رای‌گیری در فرانسه آغاز شده است

فرانسوی‌ها رای‌گیری برای دور دوم انتخابات پارلمانی را آغاز کردند.

انتخابات فرانسه

فرانسه در این انتخابات بین هیجان و افسردگی قرار دارد. دعوت به مقاومت و ترس و اضطراب در هم تنیده شده‌اند. همه بر این باورند که راست افراطی اکثریت اعضای شورای ملی را به دست خواهد آورد یا حزب اول خواهد شد.

۴۹.۳ میلیون رای دهنده برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی که زودهنگام برگزار می‌شود، فراخوانده شدند.

مراکز رای‌گیری تا ساعت ۱۸ و در شهرهای بزرگ تا ساعت ۲۰ باز است.

امانوئل مکرون در ۹ ژوئن مجلس ملی را منحل کرد.

این تصمیم پس از شکست سنگین مکرون در انتخابات پارلمان اروپا اتخاذ شد. بنابراین در کشور این تصمیم «شوک»، «قمار» و «نامناسب» ارزیابی شد. نارضایتی‌های صورت گرفت که با این تصمیم درهای قدرت به روی راست افراطی باز شده است.

راست میانه و جمهوری خواهان علی‌رغم تهدید راست افراطی نتوانستند موضع روشنی در برابر حزب لوپن نشان دهند. احزاب چپ در به اصطلاح جبهه خلق جدید متحد شدند و اعلام کردند که می‌خواهند راست افراطی را متوقف کنند. با وجود این اتحاد، اختلافات بین احزاب چپ همچنان ادامه دارد. راست افراطی به تلاش‌های خود علیه این وضعیت ادامه داد.

در جبهه ائتلاف چپ و راست برای جلوگیری از پیروزی نامزدهای راست افراطی، بیش از ۲۱۰ نامزد قبل از دور دوم انصراف دادند. با وجود این، هنوز ۸۹ حوزه انتخابیه وجود دارد که در هر کدام از آنها سه نامزد رقابت می‌کنند. برخی از نامزدها از انصراف خودداری می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود که میزان مشارکت در انتخابات مانند دور اول ۶۶.۷ درصد در سطح بالایی باشد. در انتخابات ۲۰۲۲ میزان مشارکت ۴۷.۵ درصد بود. با این حال، نرخ بالای مشارکت در دور اول به نفع اتحاد چپ نبود. هنوز مشخص نیست که چه نقشی در دور اول بازی خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها، شانس جناح راست افراطی برای پیروزی در مجلس کاهش یافته است.

نباید اکثریت اعضای مجلس را به خود اختصاص دهد

طبق نظرسنجی Elabe، RN راست افراطی ۲۰۰ تا ۲۳۰ کرسی، طبق OpinionWay از ۲۰۵ تا ۲۳۰ کرسی، بر اساس Ipsos بین ۱۷۵ تا ۲۰۵ کرسی، بر اساس Ifop بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ کرسی، طبق گزارش Harris Interactive بین ۱۸۵ تا ۲۱۰ کرسی را بدست خواهد آورد. راست افراطی در حال حاضر ۸۸ نماینده دارد و چنین نتیجه‌ای افزایش چشمگیری خواهد داشت. با این حال، برای اداره شورا به ۲۸۹ کرسی نیاز است.

بر اساس برآوردهای کنونی، گزینه‌های دولت ائتلافی در دستور کار قرار خواهد گرفت که فرانسه با آن بیگانه است. مکرون اعلام کرد که با ژان لوک ملانشون که بخشی از جبهه خلق جدید است، دولت ائتلافی تشکیل نخواهد داد. پس از این اعلامیه، مقامات حزب ملانشون نیز اعلامیه‌های مشابهی را اعلام کردند.

حزب راست افراطی RN نیز اعلام کرد که آماده ایده دولتی با راست‌گرایان نزدیک به آنها است.