زلزله سیاسی در فرانسه: مکرون احساس خطر کرد

نتایج پارلمان اروپا باعث زلزله سیاسی در فرانسه شد. احزاب راست افراطی با حد نصابی تاریخی اول شدند. مکرون بلافاصله پارلمان را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات در آینده نزدیک شد.

بر اساس برآوردها فهرست ارائه شده توسط جردن باردلا از حزب راست افراطی Rassemblemend National (NR)  در فرانسه ۳۱.۵درصد آرا را به دست آورد و با اختلاف زیادی پیروز شد.

بر اساس فهرستی که والری هایر (رنسانس) برای ریاست جمهوری ارائه کرده است، راست افراطی با ۱۵.۲ درصد آرا پیشتاز است و پس از آن رافائل گلوکسمان (حزب سوسیالیست) با ۱۴ درصد آرا قرار دارد.

در چپ رادیکال فهرست فرانس اینسومیز به رهبری مانون آیوبری ۸.۷ درصد آرا را به دست آورد. رهبر این حزب ژان لوک ملانشون، بحث غزه را در مبارزات انتخاباتی به میدان آورد و کمپین فعالی را در این زمینه به راه انداخت.

لیست دیگری به رهبری فرانسوا خاویر بلامی (Les Répúblicains) ۷.۲ درصد آرا را به دست آورد و از ماریون مارشال (Reconquête) راست‌گرا که ۵.۵ درصد آرا را کسب کرد جلوتر بود. همچنین با ۵.۲ درصد آرا، فهرست اروپای اکولوژی-ورتس (سبزها) به رهبری ماری توسن از جمله احزابی بود که بیش از 5 درصد آرا را کسب کرد.

لیست‌های باقی مانده شامل حزب کمونیست، اتحاد روستایی و حزب حامی حقوق حیوانات به حد نصاب ۵ درصد نرسیدند و بنابراین نمی‌توانند نمایندگان منتخب را به استراسبورگ بفرستند.

نرخ مشارکت نسبت به سال ۲۰۱۹ با ۲ درصد افزایش به ۵۲.۵ درصد رسید.

بازی خطرناک ماکرون: پارلمان منحل شد

پس از نتایج اولیه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور اعلام کرد که مجلس ملی منحل شده و خواستار برگزاری انتخابات برای ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه شد.

رئیس جمهور اظهار داشت که نتیجه لیست آنها «نتیجه خوبی برای احزاب حمایت کننده از اتحادیه اروپا نیست.»