پروفسور گروباچیچ‌: عبدالله اوجالان فراتر از سطح رهبر یک خلق است

پروفسور آندرژ گروباچیچ،‌ بیان داشت که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سطح رهبر یک خلق بسیار فراتر است و گفت که او فیلسوف، جامعه‌شناس و اندیشمند است.

پروفسور آندرژ گروباچیچ‌ اشاره کرد چیزی که آینده چپگران جهانی را تعیین کند، جنگ میان دو پایه سازمانی است و گفت‌‌: ‌«شما ناچارید که یک انتخاب کنید، بنظر من این انتخاب بسیار مهم است‌؛ یا روژاوا خواهد بود و یا دوباره بلغارستان سوسیالیست خواهد شد. باید ما روح روژاوا را در میان چپگران نوین جهانی اشاعه دهیم.‌»

آندرژ گروباچیچ‌، ریاست و بنیانگذار بخش آنتروپولوژی و تغییرات اجتماعی انستیتوی کالیفرنیا در بخش تحقیقات انتگرال-سانفرانسیسکو و ادیتور ژورنا اف ورلد-سیستمس ریسرچ است. در عین حال در دانشگاه کالیفرنیا،‌ مرکز برکلی طب اجتماعی برکلی نیز از اعضای دانشکده است. آندرژ گروباچیچ که همچنین ادیتور پی‌ام پرس است که چاپ کتاب رمان تصویری به انگلیسی با عنوان ‌«آزادی پیروز خواهد شد» که زندگی و مبارزه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را بازگو می‌کند را برعهده گرفته بود، با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

گروباچیچ اعلام کرد که او در دهه ۱۹۹۰ با کارها و اندیشه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آشنا شده و گفت‌: ‌«آنزمان من در آلمان بودم و اندیشه‌های متفاوتی را مورد تحقیق قرار می‌دادم. من تلاش کردم وضعیتی که در کوردستان در جریان بود را درک کنم. زمانیکه من در آنجا با عده‌ای گفتگو می‌کردم، متوجه شدم که در منطقه کوردها در جغرافیای ترکیه، رخدادهای جالب توجهی رخ می‌دهد، درد و هیجان در این رخدادها توام بودند. اولین بار بود که من نام عبدالله اوجالان را می‌شنیدم و با کسانی که با جنبش در ارتباط بودند درباره کار و کنش‌هایشان صحبت می‌کردم. سپس زمانیکه من به کنش‌های سیاسی و تحقیقاتی دیگر روی آوردم، با اندیشه‌های اوجالان روبرو شدم. در آنزمان من درباره زاپاتیست‌ها در مکزیک تحقیق می‌کردم. با مطالعه کتاب‌ها اندیشه‌های اوجالان بسیار بیشتر برایم جلب توجه می‌کرد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

آندره گروباچیچ، اشاره کرد که او پیشرفت‌های روژاوا را از نزدیک دنبال می‌کند و اینچنین ادامه داد‌: ‌‌«درواقع من در ارتباط با مسائل چپگرایی و چپگرایی جهانی، می‌نویسم. در ارتباط با همین موضوع البته از میراث والراشتاین و عبدالله اوجالان و تاریخ جهانی و سیستم‌های جهانی هم بهره می‌برم. من می‌توانم بگویم که برای تعریف چپگرایی جهانی نوین یک مبارزه بزرگ لازم است. ما می‌توانیم این موضوع را به مثابه دو اردوگاه تصور کنیم. یکی از آنان افکار ژاکوبنی، افکار مدرنیست و یا کاپیتالیست مدرنیست است. اکنون هم از طرفی دیگر کسانی که در کوششند تا کاپیتالیسم را از راه‌ انقلابی‌گری رادیکال از میان بردارند. این افراد به مدرنیته دمکراتیک عبدالله اوجالان پایبنداند که انسانیت را اساس گرفته‌اند، اشکال سازماندهی که بیش از پیش به میراث آنارشیسم نزدیک است که بروکراتیک نبوده و فدرالیست یا کنفدرالیست را از نو زنده می‌سازد. البته این میراثی است که اکنون در روژاوا ایجاد شده است و یا از نو آفریده شده است. این یک سوسیالیسم بی‌دولت، سوسیالیسم عبدالله اوجالان که بنیادش پایبند به تفکرات عبدالله اوجالان است بنا نهاده شده است.

 سوسیالیسم وابسته به ماشین‌گرایی و تولیدکنندگی لنینیست کهن نیست. تفکرات اوجالان یک آلترناتیو نوین است. چیزی جدید است. رویای کسانی است که ما به مثابه چپگران جهانی عنوانشان می‌کنیم. این در روژاوا به وقوع پیوسته و توسعه می‌یابد. لازم است ما روح روژاوا را در میان چپگران جهانی نوین اشاعه دهیم.‌»

گروباچیچ توجه‌ها را به کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل برای مسئله کورد» معطوف داشت و سخنان خود را اینچنین ادامه داد‌‌‌: ‌«این کارزار امیدوار کننده است. بنظرم ما باید خوش‌بین باشیم. ما به عنوان کسی که از فلسفه اوجالان بسیار متاثر شده‌ام،‌ می‌گویم که لازم است در موضوع انقلابی‌گری اوجالان و تفکرات او مُصِر باشیم. او فیلسوف و جامعه‌شناسی بسیار مهم است. در شرایطی بسیار دشوار تفکرات خود را در قالب چند کتاب بیان داشته که برای میلیون‌ها انسان به الهام مبدل شده است. همچنین به جرات می‌توان گفت که امروز روژاوا امید بسیاری به همگان می‌بخشد. به جنبش‌های انقلابی پراکنده سراسر جهان الهام و امید می‌بخشد. من از جنبش آزادی کوردستان بحث می‌نمایم. اوجالان از سطح رهبر یک خلق بسیار فراتر است. همچنین اوجالان، فیلسوف، جامعه‌شناس و اندیشمندی مهم است. این مهم برای هر انسان دمکراسی‌خواه و آزادی‌خواه مصداق دارد. یعنی تمام این خصوصیت‌‌ها را در خود جای داده است. به مثابه مفهوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«رهبر» است. واقعا هم اینچنین است. با تفکرات خود راه را نشان می‌دهد،‌ تاثیرات عظیمی بر انسان‌ها برجای می‌گذارد. شیوه‌ای از سخن‌گفتن و نوشتن موجودیت فلسفی و سیاسی را نشان می‌دهد، را می‌آفریند.‌»

گروباچیچ اعلام کرد که برای درک و فهم اندیشه عبدالله اوجالان مصصم است و هنوز برای اینکه بیشتر از جانب روشنفکران، دانشجویان دانشگاه و آکادمیسین‌ها شناخته شود باید کتاب‌های او بیشتر و بهتر ترجمه شوند و درباره او بیشتر نوشته شود و اینگونه سخنان خود را ادامه داد‌: ‌‌‌«باید ما بیشتر و بهتر کتاب‌های اوجالان را ترجمه کرده و درباره آن بنویسیم،‌ کوشش کنیم که درک و فهم نماییم که اوجالان درباره چه می‌نویسد، نه تنها در خاورمیانه بلکه باید تمام انسان‌ها بخوبی بر او وقوف یابند.‌

بنظر من کاری که ما باید انجام دهیم اینست. درباره افکار او بنویسیم. درباره تفکرات او تامل کنیم و آنها اشاعه بدهیم. برای همین هم اکنون ما ۳ کتاب را با پی‌ام پرس که انتشاراتی است که من با آن کار می‌کنم و با آنان در ارتباطم را چاپ کردیم. ما کتاب‌های (گفتگوهایی با حیات آزاد)، ‌(دفاع از یک خلق) و همچنین کتاب ‌(جامعه‌شناسی آزادی) را منتشر کردیم. در عین حال کتاب جامعه‌شناسی آزادی را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و منتشر ساختیم. من اینگونه فکر می‌کنم که این چند کتاب بسیار مهم هستند،‌ متن‌هایی بسیار هستند که روشنفکران باید بر آن تامل کنند و مداوم اندیشه‌های خود را به پیش‌برند. در آخر،‌ اوجالان برای یک دانش اجتماعی نوین که به آن جامعه‌شناسی آزادی گفته می‌شود، پیشنهادی بسیار جسورانه به ما داد. بنظر من باید این را بسیار جدی پنداشته و در نظر بگیریم. تاریخی دور و دراز از چنین پیشنهاداتی وجود دارد.

والراشتاین دارای تفکر علم جامعه تاریخی. قبل از آن هم تفکرات فرناند برودل درباره دانش وجود داشت. اما بنظرم پیشنهاد اوجالان مدعی‌ترین آنان است.‌‌»