مایک آرنوت: عبدالله اوجالان باید آزاد باشد

کنگره اتحادیه‌های کارگری اسکاتلند در مورد مرحله دوم کارزار آزادی برای عبدالله اوجالان بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. مایک آرنوت، رئیس سابق STUC و دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری داندی، گفت: «عبدالله اوجالان قطعا باید آزاد باشد.»

کارزار آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

به گزارش روزنامه یِنی اوزگورپولیتیکا، کنگره ۵۵۰ هزار نفری اتحادیه کارگری اسکاتلند (STUC) که ۴۰ اتحادیه و ۲۰ شورای اتحادیه به آن وابسته هستند، به مناسبت دومین سالگرد کارزار آزادی برای عبدالله اوجالان در حال آماده شدن برای انتشار بیانیه است.

در چارچوب این کارزار، کنش‌های هنری، فرهنگی، زیست‌محیطی، با محوریت زنان و سیاسی مانند کنفرانس‌های مطبوعاتی، کنش‌های فرهنگی، همایش‌ها، پنل‌ها و تظاهرات خیابانی در خیابان‌ها، مجلس‌ها و شهرداری‌ها بین ۱ تا ۱۰ اکتبر برگزار می‌شود. آماده‌سازی برای این کارزار در بسیاری از کشورها مانند آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، سوئیس، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، اسکاتلند، سوئد، یونان، اسلوونی، کلمبیا و قبرس ادامه دارد.

کنش‌های زیادی بین ۱ تا ۱۲ اکتبر برگزار خواهد شد

کنش‌های بزرگی بین ۱ تا ۱۲ اکتبر در بریتانیا، جایی که کارزار ادامه دارد برگزار خواهد شد. کنگره اتحادیه کارگران اسکاتلند کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان اتحادیه در ۲ اکتبر برگزار خواهد کرد. کنگره اتحادیه کارگران اسکاتلند در بیانیه مطبوعاتی نامه‌ای را که به دیوید لامی وزیر امور خارجه بریتانیا در مورد انزوای مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و مسئله کورد نوشته شده است، با مردم به اشتراک خواهد گذاشت.

علاوه بر این، نهادهایی از اقصی نقاط کوردستان گرد هم می‌آیند و یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کنند تا اراده و بیانیه مشترکی را در خصوص این کنش بیان کنند. کنش‌ها و مراسم‌هایی تحت رهبری مجامع خلق کورد در شهرهایی مانند لیورپول، بریستول، برایتون، شفیلد، اکستر و ادینبورگ برگزار خواهد شد. جنبش جوانان انقلابی نیز در حال برنامه‌ریزی تور راهپیمایی و دوچرخه‌سواری است.

«عبدالله اوجالان یک رهبر الهام‌بخش است»

مایک آرنوت تصریح کرد که پس از شروع کارزار ۱۰ اکتبر در دسامبر ۲۰۲۳، داندی، کنگره اتحادیه کارگران اسکاتلند، همراه با سایر سازمان‌های اتحادیه کارگری، به دیوید کامرون، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا نامه نوشت تا در شورای اروپا برای حل مسالمت‌آمیز مسئله کورد و آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان لابی کند. آرنوت در آخرین کنگره‌ی کنگره اتحادیه کارگران اسکاتلند در آوریل ۲۰۲۴، از دولت بریتانیا خواست فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کند، از طریق کانال‌های دیپلماتیک و ناتو از ترکیه بخواهد تا بمباران و حملات خود به عراق و شمال و شرق سوریه را متوقف کند و برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اعمال فشار کند و برای همین منظور یک سری تصمیمات سیاسی اتخاذ کرده‌اند.

آرنوت با دعوت از ترکیه برای شروع مذاکرات برای حل اختلافاتش با جنبش آزادی کورد، گفت: «آزادی عبدالله اوجالان برای تضمین پیشرفت مردم کورد در هر گونه مذاکرات آتی با ترکیه ضروری است. برای اینکه پیشرفت اتفاق بیفتد، وی باید آزاد باشد.»

آرنوت با تاکید بر اینکه نوشته‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد پارادایم کنفدرالیسم دموکراتیک، آزادی زن و اکولوژی را الهام‌بخش می‌داند، گفت: «من شخصاً نوشته‌های او درباره کنفدرالیسم دموکراتیک، نقش زنان و اهمیت اکولوژی را الهام‌بخش می‌دانم. به نظر من، ایده‌های او فراتر از مسئله کورد اهمیت بیشتری دارد. راه حل‌های بالقوه مشکلات سیاسی در منطقه وسیع‌تر و حتی در مقیاس جهانی را باز می‌کند. نوشته‌های او در زندان که نه تنها در مورد اینکه چگونه می‌توانیم شیوه کار خود را تغییر دهیم، بلکه چگونه می‌توان خود سرمایه‌داری را به چالش کشید، جهت‌گیری را ارائه می‌دهد، با نوشته‌های گرامشی همتراز است.»

«بیایید در مرحله جدید کارزار شرکت کنیم»

عگید کاراتاش، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس خلق کورد بریتانیا، گفت: «ما در حال وارد شدن به دوره‌ای از مبارزه هستیم که در آن بالا بردن فشار بر نهادهای بین‌المللی برای مردم کوردستان در شخص عبدالله اوجالان، در حال حاضر یک موضوع هستی و نیستی است. ما از همه مردم کوردستان و دوستانشان دعوت می‌کنیم تا در سالگرد کارزار جهانی آزادی برای عبدالله اوجالان بین ۱ تا ۱۰ اکتبر در اروپا و سراسر جهان در روند مبارزه آتی شرکت کنند.»