شورای زنان د‌ب‌پ: باید صدای خود را علیه انزوا و جنگ بلند کنیم

شورای زنان د‌ب‌پ با تاکید بر ادامه مبارزه برای شکستن انزوای امرالی گفت: «قوی‌ترین صدا و مبارزه در این روند باید ضد جنگ باشد.»

شورای زنان حزب مناطق دموکراتیک (د‌ب‌پ) نتایج انتخابات محلی ۳۱ مارس را در نشست ۴ می ارزیابی کرد. در این نشست یک روزه، نتایج انتخابات، تحولات بعدی و مبارزه با حمله به دستاوردهای زنان مورد بحث قرار گرفت.

شورای زنان د‌ب‌پ اعلامیه پایانی این نشست را با عنوان «با شعار ژن، ژیان، ئازادی» علیه حملات به دستاوردهای زنان و مبارزه سازمان‌یافته در همه جا خواهیم بود، اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «نتایج انتخاباتی که «اتحاد جمهور» با بسیج تمام قدرت دولتی در آن شرکت کرد، آستانه جدید و قدرتمندی را به نام مبارزه برای برابری، آزادی و دموکراسی آشکار کرده است. قدرت آک‌پ-م‌ه‌پ که دستاوردها و مبارزات مردم کورد و به خصوص زنان را هدف قرار داده و تلاش می‌کند با قدرتی که هدف آن مارژینال‌سازی است جامعه را بی‌نفس بگذارد، به دلیل مقاومت این مناطق و عرصه‌ها در انتخابات شکست خورده است. خواست جامعه برای تغییر، خواست زندگی جدید دموکراتیک در برابر قدرت که می‌خواهد با انتخاب‌ قیم‌ها در اراده مردم کورد دخالت کند و با اتحاداتی که دشمنان زنان و کوردها هستند، می‌خواهد برای خود زمینه‌های جدیدی ایجاد کند، پیروز شده است.»

"قوی‌ترین صدا مخالفت علیه جنگ است"

در بیانیه پایانی با اشاره به اینکه جست‌وجوهای جدید در روابط سیاسی و اقتصادی جهان و خاورمیانه مطرح شده و کریدورهای انرژی در جنگ‌های جاری و احتمالی تعیین‌کننده خواهند بود، خاطرنشان شد:

«در این روند که تلاش می‌شود جنگ و خشونت به عنوان تنها گزینه تحمیل شود، قوی‌ترین صدا و مبارزه باید علیه جنگ باشد. با وجود شکست در انتخابات، دولت همچنان به سیاست‌های جنگی و عملیات‌های برون‌مرزی خود ادامه می‌دهد و سفرهای او به بغداد و هولیر نیز بخشی از این سیاست است. رژیم انزوایی که به جای راه‌حل دموکراتیک مسئله‌ی کورد ساخته شده است، ادامه‌ی این سیاست است. اما یک واقعیت تاریخی وجود دارد که قدرت‌هایی که به سیاست جنگ اصرار داشتند، شکست خوردند. فقر عمیق که سیاست‌های جنگ در کشور ایجاد کرده است، قطبی شدن جامعه، و بی‌قانونی عمیق که ایجاد کرده است، به نقطه‌ای رسیده است که دیگر قابل تحمل نیست. سیاست‌های انکار و آسیمیلاسیون شکست خورده‌اند و همین سیاست‌ها هستند که امروز نتایج انتخابات را تعیین می‌کنند و باعث می‌شوند قدرت را از دست بدهند.

"مبارزه زنان هدف گذاری شده بود"

با سیاست‌های جنگ ویژه‌ای که در کوردستان انجام شد، مبارزه سازمان‌یافته زنان و جوانان هدف قرار گرفت و خشونت‌های متحدالشکل، سیاست معافیت از مجازات و پخش مواد مخدر به عنوان ابزار جنگ ویژه اجرا شد. آزار و اذیت، تجاوز و حملات اخیر گروهبان‌های متخصص علیه زنان در وان و شرنخ و آنچه پیش از این اتفاق افتاده است، روشن‌ترین نشانه‌ای است از نحوه استقرار نیروهای امنیتی در کوردستان و نحوه محافظت از آنها. در مقابل حملات علیه نظام ریاست مشترک و مدل نمایندگی مساوی که ما در برابر حاکمیت مردانه و سیاست‌های آن‌ها به دست آورده‌ایم و مبارزه‌مان را ارتقا داده‌ایم، زنان در مقابل حملات علیه سیاست‌ها و ائتلاف‌های زن‌ستیز، خیابان‌ها و میدان‌ها را با فلسفه ژن، ژیان، ئازادی بافته‌اند، قوی‌ترین عامل این روند بوده‌اند.

"یک موضع قوی اتخاذ شد"

زنان، جوانان، کارگران و بازنشستگان به ویژه مردم کورد در برابر قدرت که بر سر اساسی‌ترین مسئله کشور یعنی مسئله کورد و راه‌حل آن سیاست جنگ را تحمیل کرده و کشور را به مکانی تبدیل کرده که در آن هر نوع خشونت اعمال می‌شود، موضع قوی‌ای را به نفع یک کشور دموکراتیک و جامعه‌ای اخلاقی سیاسی نشان داده‌اند. در ۸ مارس، نوروز، ۳۱ مارس و ۱ می، میلیون‌ها نفر برای کار، آزادی، برابری و دموکراسی یکصدا شدند و از آینده خود دفاع کردند. به عنوان شورای زنان د‌ب‌پ، ما آن را به عنوان یک مسئولیت اولویت‌دار می‌دانیم که این حمایت را به ساختن یک سیستم زیست‌محیطی، دموکراتیک و آزادیخواهانه زنان تبدیل کنیم. ما در همه جا با شعار ژن، ژیان، ئازادی در برابر هجمه به دستاوردهای زنان و مبارزه سازمان‌یافته خواهیم بود و همبستگی زنان را افزایش خواهیم داد. ما به دنبال سیاست زندگی و صلح برای پایان دادن به انزوا، که یک قتل‌عام قانونی است، ادامه خواهیم داد تا حل دموکراتیک مسئله کورد و آزادی جسمانی آقای اوجالان که مخاطب اصلی راه‌حل است، تضمین شود.»