نامه 'عبدالله اوجالان' از صلح در کوردستان به سی‌پی‌تی

شخصیت‌های بریتانیایی، از جمله نمایندگان مجلس، اتحادیه‌های کارگری و آکادمیسین‌ها، نامه‌ای به سی‌پی‌تی نوشتند تا فوراً هیئتی را به جزیره امرالی بفرستند.

نامه به کمیته منع شکنجه ‌(سی‌پی‌تی‌)

نامه مشترکی به رهبری صلح بریتانیا در کوردستان (ابتکار صلح برای کوردستان) برای پایان دادن به انزوای مطلق اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اعزام فوری هیئتی از سوی سی‌پی‌تی به جزیره امرالی نوشته شد. نامه صلح در کوردستان علاوه بر اعضای آن توسط زبانشناس معروف نوام چامسکی، رهبر سابق حزب کارگر، جرمی کوربین، سیمون دابینز از بزرگترین سازمان اتحادیه کارگری بریتانیا (Unite the Union)، پروفسور دکتر مایکل گانتر، پروفسور دکتر، بیل بورینگ، پروفسور دکتر مری دیویس، نمایندگان SNP، کریس استفنز، سین فین، کریس هازارد، میکی بردی، نمایندگان حزب کارگر، کیت اسامار و جان مک دانل و همچنین ده‌ها شخصیت از جمله آکادمیسین‌ها، اتحادیه‌های کارگری، نویسندگان و روزنامه‌نگاران امضا شد.

این نامه همچنین توسط آسیه گودَن، سخنگوی کنفدراسیون کارگران مهاجر اروپا و بسیاری از هنرمندان و روزنامه‌نگاران امضا شد.

در نامه ارسالی به آلن میچل، رئیس کمیته پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) وابسته به شورای اروپا با عنوان «فراخوانی فوری که باید مورد توجه قرار گیرد»، اشاره شده است که به مدت ۳ سال است هیچ اطلاعی از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نمی‌شود. در این نامه تاکید شده است که دولت ترکیه در این روند تلاش می‌کند جزیره امرالی را به «تابوت شناور» تبدیل کند.

همچنین در این نامه به موارد زیر اشاره شده است:

«نه تنها وضعیت جسمانی اوجالان، بلکه حتی محل نگهداری فعلی او را نمی‌توان تایید کرد. این یک موضوع بسیار حساس برای بسیاری از کوردها است که او را نماینده صدای ملی خود می‌دانند. به این دلایل قانع‌کننده، ما از شما به عنوان سی‌پی‌تی می‌خواهیم که اقدامی فوری انجام دهید، زیرا تنها به عنوان سی‌پی‌تی، شما حق دارید از تمام اماکن بازداشت در کشورهای طرف کنوانسیون، از جمله ترکیه بازدید کنید. این به شما این اختیار و توانایی را می‌دهد که تیم متخصص خود را به امرالی بفرستید؛ دولت ترکیه موظف است که به شما اجازه دسترسی نامحدود برای بازدید از محل زندانی شدن آقای اوجالان را بدهد و به شما اجازه دهد تا با او به صورت خصوصی و بدون هرگونه فشار ارتباط برقرار کنید.»

"مسئولیت خود را انجام دهید"

در این نامه با تاکید بر اینکه سی‌پی‌تی باید بر اساس ماده ۳ مقررات شورای اروپا عمل کند، آمده است: «آقای اوجالان شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که به مدت بیست و پنج سال از حقوق انسانی خود محروم بوده و در سه سال گذشته از حقوق اولیه قانونی خود مانند ملاقات با وکلای خود و صحبت با خانواده خود محروم بوده است. تنها چیزی که صمیمانه از شما می‌خواهیم این است که با اعزام هیئتی به جزیره امرالی برای ملاقات با آقای اوجالان و بررسی وضعیت وی، فوراً مسئولیت خود را انجام دهید. به دنبال این، ما بسیار سپاسگزار خواهیم بود اگر ترکیه را تشویق کنید تا به خانواده و وکلای وی اجازه دهد تا با او ملاقات کنند تا از پایبندی کامل آنها به تعهدات شورای اروپا و سی‌پی‌تی اطمینان حاصل کنند. این به رسیدگی به یک موضوع فوری حقوق بشر که میلیون‌ها کورد را تحت تأثیر قرار می‌دهد کمک می‌کند و همچنین روح آشتی را که برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای مسئله کورد در ترکیه ضروری است، تجدید خواهد کرد. ما از شما به خاطر اینکه برای ما وقت گذاشتید تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این را به عنوان یک درخواست صمیمانه در نظر بگیرید.»