کنعان ایاس خطاب به دولت آلمان گفت: نه من بلکه اردوغان را محاکمه کنید!

کنعان ایاس، سیاستمدار کورد که در آلمان زندانی است، گفت: «نه من، اردوغان باید امروز اینجا محاکمه می‌شد.»

کنعان آیاس، سیاستمدار کورد که در آلمان زندانی است، با بیان اینکه مردم کرد بیش از ۲۰ هزار شهید در جنگ با داعش برای «عزت بشریت» دادند، گفت: «بیش از همه، فاشیسم اردوغان ناقض کرامت انسانی است. طبق قانون اساسی، این جنایت بزرگی است. نه من، بلکه اردوغان باید امروز اینجا محاکمه می‌شد.»

آلمان که روابط اقتصادی و سیاسی قوی با دولت ترکیه دارد، اخیراً کنعان ایاس، سیاستمدار کورد را به عنوان بخشی از سیاست خود در جرم انگاری کوردها دستگیر کرده است. کنان ایاس در ۱۵ مارس به درخواست دولت آلمان در قبرس دستگیر و به آلمان تحویل داده شد. کنعان ایاس در زندان دامتور در هامبورگ زندانی شد. ایاس که در سیاست کوردستان شناخته شده است، به عنوان سخنران در بسیاری از پنل‌ها، سمینارها، کنگره‌ها و کنفرانس‌ها به ویژه در کوردستان، ترکیه و اروپا شرکت کرده و به تحلیل و ارزیابی مسائل سیاست خاورمیانه می‌پرداخت.

زمانی که او در زمینه سیاست دموکراتیک در ترکیه کار می‌کرد، در سال ۲۰۰۹ پرونده‌های قضایی زیادی علیه او در ترکیه به عنوان بخشی از پرونده اصلی KCK آغاز شد. پرونده‌ای که دولت ترکیه علیه ایاس به راه انداخت از ۳ نوامبر آغاز شد. محاکمه ایاس که تا ۲۱ دسامبر ادامه خواهد داشت، ۱۶ جلسه خواهد بود.

ایاس «درس کرامت» داد

کنعان ایاس در جلسه افتتاحیه دادگاه ایالتی هامبورگ به موضوع «کرامت» اشاره کرد و ماده «نقض کرامت انسانی ممنوع است» ماده اول قانون اساسی آلمان را یادآور شد. کنعان ایاس گفت: «نقطه شروع قانون اساسی آلمان نقض نکردن کرامت انسانی است. این نکته بسیار ویژه است. این نکته نیز مسئولیت مهمی را به جامعه و دولت آلمان می‌دهد. عدم حمایت از کرامت انسانی در قانون اساسی ترکیه کارکتر این حکومت را نشان می‌دهد. حیثیت مردم و شخصیت کوردها صد سال است که توسط دولت ترکیه به طور سیستماتیک نقض شده است. وجود مردم کورد تا همین اواخر موضوع بحث بوده است. خلق کورد تحت فشار و انکار سنگین تلاش می‌کنند تا موجودیت خود را اثبات کنند.»

ایاس با بیان اینکه نسل‌کشی فرهنگی و فیزیکی علیه خلق کورد انجام شده است، یادآور شد: «مبارزه‌ای که کوردها برای کرامت خود انجام می‌دهند، از سوی بسیاری از دولت‌ها، به ویژه آلمان، تروریسم تلقی می‌شود. کنان ایاس به مبارزه مردم کورد برای حفظ کرامت انسانی اشاره کرد. ایاس با یادآوری اینکه مردم کوردستان جنگ «حفاظت از کرامت بشریت» را علیه داعش انجام دادند، گفت: «داعش بیش از همه به کرامت بشریت حمله کرد، داعش عزت بشریت را در معرض خطر بزرگی قرار داد، زنان کورد در مبارزه با داعش برای حفظ کرامت بشریت با شعار «ژن ژیان آزادی» پیروز شدند. کوردها برای نجات بشریت از بلای داعش بیش از ۲۰ هزار شهید و ده‌ها هزار مجروح تقدیم کردند.»

کوردها علیه فاشیسم می‌جنگند، اردوغان یک قاتل است

ایاس با اعلام اینکه ائتلافی علیه داعش تشکیل شد و بیش از ۳۰ کشور به این ائتلاف پیوستند، یادآور شد: «این ائتلاف کوردها را یک نیروی آزاد می‌بیند.»

ایاس همچنین یادآور شد، اردوغان برای داعش اسلحه فرستاد و به تهدیدات اردوغان برای کشورهای اروپایی و سپس کشتارهای داعش اشاره کرد. ایاس تصریح کرد: «اگر کوردها داعش را شکست نمی‌دادند، داعش به رهبری اردوغان، خاورمیانه را تصرف می‌کرد و آن را به دریاچه خون تبدیل می‌نمود. ایاس به جنایات جنگی اردوغان اشاره کرد و گفت: «دیروز، کوردها وقتی از بشریت در برابر فاشیسم داعش دفاع کردند، نیرویی آزاد بودند. آنها نیروی کرامت بودند. آنها همراه با نیروهای ائتلاف جنگیدند. وقتی فاشیسم اردوغان حمله کرد و نسل‌کشی کرد، اکنون کوردها تروریست شده‌اند؟ اردوغان در مقابل چشمان همه دنیا قتل‌عام و جنگ نسل‌کشی انجام می‌دهد، جهان در سکوت نظاره‌گر است. همه باید در مقابل فاشیسم و ​​نسل‌کشی اردوغان بایستند. کسانی که امروز موضع‌گیری نکنند، فردا از این فاشیسم رنج خواهد برد. اکنون به جای من، اردوغان باید محاکمه می‌شد.»

کنعان ایاس اعلام کرد که آلمان اخیراً به درخواست دولت ترکیه پرونده‌ای را علیه فعالان کورد تشکیل داده است و اظهار داشت که کوردها از خود در برابر فاشیسم دفاع می‌کنند و این هرگز نمی‌تواند «تروریسم» باشد.