ک‌ن‌ک: چهارشنبه سور را تبریک گفت

ک‌ن‌ک چهارشنبه سور را با بیانیه‌ای تبریک گفت.

پیام تبریک ک‌ن‌ک برای چهارشنبه سور

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) با صدور پیامی چهارشنبه سور جامعه ایزدی را تبریک گفت.

پیام ک‌ن‌ک به شرح زیر است:

«امروز چهارشنبه، چهارشنبه سور، چهارشنبه اول آوریل ، جشن کوردستان است. چهارشنبه سور جامعه ایزدی معنایی مذهبی و تاریخی دارد. دین ایزدی یکی از قدیمی‌ترین ادیان کوردستان است. چهارشنبه سور نیز دارای جنبه مذهبی و اجتماعی و تاریخی است.

کنگره ملی کوردستان ک‌ن‌ک چهارشنبه سور را به جامعه ایزدی، خلق کورد و همه خلق‌های کوردستان و منطقه تبریک می‌گوید. امید ما این است که این جشن با توجه به مفهوم، ارزش‌ها و برکات تاریخی، دینی و اجتماعی تأثیر خود را بگذارد و زمینه‌ساز صلحی پایدار در میان جامعه و عموم مردم شود.

اکنون به پیشواز چهارشنبه سور می‌رویم. در شنگال، عفرین و سرکانی حملات و تهدیدها علیه باورمندان ایزدی ادامه دارد. وضعیت شنگال هنوز کاملا مشخص نیست. مشکل شنگال عمیق‌تر می‌شود. حملات دولت ترکیه به شنگال ادامه دارد. ما در کنار مردم شنگال و نیروهای دفاعی ایزدخان ایستاده‌ایم و از آنها حمایت خواهیم کرد. این حمله ادامه حمله داعش و ادامه نسل‌کشی ۷۴م است. ۴ سال پیش بدون اینکه از مردم شنگال سوال شود، توافقی بین هولیر و بغداد بر سر موضوع شنگال با سازماندهی دولت ترکیه انجام شد. نمایندگان مردم شنگال توافق بین هولیر و بغداد در مورد شنگال را قبول ندارند و معترض هستند. این هم حق آنهاست. آنها مورد سوال قرار نگرفتند و اراده آنها نقض شد.

شنگال با جوامع و اجزای خود منطقه‌ای با ویژگی‌های متفاوت است. اکثر ساکنان آن کوردهای ایزدی هستند و شنگال بخشی از کوردستان است. به دلیل این ویژگی، صدها سال است که به یک هدف تبدیل شده است. وحشی‌گری که داعش در شنگال مرتکب شد، زخم‌های عمیقی بر پیکر شنگال ایجاد کرد. باید شنگال، وضعیت مردم شنگال و مشکلات شنگال را به صورت مشخص ارزیابی کرد و برای آن چاره‌اندیشی کرد. باید به خواست مردم شنگال احترام گذاشت. برای حفاظت از جامعه ایزدی، همه نیروها و مردم ما باید هوشیار باشند و از خلق ایزدی خود صیانت کنند.

خلق کورد، همه خلق‌های کوردستان، فارغ از اعتقاداتشان، باید مسئولانه عمل کنند. آنها باید در یک اتحاد دلسوزانه در برابر دشمنان ظالم و اشغالگر عمل کنند. با همدیگر و برای زندگی باشکوه در آینده بر اساس ارزش‌ها، معانی و آیین‌های کهن عمل کنند.

جشن گرفتن عید با آزادی و شادی به پیروزی ما نیز بستگی دارد. معنای چهارشنبه سور نیز این مسئولیت و باور را از ما می‌طلبد. با این امید و آرزو، ما به عنوان ک‌ن‌ک بار دیگر جشن چهارشنبه سور را به جامعه ایزدی، خلق کورد و همه مردم منطقه تبریک می‌گوییم.»