آمد ملازگرت: مبارزان پ‌ک‌ک از این دولت ظالم حسابخواهی خواهند کرد

آمد ملازگرت از فرماندهان ن‌پ‌گ با بیان اینکه دولت ترکیه با روش‌های تروریستی عمل می‌کند، گفت: «مبارزان پ‌ک‌ک از این دولت ظالم حسابرسی خواهند کرد. ما انتقام شهدای خود را خواهیم گرفت. مبارزان پ‌ک‌ک این وعده را می‌دهند.»

آمد ملازگرت یکی از فرماندهان قرارگاه مرکزی مدافع خلق (ن‌پ‌گ) گفت که ۸ سال است که بدون وقفه در برابر حملات دولت ترکیه می‌جنگند. ملازگرت با یادآوری اینکه دشمن به ویژه در ۲ سال اخیر از انواع سلاح‌های ممنوعه در مناطق حفاظتی مدیا استفاده می‌کند، گفت: «به هر قیمتی که باشد، مقاومت می‌کنیم.»

ملازگرت به حملات اسرائیل به فلسطین اشاره کرد و گفت: «کشته شدن هزاران غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان در این حملات غیرقابل قبول است» . ملازگرت خاطرنشان کرد که اردوغان و دولت ترکیه وانمود می‌کنند که به فکر مردم فلسطین هستند، اما در واقع به معاملات نظامی و تجاری با دولت اسرائیل ادامه می‌دهند.

آمد ملازگرت از فرماندهان قرارگاه مرکزی مدافع خلق با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

ارزیابی‌های ملازگرت به شرح زیر است:

در ابتدا سالگرد تأسیس پ‌ک‌ک را به رهبر آپو، خلق کورد ، دوستانشان و خانواده‌های شهدا تبریک می‌گویم و به آن‌ها سلام و درود می‌فرستم. رهبر ما ۲۴ سال است که در زندان دولتی ترکیه زندانی است. دولت ترکیه ظاهراً می‌گوید من کشور قانون هستم، اما رهبر ما بدون هیچ جرمی زندانی است. اگر دولت ترکیه، دولت قانون بود، رهبری ما آزاد می‌شد. اما برعکس، قوانین جدیدی را علیه رهبر ما وضع می‌کند، انزوا را عمیق‌تر می‌کند و مانع از رسیدن اندیشه‌های رهبری به مردم، جنبش و جهان می‌شود. او را از ملاقات با وکیل و خانواده‌اش باز می‌دارد. در برابر این رویکرد وحشیانه دولت ترکیه، هم مردم ما و هم جنبش ما برای رهبری می‌ایستند و مقاومت می‌کنند. راهپیمایی‌ها و فعالیت‌ها را در هر منطقه‌ای رهبری می‌کنند. اینها چیزهای مثبتی است. به ویژه افرادی که از آخرین کمپین که دوستان ما آغاز کرده‌اند حمایت می‌کنند، در بسیاری از کشورهای جهان تجمع برگزار می‌کنند. مردم کورد در هر ۴ بخش کوردستان، اروپا و خاورمیانه در این کمپین شرکت می‌کنند. به همه کسانی که برای آزادی جسمانی رهبری مبارزه می‌کنند و در این تجمعات شرکت می‌کنند سلام می‌کنم، عرض ادب دارم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت دارم. من معتقدم که این مرحله بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

جنگ اسرائیل و فلسطین اکنون در صدر اخبار جهانیان قرار گرفته است. ۲ نیرو با سلاح می‌جنگند، اما غیرنظامیان در این بین کشته می‌شوند. مردم فلسطین سال‌ها است که مقاومت می‌کنند، مبارزه کرده و از حقوق خود دفاع کرده‌اند. می‌بینیم که اکثرا کودکان، زنان و افراد مسن در بمباران غزه کشته می‌شوند . با وجود این حملات وحشیانه، آنها خاک خود را ترک نمی‌کنند. مردمی که به سرزمین و کشور خود تعلق دارند، البته تاوان این حملات را می‌پردازند، رنج می‌برند، اما من معتقدم که در نهایت پیروز آن کسانی هستند که سرزمین خود را ترک نمی‌کنند. مردم فلسطین قبلاً با کوردها دوست بوده‌اند. جنبش ما مدتی برای فلسطین قربانی داد، رفقای عزیز زیادی شهید شدند. دولت ترکیه طوری رفتار می‌کند که گویی به موضوع فلسطین رسیدگی می‌کند، اما این درست نیست، بلکه فقط یک تبلیغ است. برای مثال در بسیاری از کشورهای خارج از ترکیه تظاهراتی برای فلسطین برگزار می‌شود. مسئولان تجمع کردند اما اینها فقط برای آرام کردن افکار عمومی انجام شد.

در صحبت آنچنان که گویا از آن حمایت می‌کند، خود را نشان می‌دهد اما در عمل چنین نیست. نام این راهپیمایی "راهپیمایی بزرگ فلسطین" بود، اما اردوغان در سخنرانی خود دو نکته را برجسته کرد. اول؛ او این موضوع را به سیاست داخلی ربط داد. انتخابات شهرداری‌ها پیش روی ماست، لذا تبلیغات انتخاباتی انجام داد. دوم؛ او خلق کورد و سیاستمداران کورد را درباره‌ی پ‌ک‌ک تهدید کرد. گویا دولت ترکیه به‌ویژه حکومت اردوغان-باغچلی اسرائیل را تهدید می‌کند، اما باخچلی گفت: «من طرفدار آرمان خلق فلسطین هستم، آنجا ظلم و ستم وجود دارد. اگر مردمم اجازه بدهند من هم به فلسطین می‌روم و با اسرائیل می‌جنگم. البته اگر دولت ما هم این را تایید کند.» او خود شریک دولت است. اکثر گروهبان‌های حرفه‌ای عضو م‌ه‌پ هستند و بیشتر سلاح‌ها در دست آنهاست. اگر می‌تواند، بگذار برود و بجنگد. یک ضرب‌المثل داریم می‌گوید: تعدادی می‌جنگند، بعضی‌ها می گویند دستم را نگیرید تا بروم بجنگم! در واقع هیچ کس او را نگرفته است. بعد وقتی به او می‌گویند که کسی که دستت را نگرفته، برو بجنگ، می‌گوید من را بگیرید! در مورد باخچلی هم همین‌طور است. مادام حرف می‌زنی، بفرما آن را عملی کن. ما می‌دانیم که تواز جنگ می‌ترسی، حداقل درباره‌ی سیاست‌های دولتی خود صحبت کن.

کسانی که در غزه کشته می‌شوند مورد توجه دولت ترکیه و اردوغان نیستند

به عنوان مثال، بسیاری از کشورها اسرائیل را تحریم کردند. آنها روابط نظامی و سیاسی خود را قطع کردند و نمایندگان خود را خارج کردند. دولت ترکیه آیا روابط نظامی خود را قطع کرد و نماینده سیاسی خود را برای نشان دادن موضع خود خارج کرد، حتی خود اسرائیل نیز شهروندان و دیپلمات‌های خود را خارج کرد. اما دولت ترکیه هنوز هیچ اقدام عملی انجام نداده است. فقط در مورد مسئله فلسطین صحبت می‌کند، اما روابط خود را با اسرائیل تقویت می‌کند. زمانی که اردوغان موضوع فلسطین را مطرح می‌کند، روابط خود را با اسرائیل تقویت می‌کند. اسرائیل نیز به مردم فلسطین حمله می‌کند . این گونه است. اردوغان همیشه در رسانه‌ها می‌گوید که طرف مظلوم است، اما مهم نیست در مورد خلق کورد چه می‌گوید. به نظر من وقتی اردوغان در مورد مردم فلسطین صحبت کرد، مطبوعات آزاد باید این سخنرانی او و همچنین سخنرانی‌هایش در مورد مردم کورد را پخش کنند. یا وقتی در این مورد صحبت می‌کند که دولت اسرائیل در غزه چه کرده است، تصاویر حملات وحشیانه‌ای را که دولت ترکیه علیه مردم کورد در باکور انجام داده است، منتشر کنند. دولت حزب عدالت و توسعه - حزب حرکت ملی و دولت ترکیه به افرادی که در غزه به قتل رسیده‌اند فکر نمی‌کنند.

دولت ترکیه برای بدست آوردن مخاطب دست به هر کاری می‌زند و می‌گوید من باید ضامن باشم. اگر دولت ترکیه ضامن شود، این مقاومت در فلسطین نیز از بین خواهد رفت. رسانه‌های ترکیه همیشه با این جمله که «اردوغان خیلی تند صحبت کرد» خبرسازی می‌کنند، اما وقتی به محتوا نگاه می‌کنید، چیزی در آن وجود ندارد. نه موضع‌گیری وجود دارد و نه عمل. هیچ کس دولت ترکیه را جدی نمی‌گیرد، به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا. زیرا هدف دولت ترکیه ارتقای خود و کسب درآمد از خون مردم مظلوم فلسطین است. خود اردوغان در سخنرانی‌هایش می‌گوید که اصلی‌ترین چیز منافع کشور ماست. او چنین موضع‌گیری را مطرح می‌کند. هیچ تفاوتی بین آنچه که دولت ترکیه با مردم کورد انجام داده و آنچه اسرائیل با فلسطینی‌ها کرده است وجود ندارد. کودکان، زنان و سالمندان بیشترین کشته‌ها در این جنگ هستند. هر کس که خود را انسان بداند، با دیدن این صحنه‌ها عذاب می‌کشد. به دلیل مرگ کودکان و غیرنظامیان، مردم بسیاری از کشورهای جهان متحد شدند و نارضایتی خود را نشان دادند. این گواه سخنان رهبری در مورد مردم است. با توجه به مشکلات خاورمیانه، رهبری ما سالهاست که بر خواهری و برادری مردم تمرکز کرده است. راه حل این مشکلات خط رهبری است.

در ابتدا جنگ تونل‌ها در چارچل آغاز شد

۸ سال است که بین ما و دولت ترکیه جنگ در تابستان و زمستان بدون وقفه ادامه دارد. زمانی که در سال ۲۰۱۵ مورد حمله قرار گرفتیم، جنگ اولیه تونل‌ها را در چارچلا آغاز کردیم که ۴۷ روز طول کشید. بعضی جاها در تونل‌ها جنگ صورت می‌گرفت، در برخی جاها نیز روی زمین. بعد از سال ۲۰۱۶ جنگ تونل‌ها در خط آواشین شروع شد و هر سال جنگ تونل‌ها را بیشتر توسعه دادیم. البته ما در مراحل اولیه تجربه نداشتیم، هدف اصلی ما شکست دادن دولت ترکیه در میدان بود. بنابراین جنگ تونل‌ها یک تاکتیک اساسی نبود. جنگ زمینی تاکتیک اصلی ما بود، تونل ها نیز به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفتند. اما وقتی جنگ بزرگ‌تر شد، روی تونل‌ها تمرکز کردیم. اولین جایی که ما جنگ تونلی را به عنوان یک تاکتیک، اساس در نظر گرفتیم، گاره بود. دولت ترکیه اهدافی را برای گاره تعیین کرده بود. می‌خواستند با یک عملیات غافلگیرانه گاره را اشغال کنند و در آنجا مستقر شوند. ما اسیران آن‌ها را در دست داشتیم، آنها می‌خواستند آن سربازان و پلیس‌ها را آزاد کنند و در مورد آن سیاست کنند.

دوستان ما در آن تونل‌ها به دشمن ضربه زدند. آنها به دولت ترکیه اجازه پیروزی ندادند. بعد از سال ۲۰۲۱ به آواشین حمله کردند و ما ماه‌ها در آنجا جنگ تونل‌ها را انجام دادیم. مثلاً همه نیروهایشان را به تپه سور فرستادند اما موفق نشدند. دولت ترکیه اکنون می‌گوید که اسرائیل به سگ‌ها بمب می‌بندد و تونل‌ها را باز می‌کند. اما در واقعیت به آنها تاکتیک‌هایی معرفی می‌کند. می‌گوید ما این کار را علیه پ‌ک‌ک انجام دادیم، شما هم همین کار را بکنید. دولت ترکیه چیزهایی می‌گوید که به ذهن اسرائیل نمی‌رسد. زمانی که دولت ترکیه نتوانست بر مقاومت گریلاها غلبه کند، دوربین‌ها را به سگ‌ها بستند و آنها را به داخل تونل‌ها فرستادند. تصاویری از این اقداماتشان هم وجود دارد. این روش‌ها متعلق به دولت ترکیه است. در مقابل چشم همه دنیا از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه علیه گریلاها استفاده کردند. به عبارت دیگر، وحشیگری دولت ترکیه از اسرائیل هم بدتر است.

وقتی حملات به هفتانین شروع شد، ما به جای جنگ تونلی، با تیم‌های سیار پاسخ دادیم. بعد بین خودمان بحث کردیم که تاکتیک اصلی ما چیست. برای اینکه محدود نباشیم از تاکتیک‌های تیم‌های سیار با تونل‌های جنگی استفاده کردیم و گفتیم یا عملیات دولت ترکیه را متوقف می‌کنیم یا آن را نابود می‌کنیم. در سال ۲۰۲۱ در جنگ آواشین، دولت ترکیه چگونگی اتخاذ تدابیر علیه تونل‌ها را ارزیابی کرد. البته ما هم تدارکاتی داشتیم. در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱، دولت ترکیه ابتدا حملات گسترده‌ای را از هوا انجام داد، سپس در ۱۷ آوریل حملات زمینی را آغاز کرد. توجه کنید، اسرائیل از همین تاکتیک استفاده می‌کند. پس از عملیات حماس، اسرائیل به طور ناگهانی حمله زمینی نکرد، ابتدا شهر را به شدت بمباران کردند، سپس با تانک وارد غزه شدند. در سال ۲۰۲۱ ، دولت ترکیه این تاکتیک را امتحان کرد. ۲ سال است که در زاپ و آواشین جنگ بزرگی در جریان است. دولت ترکیه همیشه می‌گوید که مناطق حفاظتی مدیا را اشغال کرده و پ‌ک‌ک را نابود کرده است. اما جنگ ما علیه دولت ترکیه در همه‌ی میادین ادامه دارد. درست است؛ دولت ترکیه برخی مناطق را اشغال کرده است، برخی مناطق استراتژیک را اشغال کرده است، اما در آن مناطق گریلاها هستند و هر روز علیه دولت ترکیه عملیات انجام می‌دهند . ۲ سال است که دولت ترکیه حتی یک قطعه زمین را نیز تحت کنترل خود در نیاورده است.

رفقا اردال و روژهات در دل دشمن عملیات انجام داده و به دشمن پیامی دادند

تمام دنیا چشم خود را بر وحشیگری دولت ترکیه بسته‌اند. دولت ترکیه از تمام سلاح‌های شیمیایی که در اختیار دارد علیه گریلاها استفاده می‌کند. وقتی هیچ واکنش شدیدی وجود ندارد، میدان به دولت ترکیه واگذار می‌شود. برخی از کوردهای خائن نیز با دشمن همکاری می‌کنند، اما با وجود این، دولت ترکیه نمی‌تواند بگوید که پیروز شده است. این نبرد حتی سخت‌تر ادامه خواهد داشت. اکنون ۲ نیرو وجود دارد. یک نیرو برای منافع خود می‌جنگد، یک نیروی دیگر وفادارانه برای سرزمین خود می‌جنگد. کسانی که در سرزمین خود وفادار و مصمم باشند پیروز خواهند شد. درست است ما هزینه‌های بسیار سنگینی می‌دهیم، رنج می‌کشیم، در سال‌های اخیر شهدای قهرمان زیادی داده‌ایم، اما هزینه‌های پرداخت شده نیز پاسخی دارد. به عنوان مثال، دولت ترکیه می‌گوید که پ‌ک‌ک تمام شده است، اما آنها می‌گویند که آنها هر روز چندین عملیات در باکور انجام می‌دهند. اگر پ‌ک‌ک را نابود کرده‌اید، این عملیات را علیه چه کسانی انجام می‌دهید یا سربازانتان چگونه از بین می‌روند؟ یعنی نیرویی هست که علیه شما عملیات انجام می‌دهد، به شما ضربه می‌زند و شما نیز دست به عملیات می‌زنید. پس تبلیغات شما دروغ است. می‌گویند باکور در دست آن‌ها است اما سربازانشان هر روز کشته می‌شوند. تبلیغات دولت ترکیه برای مردم یک چیز است و حقیقت چیز دیگری است.

به عنوان مثال، عملیات فدایی در آنکارا. رفقا اردال و روژهات از اعضای گردان جاودانگان بودند. به دشمن پیغام دادند. دولت ترکیه می‌گفت که گریلاها در باکور ناکارآمد شده‌اند. این رفقا نیز پیام دادند که می‌توانیم بیاییم و در دل شما عملیات انجام دهیم. و واقعاً در دل دشمن عملیات انجام دادند. هدف، داد پیغام بود و عملیات به هدف خود رسید. آنها نشان دادند که فدائیان پ‌ک‌ک می‌توانند هر کجا که بخواهند عملیات انجام دهند. رفقا اردال و روژهات با عملیات‌های فدایی خود این را ثابت کردند. بسیاری از فدائیان پ‌ک‌ک می‌توانند در هر کجا که بخواهند و هر جایی که دولت ترکیه احساس امنیت کند، عملیات‌های خود را انجام دهند. هدف، زمان و پیام عملیات آنکارا دقیقاً درست بود. توجه کنید، دولت ترکیه را لرزاند. دولت ترکیه بسیار اعتماد به نفس پیدا کرده است زیرا از نظر فنی قوی‌تر شده است و میت را در همه جا قرار داده است، اما اینطور نیست. به ویژه در باکور، در بسیاری از میادین عملیات‌های موثری وجود دارد. درست است که مطبوعات تحت کنترل دولت هستند، اما حقیقتی هم در این حوزه وجود دارد.

جنگ در همه جا جریان دارد. دولت ترکیه می‌گوید من علیه تروریسم می‌جنگم، اما بزرگترین تروریست دولت ترکیه است. از حقوق بشر صحبت می‌کند و می‌گوید که طبق قانون عمل می‌کند. اما پیرمردی را در کوهستان پیدا کرده و او را شکنجه کرده و از هلیکوپتر به بیرون می‌اندازد، بچه‌هایی را که در اطراف روستای خود بازی می‌کردند، کشت و به شهادت رساند و گفت: «آنها تروریست هستند». می‌گوید آمریکا و کشورهای اروپایی از ما حمایت می‌کنند. دولت ترکیه یکی از اعضای مفتخر ناتو است. این کشور همه قوانین را زیر پا می‌گذارد، انواع ظلم را به مردم کورد روا می‌دارد، همه حمایت‌های خود را از ناتو دریافت می‌کند و تلاش می‌کند جنگ را به نقطه دیگری برساند. ناتو از دولت ترکیه حمایت می‌کند، کشورهای اتحادیه اروپا چشم خود را به روی وحشی‌گری دولت ترکیه می‌بندند و مطابق با منافع خود از آنها حمایت می‌کنند و با همه اینها دولت ترکیه انواع جنایات جنگی را علیه گریلاها مرتکب می‌شود، اما هنوز هم شکایت دارد. اگر دنیا، دنیای منافع نبود، دولت‌ها با دید انسانی به این موضوع نگاه می‌کردند، اگر می‌دیدند که دولت ترکیه با مردم کورد چه کرد و واکنش نشان می‌دادند، نمی‌دانم دولت ترکیه بدون آن‌ها چه می‌کرد.

مبارزان پ‌ک‌ک از دولت ظالم ترکیه حسابخواهی میکنند

دولت ترکیه می‌گوید من عضو اتحادیه اروپا می‌شوم، اما هیچ قانونی را اجرا نمی‌کند، حتی می‌گوید باید قوانین من را اجرا کنند، می‌گوید من عضو ناتو هستم، اما یک قانون آن را اساس قرار نمی‌دهد. می‌گوید که ناتو باید به خدمت من در بیاید. به خلق کورد می‌گوید که من هر کاری بکنم شما باید ساکت بمانید. سکوت می‌کنند. و از این بابت شاکی است. هیچ کدام از آنها نمی‌آیند و نمی‌گویند  «شما این چیزها را در مورد غزه می‌گویید، اما به پشت سر خود نگاه کنید که با کوردها چه کرده‌اید.» آیا اردوغان نبود؟ برای خلق کورد بی سلاح و بی دفاع که فقط در میدان بودند، گفت: «چه زن باشد، چه کودک باشد، آن‌ها را گلوله‌باران کنید.» بعد از این گفته چند کودک شهید شدند؟ او همچنین می‌گوید که اسرائیل بر اساس قانون جنگ عمل نمی‌کند، اما آنچه در روژاوا انجام داده‌اند قابل توجه است. آنها در عفرین چه کردند و الان چه می‌کنند؟ در سرکانی چه کردند؟ آنها با استفاده از سلاح‌های ممنوعه مردم را می‌کشتند. آنها بیمارستان عفرین را بمباران کردند، بازار سرکانی را بمباران کردند و صدها غیرنظامی را کشتند. چند بار در عفرین و سرکانی بمب فسفری استفاده شد و تمام بدن یک کودک ۱۱ ساله جلوی چشم جهانیان سوخت؟ سپس به مکان دیگری برده شد و تحت درمان قرار گرفت. چه کسی وجود دارد که دولت ترکیه را در برابر همه اینها افشا کند و خواستار پاسخگویی آن‌ها شود و آن را در دادگاه‌های حقوق بشر به دست عدالت بسپارد؟ آنها به پ‌ک‌ک می‌گویند تروریست، اما تروریست‌های واقعی خودشان هستند. تمام روش‌هایی که دولت ترکیه استفاده می‌کند، روش‌های تروریستی است. این همه کورد، غیرنظامی، زن و کودک کورد به شهادت رسیدند، آیا مردم کورد انتقام این را نخواهند گرفت و از آنها حسابخواهی نمی‌کنند؟ ظلم و ستم دولت ترکیه بر مردم کورد از اسرائیل هم بدتر است. بله، همه دولت‌ها ظالم هستند و مردم مظلومی وجود دارند، اما دولت ترکیه برای هر ظلمی که انجام می‌دهد بهانه‌ای می‌آورد، جهان نظاره‌گر است و هیچ کس موضع نمی‌گیرد. تمام کارهای بدی که این دولت انجام می‌دهد را پاک خواهند کرد، اما فدائیان پ‌ک‌ک از دولت ستمگر پاسخ خواهند خواست. انتقام همه شهدایمان را خواهیم گرفت. این وعده همه مبارزان پ‌ک‌ک است.

مهم نیست هزینه آن هر چه باشد آن را پرداخت خواهیم کرد

دولت ترکیه برخی مناطق را به دروغ و به بهانه‌ی حفاظت از تمامیت ارضی سوریه اشغال کرده است. او از همه تبهکاران نیرویی ایجاد کرد و علیه رژیم می‌جنگد، اما می‌گوید از تمامیت سوریه محافظت می‌کند. چه کسی این دروغها را باور خواهد کرد؟ خودشان می‌گویند و خودشان هم باور می‌کنند . اردوغان ۱۱ سال پیش گفت ما توافق لوزان را به رسمیت نمی‌شناسیم. او این را بیهوده نگفت. پروژه‌ای در پیش روی او بود. آن‌ها گفتند، شهرهای نفتی غنی را از ما گرفتند و جغرافیای باریکی به ما دادند. در شرایط آن دوره آن پذیرفته شد، اما الان مرزهای لوزان را قبول نداریم. در آن زمان سازمان خود را تأسیس کرد و سپس میثاق ملی را در دستور کار خود قرار داد. البته با گفتن این نقشه‌ها نمیجنگند، برای خود بهانه تراشی می‌کند. او با این دلایل برخی کوردها مانند حزب دموکرات کوردستان را شریک خود می‌کند، برخی دیگر را مخالف خود می‌داند و البته پ‌ک‌ک را تروریست می‌خواند. بعد می‌گوید وارد جاهایی می‌شویم که پ‌ک‌ک در آنجا است. البته قبلاً به صراحت گفته بود که برخی مناطق کرکوک و باشور، متعلق به کوردستان نیست و متعلق به ترکمن‌هاست. پیش از این، بسیاری از اعضای حزب حرکت ملی مسلح شده و به کرکوک فرستاده شده بودند.

پس از نابود کردن پ‌ک‌ک توسط دولت ترکیه، به نوبه خود به سایر نیروهای کورد حمله خواهد کرد. چه کسی می‌گوید این اتفاق نمی‌افتد؟ بعضی‌ها از ترس حرفی نمی‌زنند. این ترس تا کجاست؟ وقتی یک طرف متوجه می‌شود که طرف مقابل از آنها می‌ترسد ، آن وقت همه چیز را از طرف دیگر می‌خواهند. اکنون دولت ترکیه با حزب دموکرات کوردستان این کار را می‌کند. یک ماه و نیم پیش، دولت ترکیه با حمایت حزب دموکرات کوردستان، نیروهایش را وارد بارزان کرده و آن را اشغال کرد. ما در آن منطقه با هم بودیم، بعضی چیزها را باید درست فهمید. دولت ترکیه به کوردهایی که اراده حفاظت از موجودیت و هویت خود را دارند حمله می‌کند، آنها برای این کار سیاست می‌کنند و می‌جنگند. از طرفی برخی از کوردهای همکار را مطیع خود کرده‌اند و فرصت‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند که هر وقت خواستند دوباره از آن‌ها استفاده کنند و به مردم پیام بدهند که ببینند ما با کوردها مشکلی نداریم. جنگ در مناطق حفاظتی مدیا ادامه دارد. خود ه.پ.گ هر روز مردم را از جنگ آگاه می‌کند. در آواشین، زاپ و متینا جنگ تونل‌ها ۲ سال است که ادامه دارد. دولت ترکیه بمباران‌های خود را افزایش داده است و دوباره از سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های غیرقانونی استفاده می‌کند تا به نتیجه برسد، به ویژه در ۲ ماه گذشته. دولت ترکیه به آسانی نتیجه نخواهد گرفت. ما یک جنبش گریلایی هستیم، هر جا که لازم باشد، به هر قیمتی که باشد، خواهیم جنگید.»