بَریز عباس‌: ترکیه جدید، همه کوردستان را به عنوان بخشی از خود می‌بیند

درباره حملات اشغالگرانه دولت ترکیه علیه باشور کوردستان، بریز عباس گفت‌: ‌«حکومت اقلیم کوردستان نه تنها موضعی ندارد، بلکه همچنین صداهای معترض علیه اشغالگری را نیز سرکوب می‌کند.‌»

ارزیابی حملات اشغالگرانه

دولت فاشیست و قاتل ترکیه حملات خود علیه هر ۴ بخش کوردستان و به ویژه علیه باشور کوردستان را ادامه می‌دهد. در اینباره تاریخ‌دان، بریز عباس با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

‌‌‌‌«ترکیه جدید، باشور کوردستان را به مثابه بخشی از خود می‌بیند»

بریز عباس اعلام کرد که دولت اشغالگر ترکیه دارای پس‌زمینه‌ای تاریخی اشغالگرانه می‌باشد و گفت‌: ‌«در سال ۱۹۱۸ در زمانیکه آتش‌بس ایجاد شده میان خلیفه عثمانی و متفین امضا شد، از آن زمان موصل به معنای باشور کوردستان دیگر در دست متحدین نمی‌باشد؛ در آن زمان پیمان‌نامه میثاق ملی ایجاد می‌شود که در آن موصل مثل یک بخش از ترکیه دیده شده و سپس بریتانیا بدلیل منافع خود موصل را اشغال می‌کند. دولت ترکیه اکنون چنین احساس می‌کند که موصل از دستش رفته و باشور کوردستان را مانند بخشی از ترکیه و میراث خلیفه عثمانی می‌بیند. این مشکلی تاریخی است و جدید نیست، اکنون نیز حکومت ترکیه سال‌هاست برای آن بودجه تعیین می‌کند، یک لیره را هم به شکل نمادین برای ولایت موصل در نظر می‌گیرند، این یعنی موصل متعلق به خلافت عثمانی یا متعلق به ترکیه جدید است و هر زمان که فرصتی برای ما ایجاد شود، ما آن را اشغال خواهیم کرد. ولایت موصل، شهرهای سلیمانیه و هولیر را نیز شامل می‌شود و تمام باشور کوردستان بخشی از ولایت موصل قلمداد می‌شود. این یک عقده برای دولت ترکیه می‌باشد؛ به مانند همین امر، یک عقده تاریخی دیگر هم در برابر روژاوای کوردستان دارد. این هیچ  ربطی به حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) ندارد. بنظرم این امر با دلایل بنیادین ترکیه با موضوعات اقتصادی، سیاسی و ژئوپلوتیک مرتبط می‌باشد.‌»

‌«هدف ترکیه از اشغال باشور کوردستان، اقتصادی است»

در ادامه سخنان خود، بریز عباس اعلام کرد که هدف دولت اشغالگر ترکیه، ضربه زدن به بخش‌های کوردستان و همچنین کنترل اقتصاد باشور کوردستان از طریق توطئه می‌باشد. او گفت‌: ‌«هدف ترکیه، نفت و اقتصاد است، با اتکا به راه‌های نظامی، از راه‌ توطئه‌گری می‌تواند بیشتر و بهتر اشغالگری کند. از راه ضربه به موقعیت اقلیم کوردستان، می‌خواهد به مناطق کوردی و باکور کوردستان بگوید من می‌توانم با نیروی نظامی خود به هرجایی که می‌خواهم برسم، همچنین من از راه اشغال باشور کوردستان  صداهای معترض در باکور کوردستان را نیز ساکت می‌کنم. یک هدف دیگرش نیز ضعیف کردن پ‌ک‌ک از راه کنترل کردن روستا و منطق کوردی است تا حرکت و همکاری وجود نداشته باشد. در نهایت، این هدف بخشی از درخواست‌های اقصادی‌اش و همچنین برای اینکه به خلق کورد بگویند می‌توانیم به هرکجایی که می‌خواهیم برویم است. در واقعیت آزمون تاریخی پ‌‌ک‌ک‌ به ما می‌گوید که بدین شکل پ‌ک‌ک ضعیف نمی‌شود و اهداف ترکیه عملی نخواهند شد.‌»

‌«ترکیه از ضعف اقلیم کوردستان و عراق سوء استفاده می‌کند»

بریز عباس بیان کرد که باید منافع ملی قبل از هر چیز قرار گیرد و گفت‌: ‌«باید تمام نیروهای سیاسی منافع ملی را اساس بگیرند و قبل از منافع حزب و گروه‌، منافع ملی را قرار دهند. ترکیه از ضعف اقلیم کوردستان و عراق استفاده کرده و به آسانی به مناطق مرزی آمده و طبیعت کوردستان را تخریب می‌کند، درخت‌ها را قطع کرده و پست‌های بازرسی ایجاد می‌کند.‌»

بریز عباس در پایان سخنانش گفت‌‌: ‌«در برخی از مناطق خواستند تظاهرات کنند و واکنش نشان بدهند، اما حکومت اقلیم کوردستان از آنان جلوگیری کرد. در واقع پیمان‌نامه‌ای پنهانی وجود دارد. حکومت نه تنها موضعی ندارد، بلکه با بهانه‌تراشی از استادان، روشنفکران و هنرمندان جلوگیری می‌کند تا آنان تظاهرات نکنند و صدای اعتراضی بلند نکنند؛ او آنان صدا‌ها را سرکوب می‌کند.‌»