‌«تصمیم نهایی در مورد پرونده کوبانی، سده دوم جمهوری را رقم خواهد زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

سودا چلیک اوزبینگول سخنگوی کمیسیون حقوقی دم پارتی گفت که تصمیم‌گیری در مورد پرونده کوبانی «تاثیر خود را بر سده دوم جمهوری خواهد گذاشت.»

پس از حملات تبهکاران داعش به کوبانی فعالیت‌ها و کنش‌های اعتراضی در ترکیه و کوردستان آغاز شد. این اقدامات اعتراضی علیه حملات تبهکاران داعش به کوبانی در افکار عمومی به عنوان کنش‌های ۶ تا ۸ اکتبر شناخته می‌شود. پس از این اقدامات، علیه ۱۰۸ نفر از جمله رهبران ه‌د‌پ پرونده تشکیل شد و جلسه تصمیم‌گیری این پرونده‌ها قرار است در ۱۷ آوریل برگزار شود.

پس از حملات تبهکاران داعش به کوبانی، جایی که دولت ترکیه از تبهکاران حمایت می‌کرد، ۶ تا ۸ اکتبر میلیون‌ها نفر در ترکیه و کوردستان در اعتراض به خیابان‌ها ریختند و در نتیجه ده‌ها نفر توسط نیروهای دولتی ترکیه کشته شدند. پس از این اتفاقات، پرونده‌هایی علیه بسیاری از سیاستمداران کورد تشکیل شد. در جریان پرونده توطئه کوبانی، دادستانی برای ۳۶ سیاستمدار کورد از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ ، روسای مشترک سابق ه‌د‌پ، درخواست حبس ابد کرد. 

رویه رسیدگی به پرونده، سیاسی است 

سودا چلیک اوزبینگول سخنگوی کمیسیون حقوقی دم پارتی قبل از جلسه تصمیم‌گیری در مورد پرونده توطئه کوبانی با خبرگزاری فرات صحبت کرد. 

سودا چلیک اوزبینگول با بیان اینکه این پرونده یک روند انتقام جویی سیاسی و موضعی علیه صلح است اظهار داشت: «پرونده توطئه کوبانی در ۶ و ۸ اکتبر یک انتقام سیاسی است. روند دادرسی به گونه‌ای بوده که تمامی موارد و قواعد قانونی نقض شده و همین نشان می‌دهد که پرونده با طی کردن مقررات قانونی بررسی نشده است؛ بنابراین می‌توان گفت که پرونده یک انتقام جویی سیاسی است. روند پرونده در حوزه‌های سیاسی و در چارچوب منافع برخی، مورد استفاده قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای این امر انجام شده است. در این پرونده ده‌ها نفر که سیاست‌های دموکراتیک را رهبری می‌کنند به طور غیرقانونی مورد اتهام و گروگان گرفته شده‌اند. 

این پرونده تعیین خواهد کرد که آیا سده دوم جمهوری، دموکراتیک خواهد بود یا خیر 

سودا چلیک بیان داشت این پرونده تعیین کننده دموکراتیک شدن جمهوری در قرن دوم خواهد بود و نتایج این پرونده آینده ترکیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی ادامه داد: «اینکه قرن دوم جمهوری، دموکراتیک خواهد بود یا نه، بر اساس همبستگی خواهد بود و یا انکار همدیگر، با پرونده توطئه کوبانی و تصمیمی که در نتیجه آن گرفته خواهد شد مشخص می‌شود. از این منظر، تعریف و انتظار یک آینده دموکراتیک که مشخصا همه مردم ترکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کل جامعه مربوط می‌شود، در نتیجه این پرونده تجلی می‌یابد.» 

تلاش‌هایی برای جرم‌انگاری سیاست حقوقی کوردها صورت گرفته است 

سودا چلیک اوزبینگول با بیان اینکه تحولات حل مسالمت آمیز مسئله کوردستان با این پرونده گره خورده و آنها در تلاش هستند تا با این پرونده سیاست قانونی کوردها و واقعیت مسئله کوردها را جرم انگاری کنند اینگونه ادامه داد: «این تصمیم برای افکار عمومی ترکیه و خلق کورد در مورد حقیقت کورد و حل مسالمت آمیز و دموکراتیک مسئله کوردها نیز مهم است. تاکنون باید فهمیده باشند که این کار توسط دادگاه و با اعمال فشار قابل انجام نیست. پس از این مرحله، حتی با وجود همه بی‌عدالتی‌ها می‌توان تصمیمی گرفت که در خدمت آینده دموکراتیک کشور باشد. انتظار افکار عمومی در همین راستا و مبتنی بر آزادی سیاستمدارانی است که مدت‌هاست در زندان به سر می‌برند.» 

دم پارتی تحت هر شرایطی به مبارزه خود برای صلح ادامه خواهد داد. 

سودا چلیک اوزبینگول اظهار داشت که دولت فعلی از قانون برای خدمت به سیاست خود استفاده کرده است و بنابراین نمی‌تواند بی‌طرفانه تصمیم بگیرد و گفت که دم پارتی تحت هر شرایطی به مبارزه خود برای ایجاد صلح ادامه خواهد داد. سودا چلیک اوزبینگول سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «دولت فعلی در تلاش است تا از قانون برای خدمت به سیاست خود استفاده کند و از این طریق قوه قضاییه بی‌طرف و مستقل را نابود کند. همین نکته اساسی است که به کل افکار عمومی دموکراتیک مربوط می‌شود و آن را به بخشی از پرونده کوبانی تبدیل می‌کند. آنها می‌خواستند خروش خلق را -هنگامی که گفتند کوبانی سقوط کرد، کوبانی سقوط خواهد کرد- برعکس جلوه دهند و برای آن به عنوان یک تجمع غیرقانونی کیفرخواست تهیه شد. اما در مقابل این بی‌عدالتی، وجدان خلق تصمیم به راهپیمایی و اعتراض گرفت. بنابراین تصمیم نهایی که بر این اساس گرفته می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است و راه را برای روند سیاسی و صلح اجتماعی ما هموار می‌کند. مبارزه سیاسی دم پارتی برای حل مسالمت آمیز مسئله کوردستان و آینده دموکراتیک کشورمان همچنان ادامه دارد. این مبارزه در دادگاه ادامه خواهد داشت.»