تَمَلی‌: باید هرچه زودتر یک هیئت از امرالی بازدید کند

رئیس گروه نمایندگان دم پارتی، سزایی تملی به دروغ‌های وزارت عدالت اعتراض کرد و گفت‌: ‌«باید هرچه زودتر یک هیئت تحقیقاتی از امرالی بازدید کند.‌»

رئیس گروه نمایندگان دم پارتی

رئیس گروه نمایندگان حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی)، سزایی تملی، به‌وسیله جلسه مطبوعاتی که در مجلس برگزار کرده بود تحولات اخیر را ارزیابی کرد و چنین گفت‌: ‌«بر این باورم کسانی که می‌گفتند ‌«جایی به نام آمد وجود دارد» و یا ‌«تیم فوتبالی به نام آمد اسپور وجود دارد» پس از قهرمانی فهمیدند که آمد در کجا قرار دارد.‌» تملی جشن هدرلز را تبریک گفت، در سالگرد اعدام دنیز گزمیش، یوسف اصلان و حسین اینان،‌ یاد آنان را گرامی داشت.

تملی نسبت به دستگیر شدگان در روز جهانی کارگران و زحمتکشان ۱ می در استانبول واکنش نشان داد و اینچنین ادامه داد‌‌‌‌: ‌«چیزی که در استانبول روی داد در ماهیت خود بجز یک جرم بزرگ چیز دیگری نبود. چه کسی این جرم را انجام داد‌؟ این جرم وزیر کشور و نیروهای امنیتی بود. علیرغم تصمیات دادگاه عالی،‌ در ساراچانیه ۴۲ هزار پلیس وظیفه دار شده‌ بودند و تلاش کردند که با پلیس از برگزاری جشن ۱ می در میدان تقسیم جلوگیری کنند بیش از ۲۰۰ انسان دستگیر شدند، متاسفانه از آنان ۳۸ نفر هم بازداشت شدند. ما این اعمال را قبول نمی‌کنیم. می‌خواهیم کسانیکه دستگیر شدند هرچه زودتر آزاد شوند.‌»

اعتراض به وزارت عدالت

تملی، به پاسخ مدیریت کل زندان‌ها وابسته به وزرات عدالت مبنی بر ‌«انزوا وجود ندارد» واکنش نشان داد و چنین گفت‌:‌‌ ‌«ما در مراجعات خود به همراه تمام نمایندگان مجلس دم پارتی در کمیسیون حقوق بشر مجلس مشخص کردیم که در امرالی اعمال یک رژیم استثنایی وجود دارد. کمیسیون نوشتاری که از وزارت عدالت آمده را به همان شکل برای ما فرستاده است که در آن گفته شده ‌«انزوا تحمیلی وجود ندارد‌‌». چطور وجود ندارد‌؟ بنگرید این ۴ سال و یک ماه است که ملاقات با خانواده او صور ت نگرفته. ۴ سال و ۸ ماه است که با وکلای خود ملاقات نداشته است. ۳۸ ماه است که بصورت مطلق هیچگونه اطلاعی از او دریافت نمی‌شود. زمانیکه کمیسیون این نوشتار را برای ما فرستاد‌؛ مثل اینکه شوخی کند گفته است ‌«برای اینکه بتوانیم از تحمیل انزوا بحث کنیم باید آگاهی نیافتنی مطلق وجود داشته باشد‌» در حالیکه اطلاع نیافتن به شیوه‌ای مطلق وجود دارد. ۳۸ ماه است که هیچ راه ارتباطی باز نیست. هیچ آگاهی دریافت نمی‌شود.»

تملی اینچنین به سخنان خود ادامه داد‌: ‌«درباره وضعیت تندرستی جناب اوجالان هیچ آگاهی نداریم. در گزارشی که آمده است گفته شده که ۳ هفته یکبار پزشک عمومی و روان‌پزشک وضعیت تندرستی او  را بررسی و کنترل می‌کنند. در ارتباط با این موضوع برگشتی وجود ندارد. ما می‌دانیم که مدت ۳ هفته یکبار هم وقفه‌ای طولانی است. درست است، مهم‌ترین دلیل این تاریکی، بی‌عدالتی و تمام بحران‌ها،‌ انزوای تحمیلی بر امرالی است. ما بخوبی بر این امر واقفیم. این انزوا بیش از ۲۴ سال است که ادامه دارد و ترکیه نیز در میان بحران‌های سیاسی، بی‌حقوقی و بی‌عدالتی بزرگی در تنگنا قرار گرفته است. برای این که این وضعیت به پایان برسد  ما یکبار دیگر کمیسیون حقوق بشر مجلس را برای انجام وظایف خود فرا می‌خوانیم. باید هرچه زودتر یک هیئت تحقیقاتی از امرالی بازدید کنند.‌‌‌»

تملی از موضوعات روز کابینه نیز بحث کرد و گفت‌: ‌«کابینه امروز معلمان و استادانی که استخدام نخواهند شد را موضوع بحث خود قرار خواهد داد. این موضوعی است که مدت درازی می‌باشد ما منتظر آن هستیم. شما خواهید دید دوباره با استخدام، انتظارات معلمان و استادان را در سطح کمی برآورده خواهند ساخت. بدلیل اینکه منابع آنان نه برای معلمان و استادان، زحمتکشان تندرستی،‌ کارگران، مغازه‌داران و کشاورزان است بلکه برای خدمت به سرمایه‌داران است. به همین دلیل همیشه به دم پارتی حمله خواهند کرد. به همین دلیل می‌خواهند صدای حقیقت را خاموش کنند. به همین علت می‌خواهند حزب فقرا، کارگران،‌ زحمتکشان،‌ مغازه‌داران، معلمان و استادان یعنی دم پارتی را ساکت کنند. برای ساکت گردانی‌اش هم علیه دم پارتی هرگونه بی‌حقوقی و جرایمی را انجام می‌دهند.

اعتراض نسبت به ادعاهای قیم

تملی نسبت به ادعاهایی مبنی بر اینکه برای شهرداری‌ها قیم تعیین خواهند شد اعتراض کرد و چنین گفت‌: ‌«موضوع قیم، موضوع شرمساری این کشور است. سخن گفتن از قیم یک بی‌اخلاقی است. بدلیل اینکه عملکرد قیم تنها عملکرد بی‌اخلاقی است. ما هم به صورتی اقتصادی و هم به شیوه‌ای سیاسی این مهم را ابراز می‌کنیم. هم اراده خلق غصب شده و هم منابع خلق مصادره شده است. ما در اینجا کسانی که از قیم بحث به میان می‌آورند را فرا می‌خوانیم‌؛ به‌ویژه وزارت کشور را فرا می‌خوانیم، بگذارید برای زمان روی کار بودن قیم‌ها تحقیقات صورت بگیرد، فورا بازرسان را وظیفه‌دار کنند. بگذارید زمان آن اصراف،‌ غارت و دزدی را مورد تحقیق قرار دهند. همچنین من وزارت خزانه‌داری را هم فرا می‌خوانم‌؛ بدست قیم‌ها بسیاری از کارها و اموراتی که به خزانه ضرر و زیان وارد نموده است انجام شده است. باید خزانه‌داری نیز بدون اینکه دیر شود در این موضوع بازرسان را وظیفه‌دار نماید.‌»