فستیوال فیلم دوسلدرف با پنلی در رابطه با وضعیت ایزدیان آغاز شد

اولین دوره‌ی فستیوال فیلم دوسلدرف با برگزاری پنلی تحت عنوان «وضعیت ایزدیان» آغاز به کار کرد. آرزو سورار‌ سرپرستی این پنل را بر عهده داشت؛ آیسل‌ آوستا، هایک گریفس والد، سیوان‌ آکبولوت‌ و علی آتالان در آن به سخنرانی پرداختند.

سخنرانی آغازین این پنل توسط روزنامه‌نگار آیسل آوستا انجام شد و از برگزار کنندگان تشکر کرد که این فستیوال را به جامعه‌ی ایزدی تقدیم کرده‌اند. آوستا در ادامه‌ی سخنانش گفت: «به طور مستم گفته می‌شود که ایزدیان با ۷۴ فرمان (قتل‌عام) مواجه شده‌اند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که تعداد فرمان‌ها ۱۰۰ فرمان است، به این معنا که ۱۰۰ بار جامعه‌ی ایزدی را قتل‌عام کرده و محل زندگی آن‌ها را غارت کرده‌اند. زندگیشان ۱۰۰ بار زیر و رو شده است و هزاران نفر به سبب این فرمان‌ها به ناچاری از دین خود دست برداشته‌اند.»

‘جامعه‌ی ما به رسمیت شناخته نمی‌شود’

آیسل آوستا اعلام کرد، امروزه ایزدیان در کوردستان، قفقاز و اروپا به زندگی می‌پردازند و گفت، کشورهای ترکیه، عراق، ایران و سوریه حقوق ملی و دینی ایزدیان را به رسمیت نمی‌شناسند. برخی از آن‌ها حرف X را روی هویت خود گذاشتند و در ادامه‌ گفت: «با تمامی فرمان‌ها و آوارگی‌ها، جامعه‌ی ایزدی اعتقادات خود را حفظ کرده است، در میان ما ضرب المثلی وجود دارد که گفته می‌شود سرمان را دادیم، اما راز خود را ندادیم.»

آیسل آوستا یادآور شد که آیین ایزدی، از آیینهای کهن خلق کورد است و اخیرا نیز در ۳ آگوست ۲۰۱۴ با قتل‌عام مواجه شد و گفت: «درست است که داعش نسل‌کشی و قتل‌عام را انجام داد اما ما می‌دانیم که رهبر داعش، اردوغان و دولت ترکیه است.»

تشکر از خوانندگان راه عبدالله اوجالان

آیسل آوستا گفت: اگر امروزه چنین فستیوالی برگزار می‌شود و بە جامعه‌ی ایزدی تقدیم می‌شود، تمامی این‌ها به لطف مبارزان نیروهای مدافع خلق (ه‌پ‌گ)، زنان آزاد-استار (یژا استار)، یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) است. آن‌ها از قتل‌عامی گسترده جلوگیری نمودند. اگر امروز جامعه‌ی ایزدی در مورد خود و تاریخ خود سخن می‌گوید، همگی به لطف این مبارزان و خوانندگان راه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است، ما مدیون آن‌ها هستیم.»

آیسل آوستا سرگذشت خود را برای حضار تعریف کرد و گفت: «در هنگام قتل‌عام، ناتوانی و گریه‌ی زنان ایزدی را دیدم. من به شنگال رفتم و این را با دیدگان خود دیدم، به لطف شاگردان و پیروان اوجالان، خلق ایزدی و سپس سرزمین ایزدیان را نجات دادند. سپس ارتش خود را تأسیس نمود و خود را از نظر سیاسی و نظامی سازماندهی کرد، اکنون دیگر ناامید نیست و اشک نمی‌ریزد و از خود و سرزمینش دفاع می‌کند.

برای این‌که اداره‌ی خودمدیریتی به رسمیت شناخته شود، از ۱۳ کشور در خواست صیانت کردیم

آیسل آوستا یادآوری کرد که در ۱۳ کشور اروپایی نسل‌کشی ۳ آگوست را به عنوان ژینوساید معرفی کردند و گفت: «یکی از کشورهایی که ۳ آگوست را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخت، آلمان است، ما از این ۱۳ کشور به سبب صیانتشان تشکر و قدردانی می‌کنم، یادآور می‌شوم‌ که شنگال می‌خواهد خودمدیریتی خود را داشته باشد، تاکنون جایگاه شنگال که برای حفاظت از آینده‌ی ایزدیان حائز اهمیت است، توسط حکومت عراق و اقلیم کوردستان به رسمیت شناخته نشده است.»