تصویر

قتل نارین محکوم شد‌: ۶ نفر دستگیر شدند

قتل نارین گوران ۸ ساله با انجام کنش‌های اعتراضی، محکوم شد. پلیس‌ به کنش اعتراضی در استانبول حمله کرده و ۶ نفر را دستگیر کرد.

قتل نارین گوران

واکنش‌ها علیه قتل دختر بچه ۸ ساله، نارین گوران که در روز ۲۱ اوت در محله چولی منطقه رِزان شهر آمد گم شده و پیکرش پس از ۱۹ روز پیدا شد،‌ ادامه دارد.

آدانا

اعضای محلی دیده‌بان برابری در آدانا در پارک هیکلی بیانیه مطبوعاتی دادند. مشارکت کنندگان در این بیانیه برای اینکه توجه‌ها به وضعیت کودکانی که از حق آموزش و حیات محروم شدند، معطوف کنند، اسباب‌بازی، کفش، کیف،‌ قلم و دفتر را بروی زمین گذاشتند.

با فراخوان نیروهای رنج و دمکراسی، افراد بسیاری در پارک اینونو گردهم آمدند. در این کنش، پلاکارت‌هایی با عناوین ‌«عدالت برای نارین، برای عدالت مبارزه کنید»، ‌‌«از قاتلان نارین دفاع نکنید، پنهان نکنید، دادگاهی کنید» و ‌«ما کودکان را تسلیم تاریکی مذهب و جماعت‌ها نخواهیم کرد» را برافراشتند و تا پارک آتاتورک راهپیمایی کردند. ریاست مشترک دم پارتی در آدانا، هِلین کایا در پارک آتاتورک بیانیه داد و گفت‌: ‌«پیکر نارین در میان رودخانه‌ای که قبلا ۳ بار در آن تحقیق کرده بودند پیدا شد، این امر بی‌مسئولیتی و ضعف  مقامات را نشان می‌دهد. قتل نارین،‌ جنایتی معمولی و پیش‌پا افتاده نیست، یک جنایت سازماندهی شده است.‌»

هلین کایا خاطر نشان کرد که ترکیه از جنبه مفقود شدن کودکان، رتبه اول جهان را دارا است.

هاتای

در منطقه آنتاکیای هاتای با فراخوان کنفدراسیون سندیکاهای زحمتکشان توده‌ای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ک‌ی‌س‌ک) و اتحاد پزشکان ترکیه ‌‌(ت‌ت‌ب) در روشنایی دریای سفید در آنتاکیا گردهم آمدند و برای نارین، عدالت را مطالبه کردند. سوزان اصلان در آنجا بیانیه داد.

استانبول

سازمان‌های جوانان با سردادن شعار ‌«ما از نظامی که نارین را از حیات محروم کرده است حسابخواهیم می‌کنیم» خواستند که تا کادیکوی راهپیمایی کنند و پلیس نیز در حال مانع‌تراشی از راهپیمایی آنان بود.

خلق با تشویق از جوانان حمایت می‌کردند. در این کنش بصورتی بی‌وقفه شعارهای ‌«‌چه به سر نارین آمد‌؟»، ‌«کسانیکه مفقود کردند، شکست خواهند خورد» و ‌«قاتلان نارین، قاتلان گلستان هستند» سرداده شدند.

علیرغم تمام مانع‌تراشی‌ها، جوانان در میدان اسکله کادیکوی بیانیه دادند.

جوانان تصاویر نارین گوران و جیلان اونکول، جمیله چاغرغا، اوغور کایماز، بَرکین الوان و کسانیکه که مثل آنان به قتل رسیده بودند را برافراشتند. به عنوان سازمان‌های جوانان، عدنان اوزجان بیانیه داد و گفت‌: ‌«ما به مثابه سازمان‌های جوانان از قاتلین نارین حسابخواهی می‌کنیم.‌»

پس از بیانیه، جوانان با سردادن شعارهایی کنش خود را به پایان رساندند. پس از انجام کنش‌، درحالیکه جوانان متفرق می‌شدند، پلیس به آنان حمله کرده و ۶ نفر را با ضرب و شتم بازداشت کرد. جوانان با سردادن شعارهایی به حمله پلیس‌ها پاسخ دادند.

آمد

سندیکای زحمتکشان آموزش و دانش ‌(آیتِم‌سَن) در پارک یِنی‌شهیر منطقه اَرغنی شهر آمد بیانیه داد. در این بیانیه که افراد بسیاری در آن مشارکت کردند، پلاکارتی‌ به زبان‌های کوردی و ترکی و با عنوان ‌«جهانی امن برای کودکان، عدالت برای نارین» برافراشته شد.

ریاست مشترک شعبه آموزش ارغنی، سردار کایا بیانیه داد. کایا سخنان نماینده پارلمان از حزب آک‌پ شعبه شهر آمد به نام غالیپ اَنصاری‌اوغلو را یادآور شد و گفت‌: ‌«حکومت به دست نماینده پارلمان خود راه را برای پنهان کردن قتل نارین گشود. ما علیه سیاست‌های دولت‌ برضد کودکان،‌ مبارزه می‌کنیم. تا زمانیکه قاتلان نارین معلوم شوند، این مبارزه باید ادامه داشته باشد.‌»