصد است. توزیع سوخت کشاورزی نیز باید بر اساس نیاز زمین‌های زراعی باشد. هنوز توزیع سوخت را آغاز نکرده‌ایم، اما در ماه نوامبر شروع خواهیم کرد.»

حملات دولت ترکیه مانع اصلی کشاورزی در منطقه است

مسعود محمد در ادامه صحبت‌های خود به حملات دولت اشغالگر ترکیه اشاره کرد و بیان کرد که این حملات مشکلات زیادی برای کشاورزی ایجاد کرده‌اند و سخنان خود را این‌گونه به پایان رساند: «پس از حملات دولت اشغالگر ترکیه و به ویژه هدف قرار دادن زیرساخت‌های منطقه، مشکلات زیادی در بخش کشاورزی ایجاد شد. ما در تأمین سوخت و آب با مشکلات زیادی روبرو هستیم. وضعیت زمین‌های کشاورزی در سال‌های گذشته بهتر از سال‌های اخیر بود. به دلیل توزیع مناسب سوخت در میان کشاورزان، سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشتند. اما پس از حملات دولت اشغالگر ترکیه، مشکلات به وجود آمده و وضعیت کشاورزی مانند سال‌های قبل خوب نیست. اما امید ما این است که همه مردم و کشاورزان این وضعیت را پشت سر بگذارند و کشاورزی خود را مطابق با نیازهایشان انجام دهند. ما به عنوان بخش کشاورزی و دامداری کانتون جزیر با تمام توان خود می‌خواهیم امسال محصولات خوبی از زمین‌های خود به دست آوریم و همه مردم بیشتر از درآمد کشاورزی بهره‌مند شوند.»