جمع‌بندی کنفرانس اداره‌ی خودمدیریتی: لازم است معاهده‌ی ۹ اکتبر لغو گردد

امروز کنفرانس اداره‌ی خودمدیریتی دمکراتیک در بغداد برگزار شد، در آن از حکومت عراق خواسته شد، عاملان مورد بازخواست قرار گیرند، به‌ ویژه پ‌د‌ک که راه را برای نسل‌کشی هموار کرد، همچنین خواسته شد معاهده‌ی ۹ اکتبر لغو گردد.

با شعار “اداره‌ی خودمدیریتی تضمین کننده‌ی حقوق جوامع عراق است”، امروز پنج‌شنبه، کنفرانس مجلس اداره‌ی خودمدیریتی در سالن هتل “اقواس‌” در بغداد پایتخت عراق برگزار شد.

در این کنفرانس شخصیت‌های سیاسی عراق، شخصیت‌های اقلیت‌ کاکایی‌، شبک‌ و فیلی‌، به همراه مهمانانی از جوامع مختلف عراق (کورد، عرب، ترکمن، مسیحی، شیعه، سنی) و نمایندگان احزاب کورد و عراقی شرکت داشتند.

در جمع‌بندی کنفرانس تاکید شد، لازم است حکومت عراق معاهده‌ای میهنی و قانونی با خلق شنگال و اداره‌ی خودمدیریتی به امضا برساند، به نوعی که این معاهده در خدمت منافع خلق عراق به طور کلی و خلق شنگال به طور خاص باشد،این نیز تنها راه صلح و ثبات در شنگال و دور کردن دخالت‌های خارجی است.

پس از کنفرانس، اطلاعیه‌ای برای افکار عمومی قرائت شد:

به مناسبت ۹مین سالگرد نسل‌کشی ایزدیان، مجلس خودمدیریتی شنگال در ۳/۸/۲۰۲۳، کنفرانسی به عنوان “اداره‌ی خودمدیریتی تضمین‌کننده‌ی حقوق جوامع عراق است”، در کنفرانس مجلس اداره‌ی خودمدیریتی در سالن هتل “اقواس‌” در بغداد پایتخت عراق با حضور نمایندگان احزاب و سازمان‌ها و روشن‌فکران و سیاستمداران برگزار شد. این مراسم با احترام یاد شهدای فرمان ۷۴ در شنگال و اطراف آن در ۳ اوت ۲۰۱۴ در حمله‌ی وحشیانه‌ی داعش و همچنین برای یادبود شهدای بی‌گناه عراق با یک دقیقه سکوت آغاز شد. در این کنفرانس، پیام احزاب و سازمان‌های مدنی قرائت شد و یک فیلم مستند درباره‌ی آخرین نسل‌کشی به نمایش درآمد. پس از کنفرانس، چند سمیناری درباره‌ی حال و گذشته‌ی ایزدیان و دلایل مورد هدف قرار گرفتن و نتایج نسل‌کشی و اهداف و پروژه‌های اداره‌ی خودمدیریتی برگزار شد.

شرکت کنندگان در سخنان خود بر این تاکید کردند، جامعه‌ی ایزدی از کهن‌ترین فرهنگ و اعتقادات این کشور است، از دیرباز ارزش‌های آزادی، صلح و همزیستی را با فرهنگ‌ها و باورهای دیگر حفظ نموده‌اند. اما در طول تاریخ ۷۴ نسل‌کشی مواجه بوده‌اند، آخرین نسل‌کشی دو دلیل داشت: جناح‌های مسئول به وظیفه خود در حفاظت از شنگال عمل نکردند، از جمله عقب نشینی نیروهای پیشمرگان‌ حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) در شنگال، که خلق شنگال آن را خیانت بزرگ نامیده‌اند.

دلیل دوم این است، جامعه‌ی ایزدی در برابر تبهکاران داعش، دارای سیستم اداری و نیروی محافظتی نبود، به همین سبب صدها هزار ایزدی با نسل‌کشی مواجه شدند و قربانی حملات تروریستی داعش شدند، در این زمان گریلاهای حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) و مبارزان یگان‌های مدافع خلق، تنها نیرویی بودند که از جامعه‌ی ایزدی دفاع کردند.

از سویی دیگر، برخی نیروی بین‌المللی و منطقه‌ای حکومت قبلی عراق را مجبور کردند معاهده‌ی ۹ اکتبر ۲۰۲۰ همراه با پ‌د‌ک علیه جامعه‌ی ایزدی بدون در نظر گرفتن رای و اراده‌ی جامعه‌ی ایزدی آن را امضا کردند. هدف از این توافق مداخله در امور شنگال و شکستن ‌اراده‌ی جامعه‌ی ایزدی و تصاحب سیستم اداری محافظتی است. این نیز به معنای بقای نسل‌کشی است. البته دولت اشغال‌گر ترکیه و پ‌د‌ک و برخی نیروی بین‌المللی در پشت این توافق قرار داشتند و براساس منافع استراتژیک و پنهانی این توافق را بر سیاست آن زمان عراق تحمیل کردند. پس از امضای این توافق، دولت ترکیه با همکاری پ‌د‌ک حمله‌ی شدیدی را به شنگال انجام دادند، به عنوان بخشی از استراتژی اشغال‌گری خاک عراق و تقسیم اتحاد سیاسی و اجتماعی آن، همچنین مداخلات و حملات بیشتر دولت ترکیه برای بی‌ثبات کردن اوضاع سیاسی و ترکیب کردن کارت‌ها منجر شد.

بنابراین، ما شرکت کنندگان در کنفرانس، توافق ۹ اکتبر را یک توافق غیرمیهنی و به دور از حقوق قانون اساسی برای تضمین حقوق جوامع عراقی می‌دانیم، بنابراین نه تنها علیه شنگال، بلکه علیه حاکمیت و اتحاد عراق نیز هست.

نیروهای شمال و شرق سوریه به فریاد ایزدی‌ها رسیدند و خود را به شنگال رساندند، از فاجعه و نسل‌کشی بزرگ‌تر جلوگیری کردند. جامعه‌ی ایزدی به این نتیجه رسید که اگر سیستم اداری و خودمحافظتی خود را خود را ایجاد ننماید، نمی‌تواند از خود حفاظت نماید. بنابراین، جامعه‌ی ایزدی اداره‌ی خودمدیریتی و نیروی خودمحافظتی خود را ایجاد نمود، نه فقط یک اداره‌ی سیاسی و اجتماعی محدود، بلکه یک سیستم خودمحافظتی برای جامعه‌ ایزدی و تعبیر از اراده و خودمحافظتی را تشکیل دادند. اما دولت اشغال‌گر ترکیه و پ‌دک که همکار داعش بودند، از مقاومت خلق ما دفاع نکردند و با هدف ادامه‌ی نسل‌کشی به شنگال حمله کردند. این حمله‌ی نظامی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ۹ سال است که ادامه دارد و ده‌ها تن از

 خلق ایزدی از جمله فرماندهان نیروی حفاظتی ایزدخان را به شهادت رساندند.

از این رو در این کنفرانس به این جمع‌بندی‌ رسیدیم که به شرح زیر است:

۱- عراق دارای قانون ‌اساسی دمکراتیک بوده و از حقوق و آزادی تمامی جوامع خلق عراق محافظت می‌نمایند. این نیز مبنای آزادی و برابری در بین تمامی فرزندان خلق عراق بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های ملی و آینی و اتنیکی، براساس ماده‌های (۱۲۵، ۲۲، ۱۱۷، ۱۱۶) در قانون اساسی بوده، هر جوامعی حق اداره‌ی خودمدیریتی و لامرکزی را دارد. امروز پس از ۹ سال از فرمان و ویرانکاری مناطقشان از سوی داعش، ایزدیان اداره‌ی خودمدیریتی و نیروی خودمحافظتی خود را ایجاد نموده است. همچنین تلاش می‌کنند برای بازسازی مناطق خود و حل مشکلات خود با کمک دولت عراق هستند. بنابراین، ما از پارلمان و دولت عراق می‌خواهیم که مطابق با قانون اساسی عمل کنند و اداره‌ی خودمدیریتی شنگال را رسما به رسمیت بشناسند و از نیازهای اداره‌ و خودمحافظتی مطابق با قانون اساسی محافظت کنند. این بهترین راه برای تقویت یک اتحادیه‌ی دموکراتیک و جلوگیری از اشغال عراق از سوی کشورهای منطقه است. فرصت‌های حقوقی و سیاسی برای حل این مسائل وجود دارد، عراق دارای یک قانون اساسی دموکراتیک است، همچنین نیرو و احزاب سیاسی و اجتماعی و احزاب در شنگال اعلام ائتلافی را اعلام کرده‌اند، یکی از برنامه‌های اصلی حل مشکلات اداری و سیاسی شنگال است، اگر حکومت و نهادهای دولتی عراق بتوانند با اداره خودمدیریتی شنگال گفتگو‌ها را گسترش دهند، می‌توان راه حلی برای وضعیت اداری شنگال پیدا کرد.

۲- جامعه‌ی ایزدی یکی از جوامع اصلی عراق است و وظیفه اصلی حکومت عراق حفاظت از این جامعه است، اما زمانی که ایزدیان در ۳/۸/۲۰۱۴ با نسل‌کشی مواجه شدند، نیروهای عراق و پیشمرگان ایزدی از آنان دفاع نکردند. بنابراین، ایزدی‌ها با کمک نیروهای مد‌افع خلق (ه‌پ‌گ) وابسته به حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) و  مبارزن یگان‌های مدافع خلق وابسته به اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه از خود دفاع کردند. با این وجود، نسل‌کشی رخ داد و هزاران ایزدی هنوز از عواقب آن رنج می‌برند. دولت عراق هنوز به طور رسمی این نسل‌کشی را به رسمیت نشناخته است، هرچند ده‌ها دولت و سازمان بین‌المللی آن را به رسمیت شناخته‌اند. پیش نویس قطعنامه‌ی نسل‌کشی ایزدیان در کمیته‌ی حقوقی پارلمان عراق تصویب شده است و لازم است رییس پارلمان این دستور را به موضوع روز تبدیل کرده و به رای گذاری قرار دهند. بنابراین، ما از دولت و پارلمان عراق می‌خواهیم که این نسل‌کشی علیه خلق عراق به طور کلی و‌ خلق شنگال به ویژه، رسما به رسمیت بشناسند که تنها راه رسیدن به ثبات و صلح در شنگال و جلوگیری از مداخله خارجی است.

۳- از دادگاه فدرال می‌خواهیم که مسئولین سیاسی و اداری و نظامی سهل‌انگار به ویژه مقامات حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) را که از شنگال گریخته و زمینه را برای نسل‌کشی و همکاری داعش را فراهم کردند را مورد بازخواست قرار دهد. همان‌طور که همگان می‌دانند، هزاران تبهکار داعش در زندان‌های عراق هستند، اما هنوز به دلیل جنایات خود علیه ایزدیان‌ و به طور کلی عراقی‌ها محاکمه نشده‌اند، اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در ۱۰ ژوئن تصمیم به محاکمه‌ی تبهکاران داعش گرفت، این تصمیم تاریخی برای خلق ایزدی است. لازم است دولت عراق و دادگاه فدرال با مشارکت نهادهای دموکراتیک ایزدی، به ویژه زنان نجات یافته‌ی‌ ایزدی، برای محاکمه متهمین انجام دهند.

۴- گورهای دسته جمعی موضوع بسیار مهمی برای جامعه ایزدی است، تاکنون ۸۳ گور دسته جمعی در شنگال کشف شده است اما تنها ۴۶ گور دسته جمعی نبش قبر شده‌اند، لازم است تمامی آن‌ها نبش قبر شود و پیکرها به خانواده‌هایشان تحویل داده شود.

۵- اگرچه اداره‌ی شنگال و احزاب سیاسی آن در ۹ سال گذشته با دولت عراق دیدار کرده و پروژه‌هایی را برای حل مشکلات سیاسی، اداری و امنیتی ارائه کرده‌اند، اما دولت عراق گام جدی برای حل مشکلات برنداشته است و راه را برای تداخل خارجی به ویژه دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان هموار نموده است. بدون در نظر گرفتن خواست جامعه‌ی ایزدی، تحت فشار دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان و برخی از نیروهای بین‌المللی، در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ توافقنامه‌ای با حزب دمکرات کوردستان به امضا رسید که این نیز وضعیت شنگال را دشوارتر و مشکلات را عمیق‌تر کرد.

به این سبب از دولت عراق می‌خواهیم، توافق ۹ اکتبر را لغو کند، زیرا این به نفع خلق عراق به طور کلی و خلق ایزدی به طور خاص نیست. به جای این، ما خواستار یک توافق ملی و قانونی با خلق شنگال و خودمدیریتی مشروع آن هستیم، این نیز به نفع

 خلق عراق به طور کلی و

خلق شنگال به طور خاص است، این نیز تنها راه صلح و امنیت شنگال و جلوگیری از نیروی خارجی است.

۶- پس از فرمان ۷۴، فقط حدود ۱۰هزار ایزدی در شنگال باقی ماندند، همگی به کوهستان‌هل رفتند، اکنون نیزحدود ۲۰۰ هزار ایزدی در تپه‌ها و کوه‌های شنگال زندگی می‌کنند. از مهم‌ترین دستاوردهای خودمدیریتی بازگشت خلق شنگال به سرزمین خود است. از دولت عراق می‌خواهیم که با اداره خودمدیریتی هماهنگ شود و بازگشت سریع آوارگان به مناطق خود و بازسازی منطقه را تسهیل کند.

۷- در ۹مین سالگرد این نسل‌کشی، از تمامی نیروها و احزاب سیاسی عراق، به ویژه نویسندگان، روشنفکران و نهادهای دموکراتیک می‌خواهیم که از حقوق و آزادی‌های جامعه‌ی ایزدی دفاع کرده و در برابر خصومت‌ها علیه خلق شنگال موضعی قوی اتخاذ کنند. از دولت عراق می‌خواهیم، که از راه حل دموکراتیک را هموار کرده و از حقوق قانون اساسی جامعه‌ی ایزدی حمایت کند. همچنین از سازمان ملل و کشورهایی که نسل‌کشی را رسما به رسمیت شناخته‌اند، می‌خواهیم که اداره خودمدیریتی شنگال را نیز به رسمیت بشناسند و از توافقنامه ۹ اکتبر حمایت نکنند. همچنین از  جوامع عراقی می‌خواهیم که ائتلافی بر اساس اتحادی دموکراتیک تشکیل دهند و مبارزه برای آزادی و دموکراسی را توسعه دهند”.