دم پارتی یاد قربانیان قتل‌عام ارمنیان را گرامی داشت

هیئت اجرایی مرکزی دم پارتی یاد قربانیان قتل‌عام ارمنیان در ۱۰۹ سال قبل را گرامی داشت که بدست دولت اشغالگر ترکیه قتل‌عام شده بودند.

نسل‌کشی ارمنیان

هیئت اجرایی مرکزی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی) به مناسبت سالگرد قتل‌عام ارمنیان،‌ یک بیانیه مکتوب منتشر ساخت و در آن بیان داشت‌: ‌«روبرو شدن با حقایق تاریخی، عذرخواهی از خلق و باورداشت‌های قربانیان و انتخاب‌ راه‌های عادلانه هم از لحاظ درک متقابل و هم برای فهم تاریخ و برای درمان زخم‌های تاریخی و بنیانگذاری آینده‌ای مشترک، گام‌های مهمی هستند.‌‌»

محتوای این بیانیه به شرح زیر است‌:

‌«این امر همزمان به معنای توسعه احساس وجدان و عدالت در میان جامعه است. همچنین راه سهیم شدن در آلام و بنیانگذاری برابر و دمکراتیک است.

۱۰۹ سال از فاجعه بزرگ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(متز یگرن) گذشت که در مورخ ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ بیش‌از ۲۰۰ روشنفکر ارمنی را از خانه‌های‌شان بیرون کشیده و به سوی مرگ بردند. این مقطع با تبعید و کشتار صدها هزار ارمنی تداوم یافت.

روبرو شدن با جنایات ضد انسانی انجام شده، برای بنیان‌گذاری آینده‌ای مشترک، برابر و صلح اجتماعی از جمله مراحل مهم می‌باشد.

مایه تاسف است که در عصر حاضر بسیاری از جوامع و محافل سیاسی این واقعیت را نمی‌بینند و نمی‌پذیرند که هیچ هویت، زبان، فرهنگ و باورداشت متفاوتی در جغرافیای ما از یکدیگر ارزشمندتر نیست. ذهنیت مونیسم(تک‌گرایی) هنوز چهره کثیف خود را به ما نشان می‌دهد.

زندگی مسالمت آمیز و برابر با خلق ارمنی که یکی از کهن‌ترین خلق‌های این خاک و جغرافیا هستند، بسیار مهم است.

ما به مثابه دم پارتی با این احساسات و اندیشه‌ خود از صمیم قلب یکبار دیگر یاد کسانی که در این مقطع زندگی خود را از دست داده‌‌اند با ابراز غم و اندوه و با احترام گرامی می‌داریم.‌»