برای آزادی رهبر خلق کورد ۳ میلیون و ۶۹۹ هزار امضا برای اتحادیه اروپا ارسال خواهد شد

ابتکارعمل عبدالله اوجالان در سوریه خود را آماده می‌سازد که ۳ میلیون و ۶۹۹ هزار امضایی را که در نتیجه کمپین جمع آوری امضاها گردآوری کرده را برای اتحادیه اروپا ارسال نماید.

کمپین جمع‌آوری امضا

ابتکارعمل عبدالله اوجالان در سوریه خود را آماده می‌سازد که ۳ میلیون و ۶۹۹ هزار امضایی را که در نتیجه کمپین جمع آوری امضاها گردآوری کرده را برای اتحادیه اروپا ارسال نماید. یکی از اعضای ابتکارعمل عبدالله اوجالان در سوریه، نوها عمر درباره این کمپین به سوالات خبرگزاری فرات ‌(ANF) پاسخ داد.

-دومین مرحله کارزار آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد. در چارچوب این کارزار تاکنون چه کنش‌هایی انجام شده است؟

کارزاری که برای آزادی جسمانی رهبر آپو آغاز شده بود در میان افکار عمومی جهان دارای جایگاه مهمی است. این کارزار از مورخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ با شرکت ۷۴ کشور و با پیشاهنگی دوستان خلق کورد آغاز گشت. این کارزار که گام به گام پیش رفته و گسترش می‌یابد تقریبا در سراسر جهان اشاعه یافته است. همچنین کسانی که این کارزار را آغاز کرده و در آن جای گرفتند وکلا، نویسندگان، کنشگران، سیاستمداران و روشنفکران بودند. پس از ۴ روز از اعلام آغاز کارزار،‌ مورخ ۱۴ اکتبر در شمال و شرق سوریه هم خلق و تمام آحاد جامعه، بصورت فعالانه در این کارزار مشارکت کردند. در مقطع کارزار تحقیقات و کنش‌های بسیار مهمی انجام شدند.

از چهارسوی جهان خلق در کمپین مطالعه مانیسفت‌های رهبری مشارکت کرد. دومین مرحله کارزار مورخ ۱۵ فوریه با اعلام یک بیانیه مطبوعاتی در راهپیمایی بزرگ کلن آغاز شد. دومین مرحله با کنش‌های بسیار متنوعی ادامه یافت. ۸ مارس، ۱۲ مارس و نوروز به طور کامل در چارچوب کارزار برگزار شدند و مشارکتی‌ دسته‌جمعی صورت گرفت.

-شما در چارچوب شمال و شرق سوریه کنش‌های بسیاری انجام دادید. یکی از آن کنش‌ها هم کمپین جمع آوری امضا بود. چرا این امضاها مهم‌اند‌‌؟

مهم‌ترین کنش صورت گرفته توسط ما کمپین جمع‌آوری امضا است. البته این اولین بار نیست که اینچنین کنش‌هایی انجام می‌شود، اما این کمپین در ایامی انجام شد که بسیار بسیار تاثیر گذار بود. کمپینی که مورخ ۴ آوریل پایان یافت. هدف ما از این کمپین جمع‌آوری ۳ میلیون امضا بود. در مجموع ۳ میلیون و ۶۹۹ هزار امضا گردآوری شد. این خود نشانه پایبندی خلق شمال و شرق سوریه به رهبر آپو است. این کمپین در چارچوب شمال و شرق سوریه آغاز گشته بود،‌ اما در برخی شهرها هم با وجود حاکمیت دولت سوریه در این کمپین مشارکت به عمل آمد.

پرونده رهبر آپو به یک پرونده جهانی مبدل شده است. بدین معنا تمام نهادهای حقوق بشری و انسانی به‌مانند اتحادیه اروپا، سی‌پی‌تی و دادگاه حقوق بشر اروپا نیز در این مورد مسئول هستند. آنان به وظایف خود عمل نمی‌کنند. ما قبلا به این نهادها نامه فرستاده بودیم. آنان سازمان‌های مستقل هستند و وظایفی دارند. باید به مسئولیت‌های خود جامه عمل بپوشانند. پرونده رهبر آپو دارای جنبه‌های سیاسی، حقوقی و انسانی است. در جمع‌آوری و ارسال این امضاها تمام احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مستقر در شمال و شرق سوریه به شیوه‌ای فعالانه شرکت کردند. اکنون برای ارسال این امضاهای گرداوری شده،‌ کنش‌های دیپلماتیک صورت می‌گیرند. البته برای این موضوع هم یک کمیته ایجاد شده است.

-از اکنون به بعد مراحل پیشرفت باید چگونه باشند‌؟

نظامی که اکنون یک سیستم کاپیتالیستی است و اکثر مشکلات برآمده از همین سیستم است. اکنون جالب‌ توجه‌ترین موضوع اینست‌‌؛ کشورهایی که این کارزار را آغاز کردند، خود از مراکز کاپیتالیسم بودند. بدین معنا اهمیت این جنبش بسیار زیاد است. البته این کارزار تداوم خواهد یافت. حتی پس از مرحله دوم می‌تواند به مرحله‌ای فراتر هم گذار کرو. هدف اساسی در اینجا نه تنها شکست انزوا، بلکه قطعی نمودن آزادی رهبر آپو است.

-شما به مثابه ابتکارعمل در دومین مرحله کارزار چه کنش‌هایی را انجام خواهید داد‌؟

آزادی جسمانی رهبری تنها برای خلق کورد و عرب نیست، امروز تمام خلق رهیافت مشکلات خود را در فلسفه رهبری می‌بینند. این سیستم بر سلامت رهبری تاثیری جدی می‌گذارد. تنها این مورد یک ناحقی بزرگ است. اکنون به مثابه رهبری ما دو تحقیقات را صورت داده‌ایم. یکم، آزادی جسمانی رهبری است و دومین نیز اشاعه فلسفه رهبری در سراسر جهان است. در این مورد کنش‌های ما تنها در چارچوب شمال و شرق سوریه نخواهد ماند. کنش‌های ما در سراسر کشورهای خاورمیانه و دیگر کشورها انجام خواهد گرفت و وسیع‌تر خواهد شد. در این میان مسائلی مانند آموزش،‌ محیط‌زیست و باورداشت از موضوعات اصلی خواهند بود. لازم است فلسفه و پارادایم رهبری برای تمام خلق‌ها و بخصوص برای تمام آحاد خلق به بهترین شیوه بازگو شود. کنش‌های روزانه ما ادامه خواهند داشت. کنش‌هایی مثل کنگره‌، کنفرانس، پانل، ارسال نامه‌ها متوقف نمی‌شوند. باید در آینده هم تحقیقات مختلفی انجام شوند.

-به مثابه ابتکارعمل کارزار آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان،‌ کنش‌های دیپلماتیک انجام دادید‌؟ این کنش‌ها چگونه در این کارزار پیشرفت ایجاد کردند‌؟

قبل از آغاز این کارزار ما کنش‌های بسیاری انجام می‌دادیم. در بسیاری از کشورها برای معرفی رهبری، فلسفه و ایدئولوژی او، همچنین به موضوع بحث و روز مبدل کردن پرونده رهبر آپوبرای خلق‌های جهان کنش‌هایی را انجام می‌دایم. هیئت ما در کشورهای بسیاری حضور یافتند. هیئت‌های ما تا آفریقای جنوبی هم رفتند. ما هم در چارچوب خاورمیانه کنش‌ انجام دادیم.با مشارکت ۱۰ کشور عربی، یک کنفرانس را برگزار نمودیم. افراد مهم بسیاری در این کنفرانس شرکت کردند و در بنا کردن این کارزار زمینه‌هایی را ایجاد ساختند. دوباره در چارچوب سوریه نیز برای رهبری در رقا، یک کنفرانس حقوقی و تندرستی برگزار کردیم. از بسیاری از مناطق سوریه افراد مهم بسیاری در این کنفرانس حضور یافتند. کنش‌های مهم بسیاری انجام شد. به مثابه ابتکارعمل رهبری ما برای گفتگوهای بسیاری که در کنفرانس‌ها انجام می‌شد، کار کردیم. کنش‌های دیپلماتیک ما تاثیرات مهمی بر این کارزار گذاشت.‌»