کدام حزب و هر کدام در باشور کوردستان چند کرسی به دست آورد؟

بر اساس نتایج ۹۹ درصد از صندوق‌های رای باز شده در انتخابات پارلمانی که در ۲۰ اکتبر در اقلیم فدرال کوردستان برگزار شد، در حالی که تعداد کرسی‌های اتحادیه میهنی کوردستان و نسل نو افزایش یافت، تعداد کرسی‌های حزب دمکرات کوردستان کاهش یافت.

رای‌دهندگان اقلیم فدرال کوردستان روز یکشنبه برای انتخاب ۱۰۰ نماینده پارلمان به پای صندوق‌های رای رفتند. بر اساس گزارش کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، مشارکت در انتخابات ۷۲ درصد بوده است.

در انتخاباتی که در شهرهای هولیر، سلیمانیه، دهوک و هلبجه برگزار شد، هیچ حزبی به تنهایی نتوانست به تعداد لازم برای تشکیل دولت برسد.

بر اساس نتایج، حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) حزب اول و پس از آن اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) و حزب نسل نو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. ظهور نسل نو یک شگفتی تلقی می‌شود.

بر اساس نتایج ۹۹ درصد از صندوق‌های رای باز شده، پ‌دک ۴۰ کرسی، ی‌ن‌ک ۲۳ کرسی و نسل نو ۱۶ کرسی به دست آوردند. همچنین اتحاد اسلامی ۷ کرسی، جمعیت عدالت کوردستان ۳ کرسی، هه‌لویست ۳ کرسی، جبهه خلق ۲ کرسی و جنبش گوران ۱ کرسی به دست آوردند.

تعداد کرسی‌های پارلمان کوردستان که پیش از این متشکل از ۱۱۱ نماینده بود، با تصمیم دادگاه بغداد به ۱۰۰ کرسی کاهش یافت. ۵ کرسی برای اقایت‌های کم‌جمعیت در نظر گرفته شده است. در آخرین انتخابات سال ۲۰۱۸ پ‌دک ۴۵ کرسی و ی‌ن‌ک ۲۱ کرسی به دست آوردند. در همان انتخابات گوران ۱۲ کرسی، نسل نو ۸ کرسی، جمعیت اسلامی کوردستان ۷ کرسی و سایرین ۷ کرسی به دست آوردند.

در انتخابات ۲۰ اکتبر پ‌دک به طور سنتی اولین حزب در هولیر شد و در سلیمانیه ی‌ن‌ک مقام اول را حفظ کرد. پ‌دک در دهوک و ی‌ن‌ک در هلبجه اکثریت آرا را به دست آوردند.

گفته می‌شود که در مجموع پ‌دک بیش از ۸۰۲ هزار رای و ی‌ن‌ک بیش از ۳۴۸ هزار رای کسب کرده است. بیش از ۲۷۰ هزار نفر نیر به نسل نو رای دادند. حزب اتحاد اسلامی از نظر تعداد آرا با بیش از ۱۱۰ هزار رای در رتبه چهارم قرار دارد.

گفته می‌شود که این نتایج شامل نتایج رای‌گیری ویژه‌ای نمی‌شود که با مشارکت نیروهای امنیتی در روز جمعه ۱۸ اکتبر برگزار شد. کمیسیون انتخابات هنوز نتایج نهایی را اعلام نکرده است.