ترانه‌های زنان بر فراز سورِ آمد

زنانی که در چارچوب قعالیتهای ۸ مارس از دو روز پیش آکسیونهای خود را آغاز کرده‌اند اعلام نمودند که آنان برای زندگی، حق مالکیت بر بدن و حقوق و صلح به خیابان‌ها خواهند آمد. این زنان با لباسهای رنگارنگ، با شادی و هلهله به استقبال از ۸ مارس، روز جهانی زن پرداخت

گروه هنری شبکه زنان در چارچوب فعالیت و آکسیونهای روز جهانی زن، مراسمی را بر فراز دیواره‌های سنگی سور، در آمد برگزار کردند. چهل زن از انجمن فرهنگی دجله با لباسهای رنگارنگ ملی کوردی با دف‌زنی خود کارناوال براه انداختند.

زنان انجمن دجله در خیابان ملک احمد منطقه باستانی سور حرکت کرده و از آنجا نیز تا نزدیکی برجهای بن و سنی حرکت کرده و با دف‌های خود در سور حاضر شدند.  زنانی که بر دیوارهای سنگی سور حاضر شده بوده با مراسم دف نوازی خود آمَد را به هیجان واداشتند. بعد از خاتمه مراسم دف نوازی که مورد استقبال فراوان شهروندان آمد قرار گرفت با سر دادن شعارهای زن، زندگی، آزادی از سوی این گروه مراسم خاتمه یافت.

آدانا: جنبش زنان آزاد جنبش زنان آزاد و شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر آدانا، به مناسبت ۸ مارس مراسمی را برگزار کرد. گردهمایی زنان در دفتر حزب برگزار شد و با شعار زنان برای زندگی مبارزه می کنند، آغاز شد.

سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر آدانا، سانیه سچکین در این مراسم سخنرانی کرده و اظهار داشت که ما در ۸ مارس در میادین حضور خواهیم یافت و مبارزه سازماندهی شده را گسترده تر خواهیم کرد. ما در میادین خواسته‌های زنان را برای برابری، صلح، دمکراسی و آزادی فریاد خواهیم زد. ما ارزشهای زنان را پاس می‌داریم. ما اراده و سازماندهی زنان را تقویت می کنیم. ما علیه استثمار، جنگ،انزوا، خشونت و ذهنیت فرادستانه و ظالمانه، نابرابری جنسیتی اجتماعی، فقر، نژاد پرستی و ملت پرستی در تمامی زمینه‌های دمکراتیک مبارزه سازماندهی شده خود را گسترش می‌بخشیم.

فراخوان برای مشارکت در میتینگ ۸ مارس

پلتفرم زنان آدانا به مناسبت ۸ مارس نشستی خبری با رسانه‌ها را برگزار کرد. در این نشست خبری اعلام شد که روز یکشنبه میتینگی در ادانا برگزار می‌شود. برای آزادی و صلح از همه می خواهیم که در این میتینگ حضور داشته باشند. ما برای زندگی، حق و شادی در خیابانها حضور خواهیم یافت. بعد از پایان این نشست آگهی‌های مربوط به میتینگ ۸ مارس توزیع شدند.

رحا: کمیسیون حقوق زنان، شعبه رحا با گشایش نمایشگاهی به استقبال از ۸ مارس رفته است. سیبل اجار نگارگر، میدیا اورن و سراب کارتال با ارئه آثار خود که همگی نقاشیهای زنانه بودند، به استقبال ۸ مارس رفتند. اثار این هنرمندان با استقبال فراوانی روبرو شده است. طی روزهای آینده نیز این نمایشگاه پذیرای علاقمندان خواهد بود. به همین مناسبت  فیلم مستند فرزندم نیز در سالن طاهر الچی اکران شد.

شرنخ: زنان منطقه جزیر در شرنخ، به همین مناسبت در فروشگاه‌های میوه و تره‌بار اقدام به اهدای شاخه‌‌های گُل کردند. در منطقه سلوپی فعالان جنبش زنان آزاد، نوران ایمیر و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها در شرنخ، بریوان کوتلو شهردار جزیر که اکنون گماشتگان دولت به جای وی شهرداری را در دست گرفته‌اند، فراخوانی را به منظور شرکت در میتینگ ۸ کارس در روز یکشنبه منتشر کردند.

مردین: فعالان جنبش زنان آزاد و شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در چارچوب فعالیتهای مربوط به ۸ مارس در منطقه دیرک و ستیور شهر ماردین گردهم آمدند. زنان در این گردهمایی با انتشار اطلاعیه به مناسبت ۸ مارس فراخوانی را منتشر کردند. در شهرهای مرسین، سرت و الیح نیز به همین منظور از سوی فعالان جنبش زنان آزاد و شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها فراخوانی برای برگزاری با شکوه میتینگ ۸ مارس منتشر شده است.