'اشغالگران در مقابل موضع شرافتمندانه کوردها محکوم به شکست هستند'

باتوفا چکدار عضو شورای فرماندهی یژا استار اظهار داشت: «حملات دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان به ویژه در منطقه متینا از جهات مختلف ادامه دارد و اشغالگران و خائنان در مقابل موضع شرافتمندانه مردم کورد محکوم به شکست هستند.»

حملات اشغالگری

دولت اشغالگر ترکیه بر سیاست جنگ و نسل‌کشی خود علیه مردم کوردستان پافشاری می‌کند. این اصرار در گسترش هر روز و هر لحظه حملات اشغالگران به کوه‌های کوردستان نیز نمود پیدا می‌کند. ارتش اشغالگر ترکیه از ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ می‌خواهد در عملیات اشغالگری منطقه متینا پیشروی کند.

باتوفا چکدار، عضو شورای فرماندهی یژا استار ارزیابی‌هایی را درباره حملات اشغالگری دولت ترکیه ارائه کرد.

باتوفا چکدار با بیان اینکه دولت ترکیه از سال ۲۰۱۹ تلاش‌های طولانی مدتی را برای اشغال کامل این منطقه انجام داده است، گفت: «دشمن اشغالگر در برابر واقعیت آزادی کوردها و زنان آزاد از انواع راه‌ها و روش‌ها استفاده می‌کند. قتل، دستگیری، شکنجه و انواع حملات علیه مردم ما را مشروع می‌داند. بنابراین، حملات امروز به مناطق گریلایی از باکور تا مناطق حفاظتی مدیا نیز بخشی از این واقعیت است. حمله به مردم ما، سیاست قیم و فشار بر مردم ما و رفقای ما در زندان، ادامه این سیاست نسل‌کشی است. باز هم نظام شکنجه‌ای که دشمن در امرالی بر رهبر ما اعمال می‌کند، نتیجه همین ذهنیت است. از خاکورک گرفته تا هفتانین، متینا، زاپ و آواشین در ۶ سال گذشته مبارزه و مقاومت زیادی در برابر حملات اشغالگران صورت گرفته است. این مقاومت همچنان ادامه دارد.

یکی از مناطقی که دولت اشغالگر ترکیه بر آن تمرکز ویژه‌ای دارد و حملات خود را بی‌وقفه ادامه می‌دهد، منطقه متینا است. البته حملات به منطقه متینا چیز جدیدی نیست، این حملات ۴ سال است که ادامه دارد. در عین حال، حملات به متینا نیز بخشی از برنامه‌های دولت اشغالگر علیه مناطق حفاظتی مدیا است. زیرا منطقه متینا به عنوان پل محکمی بین مناطق حفاظتی مدیا و باکور کوردستان عمل می‌کند. بنابراین حملات به متینا اهداف زیادی دارد. به عبارت دیگر، حملات اشغالگری به این منطقه‌ی بهشتی ​​ما با حمله به منطقه قَشورا در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. این وضعیت به مدت ۴ سال بدون وقفه ادامه دارد.»

مناطق حفاظتی مدیا، نیروی اصلی حفاظت از سرزمین‌های باشور هستند

باتوفا چکدار، عضو شورای فرماندهی یژا استار با تاکید بر اینکه حملات اشغالگرانه به ویژه به منطقه متینا چند وجهی است، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «دولت ترکیه تنها قدرتی نیست که به منطقه متینا حمله می‌کند. منطقه‌ای که اشغال و خیانت بیشتر در هم تنیده شده است منطقه متینا است. در سال ۲۰۲۰، دولت ترکیه با حمایت حزب دمکرات کوردستان، عملیات اشغالگری را آغاز کرد. حزب دمکرات کوردستان می‌خواست زمینه‌ای برای هرگونه حمله دولت اشغالگر ترکیه ایجاد کند. گریلاها بیش از ۳۰ سال است که در این مناطق هستند و از مرزهای باشور کوردستان و مردم متینا محافظت می‌کنند، اما حزب دمکرات کوردستان و خانواده بارزانی به دنبال افزایش ثروت خود هستند. یعنی هیچ تلاشی برای دفاع از خاک باشور کوردستان نکردند. بگذریم از حفاظت از اراضی باشور کوردستان، آن را به تدریج به اشغال دولت ترکیه سپردند. امروز دولت اشغالگر ترکیه صدها پایگاه در باشور کوردستان دارد. اما حتی این وضعیت هم دولت ترکیه را راضی نکرد و آنها می‌دانستند که هر چقدر در باشور کوردستان مستقر شوند، تا زمانی که نیروهای گریلایی وجود داشته باشند، نمی‌توانند سرزمین‌های باشور را کاملاً اشغال کنند. به همین دلیل دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان همکاری کردند و تصمیم گرفتند مناطق حفاظتی مدیا را اشغال کنند.

این حقیقت برای همه شناخته شده است؛ مناطق حفاظتی مدیا نیروی اصلی حفاظت از سرزمین‌های باشور کوردستان است. بنابراین، پس از تصرف جاده‌های متینا توسط حزب دمکرات کوردستان، دولت اشغالگر ترکیه در بهار ۲۰۲۱ حمله کرد و سربازان خود را در تپه زندورا، خط قَشوره، تپه کوردینه، استونا و تپه آزاد مستقر کرد. قبلاً در سال ۲۰۱۹، دولت ترکیه ۴-۵ تپه از خط قشورا در مرز را اشغال کرده بود. اما از آنجایی که بزرگترین جنگ و مقاومت در آن سال‌ها در هفتانین رخ داد و حملات قبلی اشغالگران نیز در آنجا بود، تپه‌های مرزی در خط قشورا در دستور کار نبود. اما این بدان معنا نیست که دشمن در آنجا حمله نمی‌کند. بنابراین با اضافه شدن خط قشورا در سال ۲۰۱۹، حملات اشغالگری دولت ترکیه در این منطقه طی ۶ سال گذشته گام به گام در ۵ مرحله ادامه دارد.

فاز اول چند تپه در مرز قشورا بود. مرحله دوم، حملات به کل خط قشورا بود. مرحله سوم حمله به تپه حکاری بود. فاز چهارم، منطقه تپه اورته و تپه چارچِل، سَره گُلکا و سَره متینا بود. با این حال، گریلاها از قَشورا تا چارچل و اطراف آن، از تپه اورته تا سَره متینا و سَره گُلکا به مقاومت خود ادامه می‌دهند. هر ساله صدها عملیات علیه نیروهای اشغالگر انجام می‌شود و صدها اشغالگر مجازات می‌شوند. روشن است که از این پس این مقاومت به سبک گریلایی حرفه‌ای انجام می‌شود و مقاومت در مدت طولانی گسترش می‌یابد.

در مقاومت به رهبری رفقای مقاومتگرمان از جمله رِبَر، هِژار، سما، آزه، نوری، سوزدار، ماردین، باگَر، حکیم، جَسور، روژین، رُزا، زیلان و رستم ضربات سنگینی به دشمن وارد شد. این جنگ و مقاومت گاه در گرم‌ترین ماه‌های تابستان، گرسنه و تشنه، به پیشاهنگی رفقای شهید انجام می‌شد. گریلاها روزها راهپیمایی کرده، به اهداف دشمن حمله کردند و ضربات فراموش نشدنی را به دشمن وارد نمودند.»

مردم متینا با وجود همه حملات، دست از موضع شرافتمندانه خود برنداشت

باتوفا چکدار با یادآوری اینکه فرماندهانی چون هژار و رِبَر با امکانات محدود ۵۲ روز را در تونل جنگی منطقه زندورا با رفقای مجروح خود سپری کردند، سخنان خود را با این جمله به پایان رساند: «از یک سو به مراقبت و مداوای مجروحان پرداختند و از سوی دیگر به مبارزه و مقاومت ادامه دادند. آنها با تمام توان و انرژی خود می‌خواستند مقاومت را گسترش دهند و اشغال را شکست دهند. به همین دلیل است که قهرمانان با قدرت اراده مانند صخره‌های زندورا اثر خود را در یک دوره تاریخی به جا گذاشتند. تاریخ‌ساز شدند. در نبردی که در تپه حکاری به رهبری فرماندهان آزه، نوری و حکیم انجام شد، هلیکوپتر تهاجمی دشمن سرنگون شد. جنگ تونل و تیم‌های حرکتی با هم ادامه یافت. گاهی در تاریکی و سرمای زمستان به رهبری فرماندهان رُزا، آمد، بنفش و باران عملیاتی انجام می‌شد که دشمن را شوکه می‌کرد و سندروم‌های روانی ایجاد می‌کرد. در شرایط کنونی مقاومت در متینا در حال انجام یکسری عملیات توسط تیم‌های نیمه متحرک هم در تونل‌های جنگی و هم به صورت میدانی است.

با وجود تمام حملات دولت اشغالگر ترکیه، قدرت احاطه‌کننده متینا، دولت ترکیه نیست. به عبارت دیگر، نقش واقعی در اشغال متینا، خیانت حزب دمکرات کوردستان است، نه دولت اشغالگر ترکیه. حزب دمکرات کوردستان از یک سو می‌خواست با بستن تمامی مسیرهای تردد از آزادی حرکت گریلاها جلوگیری کند و از سوی دیگر می‌خواست تمامی امکانات لجستیکی و زیربنایی را مسدود و از بین ببرد. از سوی دیگر، پاراستن (سازمان استخباراتی حزب دموکرات کوردستان) و MİT (سازمان استخباراتی ترکیه) با هدف توسعه جاسوسی در بین مردم منطقه در تلاش بودند. قرار بود با این راه‌ها و روش‌ها ضربه‌ای به نیروهای گریلایی ما بزنند. خیانت حزب دمکرات کوردستان بخشی از حملات علیه منطقه متینا شد و فشار زیادی را بر مردم منطقه وارد کرد.

آنها می‌خواستند همه مردم و طوایف منطقه را از این طریق به اسارت ببرند تا در مقابل اشغالگری دولت ترکیه نایستند و از گریلاها حمایت مادی و معنوی نکنند. به عبارت دیگر می‌خواهند با فشار بر مردم متینا که روستاها، مکان‌ها، مزارع، تاکستان‌ها و باغ‌ها و کوه‌هایشان را ترک کرده و کوچ کنند، منطقه را به اشغالگران واگذار کنند. اما اگرچه در متینا خائنانی بودند که در ازای پول کرامت و حیثیت خود را فروختند و عده‌ای نیز در خدمت سیاست حزب دمکرات کوردستان بودند، اما مردم و جامعه متینا در شخص حزب دمکرات کوردستان در محکومیت خیانت و اشغال ترکیه موضع گرفتند. کرامت و حیثیت خود را نفروختند، در سرزمین و مکان و منطقه خود ماندند. مردم متینا با وجود همه حملات دولت ترکیه، همه فشارها و دستگیری‌های حزب دمکرات کوردستان از مواضع شرافتمندانه خود دست برنداشتند. بنابراین، موضع در برابر خیانت، موضع کوردهای آزاد است. موضع انسان آزاد، زن آزاد، مرد آزاد و بالاخره جامعه آزاد است. این موضعی برای حفظ کرامت است.»