شاهد عینی کشتار در گایرت‌تپه: کپسول آتش‌نشانی کار نمی‌کرد

کارگر نجات یافته از کلوب گایرت‌تپه که ۲۹ کارگر آن در آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند گفت: «کپسول آتش‌نشانی کار نمی‌کرد و درب خروج اضطراری برای آتش‌سوزی وجود نداشت.»

در استانبول/ گایرت‌تپه و در ۲ مارس، آتش‌سوزی در باشگاهی به نام ماسقوراد در حین ساخت و ساز رخ داد و ۲۹ کارگر جان خود را از دست دادند. مشخص بود که اقداماتی برای ایمنی کارگران صورت نگرفته، سلامت کارگران مورد غفلت قرار گرفته و مجوزها و تدابیر لازم برای ساخت و ساز صورت نگرفته است.

بر اساس داده‌های مجلس ایسیگ، از آغاز به کار حزب عدالت و توسعه تا آوریل ۲۰۲۴، بیش از ۳۳ هزار کارگر در حین کار جان خود را از دست داده‌اند. حتی پس از مرگ کارگران، کارفرمایان و مسئولین مورد پیگرد قانونی قرار نگرفتند و در موارد معدود، کسانی که تحت تعقیب قرار گرفتند نهایتا جریمه‌های جزئی گرفتند. اخیراً در ۲ مارس در استانبول/گایرت‌تپه، آتش‌سوزی در باشگاه ماسقوراد در حین ساخت و ساز رخ داد و ۲۹ کارگر جان خود را از دست دادند. یکی از شاهدان این کشتار، هاسرت اوزون در مورد این حادثه با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

هیچ مجوزی وجود نداشت، هیچ راهکار احتیاطی رعایت نشده بود

اوزون بیان داشت که در کلوب شبانه‌ای که کشتار کارگران در آن رخ داد هیچ مجوز ساخت و سازی گرفته نشده بود و کارگران تحت فشار قرار گرفتند تا باشگاه را تا روز برگزاری جشنواره آماده کنند؛ او خود ۱۵ دقیقه قبل از آتش‌سوزی نجات پیدا کرد و گفت: «در جریان آتش‌سوزی در گایرت‌تپه من یکی از کارگران بودم، حدود ۱۵ دقیقه قبل‌تر نجات پیدا کردم. ابتدا می‌خواهم بگویم که هیچ مجوز ساخت و سازی برای کلوب شبانه‌ای که ما در آن کار می‌کردیم وجود نداشت. همچنین احتیاط‌های امنیتی برای کار کارگران وجود نداشت. برای اینکه باشگاه شبانه به جشنواره برسد، فشار زیادی به کارگران وارد شد. ۱۰ کار مختلف در یک زمان و در یک مکان انجام می‌شد و هیچ اقدامی در خصوص آنها انجام نشد.»

سنسورهای آتش کار نمی‌کردند

اوزون اعلام کرد که در زمان آتش‌سوزی سنسورهای آتش که قرار بود در جای خود قرار داشته باشند و کار کنند، کار نکردند و گفت: «سنسورهای اطفای حریق دیوار بالایی باشگاه کار نمی‌کرد و در محل وقوع آتش‌سوزی فقط یک کپسول آتش‌نشانی وجود داشت که آن هم آسیب دیده بود. هیچ خروجی اضطراری داخل کلوب شبانه وجود نداشت. فقط یک نفر از آتش نجات یافت؛ او با خروج از قسمتی به نام پاساژ که مکانی مخفی است و کسی از وجود آن خبر ندارد و در کوچکی دارد نجات یافت. هیچ یک از کارگران از این مکان اطلاعی نداشتند. در زمان ساخت و ساز همیشه از ما خواسته می‌شد که زیاد سر و صدا نکنیم، چرا که از شهرداری مجوز گرفته نشده بود.»

طوری ادامه می‌دهند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است

اوزون با بیان اینکه کارفرمایان پس از آتش‌سوزی به گونه‌ای به کار خود ادامه دادند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و به جان کارگران فکر نکردند گفت: «۲۹ نفر مردند، اما کارفرمایان طوری رفتار کردند که انگار چند جوجه مرده‌اند. آنها می‌دانستند که مجازات سنگینی برایشان در نظر گرفته نمی‌شود.»