تصویر

دست‌های تاریک: روابط کثیف میت، پاراستن و اَن‌ک‌س

تلویزیون روناهی اولین قسمت از برنامه دست‌های تاریک را پخش کرد که روابط کثیف میت، پاراستن و اَن‌ک‌س را افشا می‌کند. این برنامه شامل اعترافات جاسوسانی است که توسط آنها سازماندهی شده و به شمال و شرق سوریه فرستاده شده‌اند.

تلویزیون روناهی با توجه به ادعای رسانه‌های ترکیه، جبهه ملی کوردستان سوریه (اَن‌ک‌س) و حزب دموکرات کوردستان (پ‌د‌ک) مبنی بر اینکه اخیراً سیاستمداران ان‌ک‌س در روژاوای کوردستان دستگیر شده‌اند، کار روزنامه‌نگاری ویژه‌ای را آغاز کرده است. در نتیجه ۳ ماه تحقیق و کار گروهی از خبرنگاران، برنامه «دست‌های تاریک» تهیه شد.

تلویزیون روناهی با کمک نیروهای امنیتی شمال و شرق سوریه به جاسوسانی دسترسی پیدا کرد که توسط میت، پاراستن و ا‌ن‌ک‌س سازماندهی شده و برای کارهای جاسوسی به روژاوا کوردستان اعزام شده بودند.

بر اساس اطلاعاتی که تلویزیون روناهی علیه جاسوسان سرویس اطلاعاتی پ‌د‌ک (پاراستن)، ا‌ن‌ک‌س و سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) به دست آورده است، نیروهای امنیتی شمال و شرق سوریه عملیاتی قوی به نام «کارزار شهید شَوگر، شهید کارگر و شهید ناگیهان آکارسل» انجام داده و اکثر این جاسوسان را دستگیر کردند.

این جاسوسان که در اطراف مراکز اَ‌ن‌ک‌س در روژاوا اقامت دارند، اطلاعاتی در مورد نهادها، شخصیت‌ها و نیروهای نظامی منطقه به پاراستن و میت می‌دادند. مکان‌های شناسایی شده توسط این جاسوسان هدف پهپادهای اشغالگر ترکیه شدند.

بر اساس اعترافات جاسوسان، روش‌های جاسوسی پاراستن و مراکزی که از آن برای این منظور استفاده می‌کنند، توجه را به خود جلب می‌کنند. در تمامی اعترافات جاسوسان آمده است که در سِمَله از توابع دهوک یک مرکز امنیتی وجود دارد که تحت عنوان تحقیق افرادی را که از روژاوای کوردستان به باشور رفته‌اند به این مرکز آورده و آنها را از طریق پول، مواد مخدر، تهدید و تجاوز جنسی به جاسوس مبدل می‌کنند. جاسوسان نشان می‌دهند که اعضای پاراستن و میت در بازجویی‌های آنها حضور دارند و به آنها جاسوسی تحمیل می‌کنند.

بعد از اینکه این افراد مجبور به پذیرش جاسوسی می‌شوند، ۱۵ تا ۲۰ روز آموزش جاسوسی می‌بینند و به کارهای کثیف خود می‌پردازند. افرادی که جاسوس شده‌اند از طریق تلفن و اینترنت اطلاعاتی را از روژاوای کوردستان دریافت می‌کنند و با مقامات پاراستن و میت به اشتراک می‌گذارند. همچنین کمپین‌های سیاه‌نمایی اَ‌ن‌ک‌س را علیه روژاوای کوردستان انجام می‌دهند و می‌خواهند جوانان روژاوای کوردستان را وادار به مهاجرت کرده و به باشور کوردستان بکشانند. برای اطلاع از تحرکات و مکان‌های نظامی، آنها بیشتر به افرادی مراجعه می‌کنند که در موسسات نظامی و خودمدیریتی روژاوا کار کرده‌اند.

علاوه بر این، دو مرکز دیگر در منطقه دهوک نیز این کار را انجام می‌دهند. مراکز بَردَرَش و دومیز که به آنها کمپ می‌گویند، این افراد که جاسوس شده‌اند تحت نظر و تحت تعقیب قرار می‌گیرند و کارهای کثیف این مکان‌ها با آنها انجام داده می‌شود. در این اردوگاه‌ها، افرادی که مجبور به مهاجرت به آنجا می‌شوند، مجبور به جاسوسی، سیاه‌نمایی نهادهای خودمدیریتی و عضویت در گروه‌های تبهکاری می‌شوند. این افراد که جاسوس شده‌اند در این کمپ‌ها مواد مخدر توزیع و به زنان نیز سوء استفاده جنسی تحمیل می‌کنند.

پس از اینکه پاراستن و میت متقاعد شدند که این جاسوسان دیگر محل اعتماد آنها هستند، آنها را به روژاوا کوردستان می‌فرستند تا جاسوسی، حملات مسلحانه و سیاه‌نمایی خود را انجام دهند.

البته این اطلاعات همه بر اساس اعترافات جاسوسانی است که در حال حاضر در دست نیروهای امنیتی شمال و شرق سوریه هستند. حلقه اول دست‌های تاریک به اعترافات ۴ نفر به نام‌های علی محمد محمود، محمد رجب حسین، اورهان رضوان حسن و برادرش برهان که جاسوس شده و به روژاوا کوردستان فرستاده شده‌اند می‌پردازد. این چهار نفر همدیگر را می‌شناسند و با هم کار جاسوسی انجام داده‌اند.

در این شبکه، اصلی‌ترین آن علی محمد محمود است. در نیروهای نظامی منطقه شهبا ماند و سپس به باشور کوردستان رفت. وی اهل شهر عفرین است که در حال حاضر تحت اشغال دولت ترکیه و تبهکاران آن قرار دارد. وقتی وارد باشور کوردستان می‌شود، او را به مرکز سمله می‌برند و تبدیل به جاسوس می‌کنند. وی در اعترافات خود اشاره می‌کند که برای اولین بار به مدت ۲۹ روز در مرکز سمله اقامت داشته و اسامی و مکان نظامیان شهبا را به پاراستن و میت اطلاع داده است. پس از آن یک بار دیگر آنها را برای آموزش ۱۸ روزه به مرکز سمله بردند و به روژاوا فرستادند.

همچنین جاسوسانی به نام برهان و اورهان رضوان حسن که برادر و اهل قامشلو هستند در نیروهای نظامی روژاوا می‌ماندند، اما عموی آنها به نام محمد خیر که یک پیشمرگه است آنها را سازماندهی می‌کند و به باشور کوردستان می‌برد و جاسوس می‌شوند. علاوه بر این، این عموی مذکورشان چند برادرزاده دیگر خود را به باشور آورد و به عضویت تبهکاران روژ درآورد. برهان و اورهان نشان می‌دهند که در سمله، اردوگاه بَردَرَش و دومیز ماندند و در این مکان‌ها جاسوسی کردند و تمام اطلاعات نظامی روژاوا کوردستان را در اختیار میت و پاراستن قرار دادند. طبق اعترافات جاسوسی به نام محمد رجب حسن و عکس‌های آنها که کشف و ضبط شده‌اند، اورهان و برهان در این اردوگاه‌ها کارهای توزیع مواد مخدر، قتل و آزار جنسی زیادی انجام داده‌اند. همچنین بعد از اینکه میت و پاراستن، خیلی از کارهای کثیف خود را با آنها انجام می‌دهند، آنها را به روژاوای کوردستان می‌فرستند.

جاسوسی به نام محمد رجب حسین اهل عفرین است و در نیروهای نظامی روژاوا بوده است و زمانی که به دست پاراستن می‌افتد تمام اطلاعات نظامی که می‌داند؛ مکان‌ها، تونل‌ها، جاده‌ها و نام‌های نظامی را با پاراستن و میت به اشتراک می‌گذارد.

همچنین پس از فرستادن این جاسوسان به روژاوا از آنها می‌خواهند که نام، محل و تعداد نیروهای نظامی را به آنها اطلاع دهند، GPS را به خودروهای نظامی متصل کنند، در مکان‌ها و خودروها مین‌گذاری کنند و حملات نظامی انجام دهند، مهمات‌ها را منفجر کنند و در شهرها آشوب ایجاد کنند.

همچنین بنا به اعترافات‌شان با جاسوسان مناطق اشغالی ارتباط برقرار کرده و مهمات مناطق اشغالی را در اختیار این جاسوسان قرار می‌دهند.

جاسوسان مجدداً خاطرنشان می‌کنند، هنگامی که پهپادها مکان‌هایی را بمباران می‌کنند، باید آنها را تعقیب کنند، عکس‌هایشان را بگیرند و برایشان بفرستند.

بر اساس اعترافات جاسوسان، پاراستن و میت در حال انجام عملیات جاسوسی ویژه در خط عفرین - شهبا هستند. تاکید می‌کنند که مسئولان پاراستن به آنها گفته‌اند که در عفرین کارهای زیادی برای انجام دادن دارند، می‌توانند خانواده‌های خود را در آنجا موظف کنند و در مواقعی که در تنگنا قرار می‌گیرند می‌توانند به عفرین و سرکانیه بروند و آنجا محل نجات برایشان باشد.

هر چهار نفر از این جاسوسان همچنین در مورد بسیاری از اقدامات جاسوسی صحبت می‌کنند. اما برنامه آنها این بود که پس از ورود به شمال و شرق سوریه، کار جاسوسی خود را به سطح دیگری ببرند. اما نیروهای امنیتی نگذاشتند این طرح‌ها صورت بگیرد و خسارات بیشتری به مردم منطقه وارد شود.

این اطلاعات و اعترافات ۴ جاسوس تنها حلقه‌ی اول برنامه دست‌های تاریک بود. این برنامه هر سه‌شنبه ساعت ۲۲ پخش می‌شود و در هر قسمت اعترافات جاسوسان دیگر و اطلاعات جدید در مورد کار کثیف میت و پاراستن و اَ‌ن‌ک‌س پخش می‌شود.