۲۶ کشور اعلامیه «صلح برای اقیانوس» را امضا کردند

در حالی که یک سال تا کنفرانس اقیانوس‌های سازمان ملل در فرانسه باقی مانده است، حداقل ۲۶ کشور روز شنبه در نشست «غوطه‌ور در تغییر» در کاستاریکا «اعلامیه صلح اقیانوسی» را امضا کردند.

امضاکنندگان شامل آلمان، اسپانیا، سوئد، کانادا، کلمبیا، شیلی، اسرائیل و کره جنوبی و همچنین فرانسه و کاستاریکا، از سازمان‌دهندگان نشست سازمان ملل که قرار است در سال ۲۰۲۵ برگزار شود، بودند.

در پایان این مذاکرات دو روزه، ۵۰ کشور شرکت‌کننده خواستار اتخاذ تدابیری برای حفاظت از اقیانوس‌ها شدند.

در سندی که در این مجمع منتشر شد، آمده است: «ما مصمم هستیم تا اقدامات برای تغییر اقیانوس، حمایت از فعالیت‌های اقتصادهای مثبت برای طبیعت، بر اساس بهترین علم ممکن و دانش علمی، دانش سنتی و نوآوری را تشدید کنیم.»

آرنولدو آندره وزیر امور خارجه کاستاریکا گفت: «اقیانوس دیگر نمی‌تواند بدرفتاری و بی‌تفاوتی ما را تحمل کند. به همین دلیل است که ما در کاستاریکا تصمیم گرفته‌ایم که زمان اعلام صلح فرا رسیده است.»

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور اجتماعی در سخنرانی خود در افتتاحیه این مجمع تاکید کرد که حفاظت از اقیانوس‌ها و استفاده پایدار از منابع دریایی یک امکان نیست، بلکه یک ضرورت است.

این بیانیه ۱۲ ماده‌ای که دست کم ۲۶ کشور آن را امضا کرده‌اند، همچنین خواستار تصویب توافقنامه حفاظت از دریاهای آزاد است که در سال ۲۰۲۳ توسط بیش از ۷۰ کشور پذیرفته شده است و هدف آن حفاظت از دریاهای خارج از مناطق اقتصادی اختصاصی (EEA) دولت‌ها، یعنی حدود ۳۷۰ کیلومتری از سواحل آنها است.