در فرانسه جبهه خلق می‌تواند گام مهمی بردارد

فایق یاگیزای نماینده دم پارتی در شورای اروپا، رشد جناح راست افراطی در فرانسه را با سیاست‌های دولت ماکرون مرتبط دانست و بیان داشت که جبهه خلق می‌تواند در انتخابات زودهنگام آتی نقش مهمی داشته باشد.

انتخابات فرانسه

در انتخابات پارلمان اروپا حزب راست افراطی اتحادیه ملی به رهبری مارین لوپن با کسب ۳۱/۵ درصد آرا در رده اول فرانسه قرار گرفت. حزب رنسانس رئیس جمهور امانوئل ماکرون با ۱۵/۲ درصد در رتبه دوم قرار دارد. ماکرون پارلمان را منحل کرد و تصمیم به برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام گرفت. جبهه مردمی (جبهه خلق) که در دوران جمهوری سوم توسط یک حزب عمدتاً چپ‌گرا تشکیل شد و در سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۸ در کشور قدرت را در دست داشت، با سایر احزاب چپ ملاقات کرده و تصمیم گرفت به انتخابات وارد شود. فایق یاگیزای نماینده دم پارتی در شورای اروپا، آینده دولت ماکرون، وضعیت جبهه خلق و اثرات احتمالی ظهور راست افراطی بر اتحادیه اروپا را ارزیابی کرد.

یاگیزای با بیان اینکه لوپن در انتخابات قبلی در فرانسه هم اول شد گفت: «اما برای اینکه لوپن به قدرت نرسد، همه احزاب دیگر از حزب دوم ماکرون حمایت کردند و او را به قدرت رساندند. رئیس جمهور امانوئل ماکرون دولتی ایجاد کرد که نماینده نظام لیبرال در فرانسه است. سیاست‌های او فرانسه را بسیار آزار می‌دهد. این دوره حزب لوپن بیش از دو برابر آرای بیشتری کسب کرد. بنابراین، دیگر امکان ندارد ماکرون به سیاست خود ادامه دهد و طوری رفتار کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. فرانسه در واقع دولتی است که از لحاظ تاریخی نماینده یک سیستم دولت-ملت است. این یک سیستم بسیار متمرکز و ناسیونالیستی است. به عنوان مثال آلمان، سوئیس و اسپانیا فدرال هستند، اما فرانسه ساختار متمرکز خود را کاملاً حفظ کرده است. در حالی که اینجا میلیون‌ها مهاجر وجود دارد و معمولا این پناهندگان از کشورهای ظالم و اقتدارگرا می‌آیند.»

یاگیزای از برگزاری انتخابات در آینده نزدیک خبر داد و ادامه داد: «من معتقد نیستم که راست افراطی بتواند همین پیروزی را در انتخابات زودهنگام کسب کند. زیرا انتخابات پارلمان اروپا با انتخابات ملی متفاوت است. در فرانسه و در بقیه اروپا، احزاب راست افراطی مخالف اتحادیه اروپا هستند. سیاست آنها در پارلمان اروپا با هدف نابودی اتحادیه اروپا است. آنها هنوز به قدرت نرسیده‌اند، اما با کسب دو برابر آرا در فرانسه، چنین تهدیدی را به وجود آوردند.»

یاگیزای با اشاره به اینکه راست میانه در واقع حزبی است که مدرنیته سرمایه‌داری را نمایندگی می‌کند گفت: «دموکرات مسیحی‌ها هستند که ما به آنها راست میانه می‌گوییم و سوسیال دموکرات‌ها و چپ میانه هم وجود دارند. آنها دو نیروی بزرگ در سیاست اروپا هستند. معمولاً همیشه اینطور است. در حال حاضر حزب دموکرات مسیحی حزب اول و سوسیال دموکرات‌ها دومین حزب پارلمان اروپا هستند. اینها نیروهایی هستند که مدرنیته سرمایه‌داری را حفظ می‌کنند، اما در برخی کشورها به تدریج در حال از بین رفتن هستند. این بحران نظام سرمایه‌داری است. می‌توان آن را زنگ خطری دانست که نشان دهنده بحران نظام سرمایه‌داری و سیستم دولت-ملت دانست.

در فرانسه، نه اکنون، بلکه در واقع در انتخابات قبلی، هیچ نشانه‌ای از راست میانه و چپ میانه وجود نداشت. به خصوص سوسیال دموکرات‌ها کاملاً حذف شدند. بنابراین سوسیال دموکرات‌ها با اتحادهای مختلف توانستند در این انتخابات به نتیجه مشخصی دست یابند. آنها دوباره به عنوان یک حزب ثالث ظاهر شدند، اما می‌توان گفت که این پایان سیاست لیبرالی است که ماکرون در فرانسه نمایندگی می‌کند. ما هنوز نمی‌دانیم که نتایج انتخابات چه خواهد شد. در این زمان به نظر می‌رسد که بلوک چپ بین خود ائتلاف تشکیل داده است.»

یاگیزای از دودستگی چپ خبر داد و گفت: «رشد راست افراطی به دلیل به هم ریختگی چپ است. در فرانسه به طور کلی، چپ همیشه قوی و حتی گاهی در قدرت بوده است. حتی اگر در قدرت نباشد، جنبشی است که خود را از طریق جنبش‌های صنفی، اعتصابات و تظاهرات نشان می‌دهد. به همین دلیل است که من فکر می‌کنم اگر چپ‌های فرانسه دور هم جمع شوند، می‌توانند به جریان راست افراطی «ایست» بدهند.

به نظر من در این انتخابات جبهه خلق به عنوان حزب اول ظاهر خواهد شد، زیرا در یک طرف راست‌گرایان افراطی و در سوی دیگر راست‌گرایان میانه و ماکرون لیبرال هستند. بنابراین، به نظر می‌رسد که آنها اکنون تقسیم شده‌اند. ماکرون و راست میانه ممکن است به هم بپیوندند. من فکر می‌کنم که ائتلاف چپ میانه می‌تواند به عنوان حزب اول در این انتخابات ظاهر شود. اگر به همین منوال ادامه دهند، فکر می‌کنم در انتخابات بعدی شانس کسب ریاست جمهوری را هم خواهند داشت.»

یاگیزای در پایان گفت: «به هر حال انتخابات اروپا در فرانسه به این شکل برگزار شد. راست افراطی حزب دوم آلمان شدند. آنها حزب اول ایتالیا شدند و آرام آرام قدرت خود را افزایش دادند. ظهور راست افراطی در سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا سیگنالی برای آینده اتحادیه اروپا می‌دهد. بنابراین، می‌توانم بگویم که اگر کشورهای اروپایی به سیاست‌های خود توجه نکنند، دوره سختی برای اتحادیه اروپا در آینده خواهد بود.»