در فستیوال فیلم دوسلدورف پانل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«سینمای کورد» برگزار شد

در فستیوال فیلم‌های کوردی دوسلدورف پانل ‌«سینمای کورد» برگزار شد.

یکمین فستیوال فیلم کورد در دوسلدورف

اولین فستیوال فیلم دوسلدورف در دومین روز خود ادامه دارد. در این فستیوال پانل ‌«سینمای کورد» برگزار شد. مدیریت این پانل برعهده خبرنگار اژدر خلیل بود و کارگردانان مانو کهیلی، اوزکان کوچوک، سویناز عودکه، ارسین چلیک و اوزگور رایزان نیز سخنرانی کردند.

ارسین چلیک در پانلی که در استرک تی‌وی و چرا‌ تی‌وی بصورت زنده پخش می‌شد به سوالات درباره سینمای روژاوا اینچنین جواب داد‌:

‌«رفقایی بمانند پیرو و مزدک شهید شدند. رنجی معظم ایجاد شد. تجربه بدست آمد. سینما بدون تجربه ممکن نیست. باید فیلم‌های بیشتری ساخته شوند.

باید از هم اکنون برای ۱۰ سال آینده هم برنامه‌ریزی صورت بگیرد.‌»

ارسین چلیک بدین صورت ادامه داد‌: ‌«کوردستان تحت اشغالگری است. زبان ما در حال نابودی است. به همین دلیل باید فیلم‌ها به زبان کوردی ساخته شوند. این یک موضع، ضد آسمیلاسیون خواهد بود. برای مثال می‌توان تمرکز فستیوال آینده را برای لهجه دملکی ایجاد نمود. به‌دلیل اینکه لهجه دملکی از لهجه کرمانجی بیشتر تحت خطر آسمیلاسیون قرار دارد.‌»

‌«بدلیل حملات نظامی ترکیه ما در اروپا فیلم ساختیم»

مانو کهیلی نیز گفت که او در چکسلواکی سینما را فراگرفته است، بیش‌از ۳۰سال است که به کار سینما مشغول است، در اروپا ۱۵ فیلم ساخته و ۶۸ جایزه دریافت کرده است.

مانو کهیلی گفت‌: ‌«من می‌خواستم فیلم ‌«ویران» را در میهن خودم بسازم. من بسیار تلاش کردم که در روژاوا آن را بسازم، اما حملات نظامی ترکیه به روژاوا صورت گرفت و جنگ آغاز شد. به همین دلیل ناچار شدم که در اروپا این فیلم بسازیم.‌»

مانو کهیلی دلیل نامگذاری فیلم ‌(همسایه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«cîran») نیز چنین گفت‌: ‌«مادر من اهل باکور است و پدر من اهل روژاوا است. من را به نقاط مرزی برده و درباره بالای خط و زیرخط مرزی، من را آگاه می‌ساختند. زبان ما ممنوع بود. رژیم بعث می‌خواست ما را برده سازد. فیلم همسایه داستان خلق‌هایی که در سوریه برده شدند را بازگو می‌کند.‌‌»

‌«سینمای کوردی توسعه می‌یابد»

از سازماندهان این فستیوال، اوزگور رایزان درباره سوال ‌«چرا دوسلدورف» چنین پاسخ داد‌: ‌«فستیوال برای کسانی که قصد فیلم سازی دارند فرصت‌های بسیاری می‌آفریند. به همین دلیل برگزاری فستیوال‌ها خود امر مهمی است. برای محل برگزاری فستیوال ما دوسلدورف را انتخاب کردیم. به دلیل اینکه پایتخت ایالت NRW است. NRW در آلمان ایالتی است که بیشترین ساکنان کورد در آن سکوت دارند. درعین‌حال هنرمندان کورد بسیاری در این ایالت زندگی می‌کنند. ما خواستیم که تمام هنرمندان را گردهم آوریم.‌»

سویناز عودکه که از روژاوا کوردستان در این فستیوال فیلم مشارکت کرده بود‌‌‌‌‌، چنین گفت‌: ‌«از سال ۲۰۱۵ تا به سال ۲۰۲۳ ما تلاش کردیم که به ۵۰ جوان آموزش فیلمسازی بدهیم. از آن ۵۰ نفر شاید ۱۵ نفر مانده باشند. به دلیل حملات دولت ترکیه مجبور شدند که از روژاوا بروند. اما علیرغم تمامی‌ مشکلات فیلم‌های جدید ساخته می‌شوند. علیرغم تمامی حملات نیز در روژاوا سینمای کوردی توسعه می‌یابد و ما امیدواریم که فیلم‌های بیشتری در آنجا ساخته شود.‌»