رئیس مشترک MXDŞ از آوارگان درخواست کرد: با آرامش خاطر به شنگال بازگردید

همزمان با تصمیم به تعطیلی تمامی مدارس اردوگاه‌های باشور کوردستان، رئیس مشترک MXDŞ از مردم شنگال در کمپ‌ها خواست با آسودگی خاطر به وطن خود بازگردند.

بازگشت ایزدیان از آوارگی

در شنگال دهمین سالگرد «فرمان» ( به نسل‌کشی‌های متعددی که در طول تاریخ علیه خلق‌های ایزدی و علوی انجام گرفته است در ادبیات کوردی به طور خاص «فرمان» گفته می‌شود) در تاریخ ۲۰۱۴/۸/۳ نزدیک است و دستور کار اصلی خلق شنگال بازگشت آوارگان از کمپ‌های باشور کوردستان و ایجاد اداره جدید شنگال است. اداره خودمدیریتی شنگال در تلاش است تا راه را برای بازگشت خلق شنگال هموار کند و بر اساس خواسته‌های مردم یک اداره جدید بسازد. در این میان پ‌د‌ک به هر طریقی علیه بازگشت خلق و اداره آنها کار می‌کند.

دادگاه فدرال عراق طی هفته گذشته تصمیم مهمی برای بازگشت آوارگان ایزدی در اردوگاه‌های باشور کوردستان گرفت. بر اساس این تصمیم در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۴ کلیه مدارس این اردوگاه‌ها به طور کامل تعطیل شده و دیگر باز نمی‌شوند. کودکان ایزدی در اردوگاه‌ها دیگر نمی‌توانند به مدرسه بروند، اما این حق را دارند که پس از بازگشت به شنگال به تحصیل ادامه دهند. وزارت آموزش باشور کوردستان برای ابطال این تصمیم به دادگاه فدرال عراق شکایت کرد. دادگاه با رد درخواست وزارت، یک بار دیگر تصمیم به تعطیلی مدارس در اردوگاه‌ها را تایید کرد.

پ‌د‌ک اداره شنگال را به کنترل خود درآورده بود

نایف شمو رئیس مشترک مجلس خودمدیریتی دموکراتیک شنگال (MXDŞ) در مورد این رویدادها و همچنین در رابطه با روند ایجاد اداره جدید شنگال صحبت کرد و اطلاعات مهمی را ارائه کرد. نایف شمو رئیس مشترک MXDŞ، یادآوری کرد که قبل از این «فرمان»، اداره رسمی شنگال تحت حاکمیت پ‌د‌ک بود و گفت: «پ‌د‌ک کنترل کوه شنگال را به دست گرفت و دخل و تصرف زیادی را در بسیاری از امور انجام داد. آنها بدون مشورت با دولت مرکزی، اداره خود را در تمام استان‌ها ایجاد کردند. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴، پ‌د‌ک مسئولیت شنگال را بر عهده داشت ولی هیچ خدماتی به شنگال ارائه نکرد. از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، اداره مرکز شنگال و مناطق اطراف آن همچنان به طور رسمی به دولت اقلیم کوردستان وابسته است.

اداره جدید با توجه به خواست خلق اجرا خواهد شد

نایف شمو با بیان اینکه نه خلق شنگال و نه اداره خودمدیریتی شنگال بازگشت مدیریت قدیمی حزب دمکرات کوردستان را نمی‌پذیرند ادامه داد: «اداره جدید شنگال بر اساس قوانین شورای مجلس موصل ایجاد خواهد شد. شورای مجلس حق بازسازی اداره را دارد. اما باید مطابق میل خلق آن منطقه باشد. اداره خودمدیریتی شنگال هم مطابق میل خلق عمل می‌کند.»

نایف شمو رئیس مشترک MXDŞ درباره موضوع بازگشت آوارگان ایزدی از کمپ‌های باشور کوردستان نیز یادآور شد که وزارت مهاجرت و آوارگان تصمیم گرفته است تا دروازه‌های کمپ‌های آوارگان را تا ۳۰ جولای ببندد: «متاسفانه افرادی مانند ویان دخیل میان آوارگان می‌گردند و به آنها می‌گویند که به شنگال برنگردند. ویان دخیل با نام شنگال صحبت می‌کند و به نام شنگال به پارلمان عراق راه می‌یابد، اما به خلق خود خیانت می‌کند. آنها به مانع تبدیل شده و نمی‌گذارند خلق ما به سرزمین و وطن خود بازگردند.»

مدارس در اردوگاه‌ها تعطیل خواهند شد

نایف شمو در مورد بازگشت آوارگان توجه را به این تصمیم مهم جلب کرد و بیان کرد: «دادگاه فدرال عراق تصمیم جدیدی در مورد بازگشت گرفته است که خلق ما باید بداند. مدارس دیگر در اردوگاه‌ها باز نمی‌شوند. بگذارید خلق ما در اردوگاه‌ها این را بدانند و با خیال راحت به سرزمین خود بازگردند. ما باید با هم شنگال را از نو بسازیم.»