محمد اوجالان: اگر انزوا وجود ندارد، پس چرا ۳۷ ماه است اجازه‌ی ملاقات از امرالی را نمی‌دهید

محمد اوجالان برادر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پاسخ وزارت دادگستری ترکیه را داد که منکر انزوا شده بود و‌ در این رابطه گفت: «اگر انزوا وجود ندارد، پس چرا اجازه‌ی ملاقات از امرالی را نمی‌دهید.»

بیش از ۳۷ ماه است که هیچ خبر و اطلاعی از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و عمر خیری کونار،‌ حامیلی یلدریم و ویسی آکتاش وجود ندارد که در زندان امنیت بالای نوع F امرالی در انزوای مطلق به سر می‌برند.

در روزهای گذشته نمایندگان پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) برای رفع انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیدار وی با خانواده و‌ وکلایش، در تاریخ ۷ دسامبر به ریاست کمیسیون تحقیقات حقوق بشر پارلمان مراجعه کردند. اداره‌ی کل زندان‌های وابسته به وزارت دادگستری پاسخ این درخواست را دادند، با وجود انزوای شدید، این اداره مدعی شد «در امرالی انزوا وجود ندارد و زندانیان امرالی از تمامی حقوق قانونی خود بهره‌مند هستند.‌»

این ادعا واکنش خانواده‌‌های زندانیان و وکلا را در پی داشت. روز شنبه دفتر حقوقی سده این ادعا را به طور کامل رد کرد و بر وجود انزوا در امرالی تاکید کرد.

همزمان محمد اوجالان برادر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مزوپوتامیا اعلام نمود: «وزارت نمایندگی دولت را بر عهده دارد، بیش از ۳۷ ماه است که از رهبر هیچ اطلاعی نداریم، باید دولت و وزارت دادگستری حقایق را بگویند، اگر این انزوا نیست، پس چیست؟ اگر می‌گویند این انزوا نیست تا برای آن اسمی بیابیم، رهبر قبلا در امرالی بود اما این‌که اکنون کجاست را نمی‌دانیم! در آن‌جا چه اتفاقی رخ می‌دهد را نمی‌دانیم! باید وزارت پاسخ دهد، تمامی زندانیان از حقوق خود برخوردار هستند، ما نیز می‌خواهیم از این حقوق بهره‌مند شویم، سال‌هاست که در این رابطه هیچ اطلاعی کسب نکرده‌ایم، اگر این انزوا نیست، پس چیست؟»

در ادامه گفت: «تا زمانی با وی ملاقات صورت نگیرد هیچ کس به حقوق و عدالت باور نخواهد کرد، رهبر فردی عادی نیست، کوردها وی را رهبر خود می‌دانند، مقامات ترکیه این را می‌پذیرند یا خیر این مشکل آن‌هاست، کوردها سال‌هاست وی را رهبر خود می‌دانند.»

در ادامه محمد اوجالان به کنش‌های کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل‌ سیاسی برای مسئله‌ی کورد» و حمایت‌ها از این کارزار توجه کرد و گفت: «کسانی که خود را روشنفکر و دمکرات می‌دانند باید علیه انزوا واکنش نشان دهند.»

محمد اوجالان برادر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به آزاد نکردن ویسی آکتاش که مدت ۳۰ سال محکومیت وی به اتمام رسیده است، اعتراض نمود.