ک‌ن‌ک‌‌: فاجعه در مناطق آمد و مردین رخدادی تصادفی نیست

ک‌ن‌ک اعلام کرد که فاجعه آتش‌‌سوزی در مناطق تابع آمد و مردین یک رخداد تصادفی نیست و از خلق کوردستان ونها‌دهای خیرخواهانه خواست که از قربانیان حمایت کنند.

شورای اجرایی کنگره ملی‌ کوردستان ‌(ک‌ن‌ک) در ارتباط با فاجعه آتش‌سوزی در مناطق تابع آمد و مردین با عنوان ‌«فاجعه آتش‌‌سوزی در مناطق آمد و مردین رخدادی تصادفی نیست» یک بیانیه داد.

بیانیه ک‌ن‌ک به مشروح زیر می‌باشد‌‌:

‌«دیروز غروب طبیعت مناطق چنار از توابع آمد و شمرخ از توابع مردین، به آتش‌سوزی بزرگی دچار شد و در منطقه‌ای در حدود ۶۶ کیلومتر این آتش‌سوزی گسترش یافت. یک منطقه وسیع در آتش سوخت، در این منطقه دها روستا و مزرعه صدمات بزرگی دیدند‌‌، زمین،‌ باغچه، درخت و بیشه‌زار به تمامی آتش گرفته و هزاران حیوان تلف شدند. بزرگترین فاجعه این بود که براثر این حادثه ۱۱ انسان جان خود را از دست دادند و ۷۸ نفر نیز مجروح شدند.

بدلیل این فاجعه بزرگ‌،‌ ما بسیار اندوهگینیم و در درد و غمگینی اهالی این منطقه و قربانیان این حادثه،‌ سهیم هستیم. همچنین ما به مثابه ک‌ن‌ک، به خانواده‌های جان باختگان و خلق کوردستان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان نیز طلب شفاعت داریم.

بدلیل اشتباهات دولت این فاجعه بزرگ شد

فاجعه‌ای تا به این سطح بزرگ و وسیع امری تصادفی نیست. طبق اطلاعاتی که از خارج می‌آیند، اگر این عملی از روی قصد هم نبوده باشد اما سهل‌انگاری،‌ اشتباهات عمدی مدیریت نها‌دهای دولتی مسبب گسترش این فاجعه می‌باشد. شاهدان این رخداد و اهالی منطقه می‌گویند، آتش از یک تیرک برق شروع شده و اشاعه یافته است. اهالی منطقه بارها به مسئولان حکومت هشدار داده بودند که تیرک‌های این منطقه خراب هستند و باید تعمیر شوند. اما نهادهای مرتبط تدابیر لازمه را اتخاذ نکردند. این سهل‌انگاری و اشتباهات پس از آغاز رخداد نیز تداوم یافت. در زمان مناسب گروه‌های موظف، به حرکت درنیامدند و مداخله نکردند. به این دلایل فاجعه تا این سطح بزرگ شد.

نهادهای دولتی و حکومت آک‌پ-‌م‌ه‌پ، مسئول این فاجعه هستند. باید این حادثه از تمام جوانب مورد تحقیق قرار گرفته شود و از مسئولان آن حسابخواهی شود. همچنین باید ضرر و زیان قربانیان نیز جبران شود. حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ مسئول این فاجعه است، ما تمام مسئولان این واقعه را به شدت محکوم می‌کنیم.‌

باید از قربانیان حمایت شود

اهالی این مناطق قربانی هستند و به هرگونه کمک‌کاری نیازمندند. برهمین اساس، ما تمام خلق کوردستان و نهادهای خیرخواهانه را فرامی‌خوانیم که به سوی این مناطق بشتابند و از قربانیان حمایت کنند. ما نیز با تمام نیرو در مورد این واقعه کار خواهیم کرد و در کنار قربانیان خواهیم بود.

به همین علت ما یکبار دیگر، به خانوده‌های جان باختگان و به تمام خلق کوردستان،‌ تسلیت می‌گوییم.‌»