اعتراض در ایروان: ۱۵۱ نفر بازداشت شدند

پلیس ارمنستان اعلام کرد که ۱۵۱ تظاهرکننده که صبح روز دوشنبه سعی در بستن جاده‌ها در ایروان پایتخت داشتند در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر واگذاری زمین به آذربایجان در چارچوب مذاکرات صلح بازداشت شدند.

با فراخوان باگرات گالستانیان، رهبر جنبش میهن تاووش و اسقف اعظم کلیسای حواری تاووش، صبح روز دوشنبه بسیاری از خیابان‌های ایروان توسط تظاهرکنندگان بسته شد. اسقف اعظم باگرات گالستانیان رهبر جنبش تاووش خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور شد.

پلیس وارد عمل شد و ۱۵۱ نفر را بازداشت کرد. پلیس ایروان می‌گوید هیچ خیابانی در پایتخت به روی ترافیک بسته نیست.

مقامات ارمنستان، به دنبال توافق صلح با باکو که در نهایت به چندین دهه اختلافات ارضی و درگیری‌های مسلحانه پایان دهد، با بازگشت روستاهای مرزی که توسط ارتش آنها در دهه ۱۹۹۰ تصرف شده بود، موافقت کردند.

اعتراضات در منطقه تاووش متاثر از این تصمیم بالا گرفت و با تظاهراتی با حضور ده‌ها هزار نفر در ۹ می به اوج خود رسید. تجمعات دیگری نیز در طول آخر هفته در ایروان برگزار شد.

چندی پیش، دولت ارمنستان با هفته‌ها تظاهرات روبرو شد که برخی از آنها راه اصلی شمال به جنوب این کشور را که ارمنستان را به گرجستان متصل می‌کرد، مسدود کردند.

ارمنستان و آذربایجان دو بار برای کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی آذربایجان با هم جنگیده‌اند. جنگ اول که توسط ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ به پیروزی رسید، بیش از ۳۰۰۰۰ کشته برجای گذاشت، در حالی که جنگ دوم توسط آذربایجان که مستقیماً توسط دولت ترکیه حمایت می‌شود، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰۰۰ کشته برجای گذاشت.

سپس در سپتامبر ۲۰۲۳، باکو عملیات برق‌آسا را ​​علیه قره‌باغ آغاز کرد و کنترل منطقه را به دست گرفت. سپس مذاکرات سرعت گرفت، اما نتوانست به یک توافق صلح جامع بین دو کشور دست یابد، که ایروان روستاهایی را که به هزینه همسایه خود در دهه ۱۹۹۰ فتح کرده بود، تسلیم کند.

آذربایجان به لطف ثروت نفتی خود بسیار بهتر از ارمنستان مسلح است و از حمایت ترکیه برخوردار است. ارمنستان که کشوری فقیر است نیز احساس می‌کند از سوی متحد سنتی خود، روسیه، مورد خیانت واقع شده است. اگرچه روسیه نیروهای حافظ صلح را مستقر کرد، اما در حمله اخیر آذربایجان مداخله نکرد. به همین دلیل ارمنستان شروع به نزدیک شدن به اروپا کرد.