در جریان جلسات حقوق بشر، درخواست شد که هیئتی به امرالی اعزام شود

نماینده MRAP، جانفرانکو فتورینی، حق سخنرانی در پنجاه و ششمین نشست حقوق بشر سازمان ملل متحد را گرفت و توجه‌ها را به انزوای امرالی و قیم‌های دولت ترکیه جلب کرد. فتورینی از سازمان ملل خواست تا هیئتی را به امرالی بفرستد.

انزوای امرالی

پنجاه و ششمین نشست حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در دفتر ژنو سازمان ملل متحد ادامه دارد. این جلسه که از ۱۸ ژوئن آغاز شده است تا ۱۲ ژوئیه ادامه خواهد داشت. در این جلسه موارد نقض حقوق بشر در کشورها مورد ارزیابی و بحث قرار گرفت. جانفرانکو فتورینی، نماینده جنبش دوستی بین خلق‌ها علیه نژادپرستی (MRAP) سازمان ملل، به انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اعمال قیم‌ها که دولت ترکیه می‌خواهد در شهرهای باکور کوردستان اعمال کند، پرداخت.

حقوق به روشی سیستماتیک نقض می‌شود

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در سالن حضور داشت.

جانفرانکو فتورینی به ادامه فشارهای دولت در شهرهای باکور کوردستان و ترکیه علیه مردم کورد اشاره کرد و گفت: «فشارها در شهرهای ترکیه و کوردستان ادامه دارد و حقوق و آزادی‌های اولیه مردم به طور سیستماتیک نقض می‌شود. ما به شدت نگران این وضعیت هستیم.»

شهرداران به شیوه‌ای خودسرانه از سمت خود برکنار می‌شوند

جانفرانکو فتورینی کشتارهایی را که در جریان مقاومت خودمدیریتی و کار سازمان ملل در آن زمان رخ داد را یادآور شد و گفت: «شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲0۱۷ گزارشی را منتشر کرد و در این گزارش گفت که آنها از این وضعیت مردم در باکور کوردستان بسیار نگران هستند. در این گزارش آمده است که مقامات کورد که به صورت دموکراتیک انتخاب شده‌اند، از سمت خود برکنار می‌شوند و برای این کار از بهانه مبارزه با تروریسم استفاده می‌شود، رسانه‌ها و انجمن‌های مستقل شهروندان کورد دستگیر می‌شوند.

قبل از انتخابات پارلمانی مه ۲۰۲۳ و قبل از انتخابات شهرداری‌ها در مارس ۲۰۲۴ و پس از آن، افراد زیادی دستگیر شدند. شهردارانی که به صورت دموکراتیک انتخاب شده‌اند، خودسرانه از سمت‌های خود برکنار می‌شوند.»

اعزام یک هیئت به امرالی

جانفرانکو فتورینی به شرایط انزوایی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در آن به سر می‌برد، اشاره کرد و اعلام کرد: «۳ سال است که از آقای عبدالله اوجالان که ۲۵ سال است در زندان جزیره امرالی زندانی است اطلاعی دریافت نمی‌شود. او در ۳ سال گذشته به هیچ وجه نتوانسته با خانواده و وکلای خود ملاقات کند. ما از شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهیم که هیئتی را به زندان امرالی بفرستد تا به طور مستقل درباره آنچه در جنوب شرقی ترکیه اتفاق می‌افتد و شرایط عبدالله اوجالان تحقیق کند.»