اعتراض زنان به اعدام در ایران

زنان عراقی و ایزدی احکام اعدام صادر شده از سوی حکومت ایران برای دو زن کورد و مدافع حقوق زنان پخشان عزیزی و شریفه محمدی را محکوم کردند.

دیروز در بغداد، سومین کنفرانس زنان عراق به مناسبت سالگرد «فرمان» ۳ اوت ۲۰۱۴، به پیشاهنگی انجمن زنان عراق، جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) و جمعیت اور و فرهنگ زنان و کودکان، با شعار «با مبارزه متحد علیه نسل کشی زنان صدای خوددفاعی باش» در بغداد برگزار شد. زنان عراقی و ایزدی در این کنفرانس بسیاری از موضوعات مهم در مورد مبارزه زنان ایزدی و فرمان هفتاد و‌ چهارم را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پس از کنفرانس، آنها با صدور بیانیه‌ای به حکم اعدامی که ایران برای پخشان عزیزی و شریفه محمدی، صادر کرد اعتراض کردند. زنان در بیانیه خود کمپین مخالفت با مجازات اعدام را با شعار «نه به اعدام، آری به زندگی آزاد» اعلام کردند.

این بیانیه توسط منا الهلالی، مسئول جمعیت اور و فرهنگ زنان و کودکان قرائت شد. در این بیانیه آمده است: «ایران همیشه زنان و افراد بی گناه را اعدام می‌کند. ما این ذهنیت را رد و محکوم می‌کنیم. در حال حاضر نیز در مورد شریفه محمدی و پخشان عزیزی همین تصمیم گرفته شده و زندانی دیگر به نام وریشه مرادی در خطر است.» 

منا الهلالی از تشکل‌های زنان خواست در برابر تصمیمات ایران موضع قاطعانه اتخاذ کنند و گفت: «به نمایندگی از زنان عراق، دولت ایران را محکوم می‌کنیم و می‌گوییم ایران باید با این تصمیم دور از اخلاق انسانی محکوم شود.  در عین حال از تصمیم خود برای اعدام زنان به ویژه زنان کورد جلوگیری کند. ما به عنوان زنان عراقی از سازمان‌های مدافع حقوق زنان می‌خواهیم که در برابر این تصمیم غیرقانونی موضع محکمی اتخاذ کنند. در پایان می‌گوییم: نه به اعدام، آری به زندگی آزاد.»

این بیانیه با شعار «ژن، ژیان، آزادی» به پایان رسید.