مرزهای اروپا توسط هوش مصنوعی احاطه شده است

افزایش رای راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا شوک بزرگی را در اروپا ایجاد کرد، اما فناوری حفاظت از مرزها به کمک هوش مصنوعی قبل از جناح راست افراطی وارد عمل شده است.

در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، راست افراطی در انتخابات پارلمان کرسی‌های قابل توجهی را از مجموع ۷۲۰ کرسی کسب کرده و بدین ترتیب قدرت زیادی به دست آورد. قاعدتاً این باعث تقویت احزاب راست افراطی با شعارهای ضد مهاجرتی بوده و پیامدهای ضد پناهندگی در اروپا و جهان خواهد داشت. اما از سوی دیگر، قبل از اینکه راست افراطی تا این حد قوی شود، اروپا به طور خاص قوانین مربوط به مهاجرت و پناهندگی را به گونه‌ای بر خلاف حقوق بشر تغییر داده است. کمیسیون اتحادیه اروپا بیش از ده سال است که روی اقدامات حفاظت از مرز کار می‌کند. همچنین فناوری‌هایی را گسترش می‌دهد که امنیت مرزها را افزایش می‌دهد. یکی از پروژه‌های اجرا شده «سیستم کنترل هوشمند مرزی» یا به اختصار پروژه iBorderCtrl است. این پروژه که توسط Horizon 2020 با ۴/۵ میلیون یورو بودجه تهیه شده است، دارای ۱۴ شریک پروژه از کشورهای مختلف است.

سیستم دو مرحله‌ای

هدف از این برنامه استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی افرادی از کشورهای مختلف است که به قصد پناهندگی به اروپا می‌آیند. این پروژه در دو مرحله کار می‌کند. مرحله اول قبل از شروع سفر به اروپا و به صورت آنلاین انجام می‌شود. از فردی که می‌خواهد پس از دادن پاسپورت، ویزا و مدارک لازم وارد کشور شود، در مورد سفرش سوال پرسیده می‌شود. این کار از طریق هوش مصنوعی انجام می‌شود و تجزیه و تحلیل چهره آن فرد توسط هوش مصنوعی مشخص می‌شود. سپس سطح ریسک در این مورد که وی قصد پناهنده شدن دارد یا نه مشخص شده و کد QR به او اختصاص داده می‌شود. این کد سپس توسط افسر مرزی ارزیابی می‌شود و همزمان به افسر اطلاع داده می‌شود که آیا کنترل بیشتری لازم است یا خیر.

در مرحله دوم اثر انگشت و اطلاعات بیومتریک فرد خواهان ورود به کشور اسکن می‌شود. همچنین دستگاهی به نام «دستگاه تشخیص چهره» یک امضای بیومتریک ایجاد می‌کند و هویت مسافر را تأیید می‌کند. سپس مدارک سفر توسط یک الگوریتم ارزیابی شده و جعلی بودن یا نبودن آنها بررسی می‌شود. اگر جعلی باشد این اطلاعات به افسر مرزی گزارش می‌شود. در عین حال، داده‌هایی مانند پروفایل رسانه‌های اجتماعی این فرد برای ارزیابی سطح خطر بررسی می‌شود. کسانی که این سیستم را ایجاد کرده‌اند می‌گویند که تصمیم نهایی توسط مقامات مرزی خواهد بود و iBorderCtrl  فقط برای پشتیبانی استفاده خواهد شد. گزارش شده است که این پروژه به مدت ۶ ماه در مجارستان، یونان و لتونی آزمایش شده است.

کاوش در مورد هوش مصنوعی

آیا این نظام خلاف حقوق بشر است؟ یکی از بزرگترین انتقادات به این سیستم این است که به طور خاص سیستم تشخیص تقلب خودکار قبل از شروع سفر، بررسی را آغاز می‌کند. هرکسی که می‌خواهد از این سیستم استفاده کند باید از طریق کامپیوتر به سوالات پاسخ دهد. همچنین از طریق برنامه «سخن‌گوی خاموش» درخواست ارائه می‌شود، بدون اینکه مشخص شود فرد پاسخ‌دهنده دروغ می‌گوید یا خیر. برای اینکه بتواند این کار را انجام دهد، هوش مصنوعی حرکات ریز روی صورت را تجزیه و تحلیل می‌کند. سپس توسط هوش مصنوعی بررسی می‌شود که آیا اطلاعات آن شخص درست است یا خیر. در واقع این بدان معناست که افرادی که می‌خواهند وارد اروپا شوند توسط هوش مصنوعی مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

طبق اخبار 2020 ZEIT ONLINE آلمان، مشکلی در سیستم وجود دارد. سازندگان الگوریتمی که ZEIT ONLINE با آنها صحبت کرد اظهار داشتند این برنامه مشکلاتی را در طول آزمایش نشان داد و اجرای واقعی آن به زمان بیشتری برای حل این مشکلات نیاز دارد.

علاوه بر این، مدافعان حقوق بشر می‌گویند که این خلاف قانون است چراکه داده‌ها به صورت غیرقانونی جمع آوری می‌شود و افراد حتی قبل از ورود به کشور مجرم معرفی می‌شوند.

پروژه ROBORDER

سیستم دیگری که برای جلوگیری از مهاجرت به اروپا طراحی شده است، گشت پهپادی است. همراه با تشخیص انسان، آنها می‌توانند به طور خودکار چهره‌ها یا صداها را تشخیص دهند. نمونه‌ای از این پروژه ROBORDER است. در این برنامه که برای حفاظت از مرزها ایجاد شده است، از حسگر پهپادها برای ارسال تصویر وضعیت به مرکز کنترل مرزبانی استفاده شده است. این دستگاه‌های بدون سرنشین با کشتی‌های گارد ساحلی یونان برای شناسایی مهاجران همکاری می‌کنند.

آنتونلا ناپولیتانو پژوهشگر مستقل در این زمینه با netzpolitik.org صحبت کرده و گفت: «مهاجران باید از طریق فناوری محافظت شوند، نه اینکه مرزها از مهاجران محافظت شوند.»