"قتل کارگزاران کورد با تصمیم شورای امنیت ملی انجام شد"

پروین بولدان، نماینده پارلمانی دم پارتی شهر وان، گزارش «محرمانه» را که ثابت می‌کند کارگزاران کورد با تصمیم شورای امنیت ملی به قتل رسیده‌اند را در دستور کار پارلمان قرار داد.

گزارش شورای امنیت ملی (م‌گ‌ک) با عنوان «محرمانه» که در خانه تورگوت اوزال، رئیس جمهور سابق پیدا شد و بعداً در یک کتابفروشی منتشر شد، موضوع سوال پارلمان گردید.

پروین بولدان، نماینده پارلمانی حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم‌پارتی) شهر وان، یک سوال پارلمانی ارائه کرد و خواستار پاسخ از وزیر دادگستری یلماز تونچ و معاون رئیس جمهور جَودَت یلماز شد. پروین بولدان نیز طرح تحقیق و تفحص را به ریاست مجلس تقدیم کرد.

در این پیشنهادها یادآور شد که دهه ۱۹۹۰ یکی از دوره‌هایی بود که قتل‌های حل نشده، عملیات غیرقانونی، تخلیه روستاها و شکنجه‌ها بیشترین اتفاق را در ترکیه داشت.

در «گزارش فعالیت روانی» با علامت «محرمانه» تاکید شده بود که اعدام کارگزاران کورد برای اولین بار با تصمیم م‌گ‌ک «بطور رسمی» ثبت شده است.

در این پیشنهاد، از یلماز و تونچ خواسته شد به سؤالات زیر پاسخ دهند:

«*با توجه به عدم وجود محدودیت زمانی برای جنایات ارتکابی علیه بشریت، گزارش فعالیت روانشناختی که می‌تواند به عنوان دستورالعملی برای نقض/جرایم جدید و جدی حقوق بشر تلقی شود» نیز به عنوان مدرک پذیرفته شده است. هر گونه اقدامی برای افشا و محاکمه افراد مسئول سیاست‌های غیرقانونی، قتل‌های حل نشده و شکنجه انجام می‌شود؟

*آیا برای بازگشایی پرونده‌هایی که محاکمه آنها به دلیل مرور زمان مختومه شده و شروع دادرسی آنها اقدامی انجام داده‌اید؟»