‌«٣٧٥ هزار هکتار در منطقه جزیره گندم کاشته می‌شود»

مَتَز احمد، اعلام کرد که وضعیت کشاورزی در کانتون جزیره پس از حمله دولت اشغالگر ترکیه بسیار دشوار شده است و اشاره کرد که ۳۷۵ هزار هکتار گندم در جزیره کاشته می‌شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

کشاورزی برای تداوم حیات انسانی، یک عمل بسیار مهم است، کشاورزی برای پیدا کردن احتیاجات،‌ نقشی بنیادین و اساسی را ایفا می‌نماید.

امسال وضعیت کشاورزی در منطقه در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر است. اما یکی از دشواری‌ها و موانع پیش‌روی کشاورزان و گروه‌های کشاورزی،‌ حملات دولت اشغالگر ترکیه است. زیرساخت‌های منطقه و منابع سوخت به تمامی هدف قرار گرفتند،  این نیز تاثیری منفی بروی وضعیت کشاورزی ایجاد کرد.

درباره وضعیت کشاورزی در منطقه جزیره‌‌‌، ریاست مشترک محصولات کشاورزی منطقه جزیره‌، متز احمد با خبرگزاری فرات ‌(ANF)‌ مصاحبه کرد.

متز احمد درباره وضعیت کشاورزی چنین گفت‌: ‌« در مورد وضعیت کشاورزی در کانتون جزیره در سال ۲۰۲۴‌، همانطور که در جریان هستید هرساله در ماه اکتبر کشاورزان و زمین‌ها را ثبت می‌کنیم. این نیز در سطح شمال و شرق سوریه انجام می‌شود. همزمان یک برنامه سالانه نیز طرح می‌شود. این برنامه نیز برای ما تا پایان سال ادامه دارد. در سطح اول ۳۷۵ هزار هکتار، گندم کاشته شده است. که این گندم آبی بوده و گندم دیم نمی‌باشد. در سطح دوم نیز جو کاشته می‌شود و سطح سوم نیز باقله بروی منطقه‌ای وسیعی کاشته می‌شود.‌»

«آب و خاک جزیره غنی است»

متز اعلام کرد که آب و خاک کانتون جزیره غنی است، انواع زمین‌ کشاورزی در آن وجود دارد و چنین ادامه داد‌‌‌: ‌«بارش باران سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ زمین‌های کشاورزی را سیراب نمود. به کلی وضعیت کشاورزی در مقایسه با سا‌ل‌های گذشته بهتر شده است. همچنین بارش باران از سوی دیگر تاثیری منفی نیز برجای گذاشت و بیماری‌های بسیاری برای زمین‌ها به وجود آورد. بیماری‌هایی مانند میلیکه و زنگ. بجز این بیماری‌ها نیز برخی بیماری‌های سالانه به وجود آمدند که از جمله آن هم می‌توانیم به رقق سونه اشاره کنیم که هرساله خودمدیریتی دمکراتیک برای درمان این بیماری‌ها از سوی هیئت کشاورزی و آبادانی این وظیفه را برعهده می‌گیرد. تمامی زمین‌ها را بررسی می‌کنند که کدام حشرات برای محصولات مضر هستند و چه بیماری‌هایی را به وجود می‌آورند و برای رهایی از آن تلاش می‌کنند.‌»

«انواع و اقسام محصولات کشاورزی وجود دارد»

متز از انواع و اقسام محصولات بحث به میان آورد و گفت‌‌: ‌«برخی محصولات دیگر کشاورزی نیز در این منطقه کاشته می‌شود که به مثابه محصولات کشاورزی برای اقتصاد،‌ اکثر کشاورزان بدان اهمیت می‌دهند. بدلیل اینکه زمان کشاورزی آنان کوتاه است و همچنین معاملات آنان بیش از زمان موجود است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

«منشا موانع حملاتی است که صورت می‌گیرند»

متز ابراز داشت که اکثر ابزار آلات کشاورزی با سوخت کار می‌کنند و اینچنین ادامه داد‌‌: ‌«در ابتدا تقسیم سوخت میان هیئت کشاورزی و هیئت سوخت به شیوه‌ای منظم انجام می‌شد. اما پس از حملات دولت اشغالگر ترکیه برعلیه مناطق ما، که منابع سوخت را هدف گرفت،‌ ضرر و زیان بسیاری را هم به کشاورزی وارد آورد. بدلیل حملات دولت اشغالگر ترکیه تمام سوختی که برای مصرف کشاورزان تهیه شده بود، بسیار کاهش یافت. این نیز ما را با مانع بزرگی روبرو ساخت. اکنون سطح قابل توجهی سوخت برای کشارزان تامین کرده‌ایم. در روزهای آینده هم باید این مهم را به سطح دیگری برسانیم تا کشاورزان بتوانند بهتر و راحت‌‌تر زمین‌هایشان را غنی سازند.‌»

متز همچنین اشاره کرد که آنان پروژه‌های بسیاری را برای کشاروزی پیش‌روی خود نهادند و گفت‌: ‌«یکی از این پروژه‌ها ایجاد کمیته اظطراری است. انبارهای گندم هم ایجاد خواهند شد. درخواست من از تمام کشاورزان اینست که به هیئت‌های کشاروزی و آبادانی برگردند. تا از تصمیم این هیئت مطلع شوند. این هم برای ما و هم برای کشاورزان مهم است.‌»