در امرالی از هر نظر بی‌قانونی وجود دارد

اتین لساژ، وکیل دادگستری، انزوای امرالی را نقض قوانین بین‌المللی دانست و گفت: «انزوا نوعی مرگ طولانی مدت است. همه کشورهایی که انزوا را اجرا می‌کنند باید به جرم شکنجه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.»

انزوای امرالی

بیش از ۳ سال است که از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که بیش از ۲۵ سال است در انزوا در زندان جزیره امرالی نگهداری می‌شود، اطلاعی دریافت نمی‌شود. حق عبدالله اوجالان برای ملاقات با وکلا و خانواده‌ها کاملا سلب شده است. کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) که اختیار رفتن به امرالی را دارد، باعث تعمیق انزوای امرالی شده است.

در برابر همه این بی‌عدالتی‌ها، در ۱۰ اکتبر، کمپین «آزادی برای اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» در سراسر جهان راه‌اندازی شد. کمپین در مرحله دوم گسترش یافته و ادامه می‌یابد. گروه‌های مختلف اجتماعی که به انزوای امرالی اعتراض کردند، نشان می‌دهند که آزادی اوجالان باید تضمین شود.

دستیار ریاست عمومی وکلای بدون مرز، اتین لساژ از کانون وکلای پاریس در مورد وضعیت حقوقی انزوای امرالی با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

ترکیه باید به دلیل جنایت شکنجه محاکمه شود

اتین لساژ، وکیل دادگستری، انزوای عبدالله اوجالان را غیرانسانی دانست و گفت: «این انزوا برخلاف کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. ترکیه این قرارداد را امضا کرده است و کشور عضو شورای اروپا است. بنابراین این رویه ترکیه به معنای نقض این توافق است. تمام کشورهایی که انزوا را بر زندانیان تحمیل می‌کنند باید به دلیل جرایم شکنجه و وحشی‌گری تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، زیرا این انزوا نوعی شکنجه است.»

عدالت بین‌المللی باید موضع خود را نشان دهد

 اتین لساژ، وکیل دادگستری با بیان اینکه دولت ترکیه با اقدامات خود علیه عبدالله اوجالان، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، گفت: «عدالت بین‌المللی باید این تخلف را بدون اینکه با فشارهای دیپلماتیک مواجه شود، ذکر کرده و یادآوری نماید. زندانی شدن عبدالله اوجالان و این انزوا غیر انسانی و رفتاری است که کرامت انسانی را زیر پا می‌گذارد. از منظر حقوق بین‌الملل، مانند شکنجه است. باید آن را گفت و یادآوری کرد.»

وکیل اتین لساژ موضع‌گیری سی‌پی‌تی را در مورد امرالی ارزیابی کرد و گفت: «موضع‌گیری سی‌پی‌تی در مورد امرالی بد است. به دلیل روابط دیپلماتیک، سکوت اروپا در برابر انزوا نیز نگران کننده است. بنابراین همه وکلای کشورهای اروپایی باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و وظایف خود را به یاد داشته باشند.»

 لساژ اعلام کرد حبس عبدالله اوجالان که بیش از ۲۵ سال است ادامه دارد، از نظر قانونی قابل قبول نیست و گفت: «آزادی عبدالله اوجالان مهم است زیرا هیچکس نباید بیش از ۲۵ سال و در شرایط سخت زندانی شود. بازداشت طولانی‌مدت بی‌معنا، رفتاری غیرانسانی است، رفتاری که کرامت انسانی را نقض می‌کند و خلاف قوانین بین‌المللی است.»

حبس طولانی مدت نوعی مرگ است

 اتین لساژ وکیل دادگستری با بیان اینکه هر زندانی باید حق امید داشته باشد، گفت: «در قراردادها و رویه‌های اروپایی، حبس طولانی مدت بیهوده وجود ندارد. حبس طولانی مدت به عنوان حکم مرگ و نقض کرامت انسانی تلقی می‌شود. این وضعیت یک مرگ طولانی مدت است که به زندانی حق امید نمی‌دهد. چشم‌انداز زندانی نمودنی است که حق امید را به رسمیت نمی‌شناسد. خلاف توافقات بین‌المللی است».