نامه‌ی خلیل شن به افکار عمومی و آحاد خلق کورد

خلیل شن، شهروند کورد ساکن آلمان روز جمعه ١٢ فوریه در محکومیت توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، در مقابل ساختمان شهرداری این ایالت خود را به آتش کشید. شن در نامه‌ای که از خود به جا گذاشته است در مورد عملیات خودسوزی سخن می‌گوید.

روز جمعه (١٢ فوریه) در مقابل ساختمان شهرداری ایالت درسدن کشور آلمان بدن خود را در محکومیت توطئه بین‌المللی ١۵ فوریه ١٩٩٩ علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به آتش کشید و به شهادت رسید.

شن سال ١٩٧١ در بخش «دهه» استان سرت باکور کوردستان متولد شده بود. وی در نامه‌ای که از خود به جای گذاشته از دلایل خودسوزی سخن گفته است.

متن نامه خلیل شن به این شرح است:

"هزاران کورد در زندان‌ها محبوس شده‌اند. این امر دلیل عصیان من است. آن‌هایی که مدعی کورد بودن و میهن‌دوستی هستند، آنهایی که می‌گویند کوردستان کشور آنهاست، آنانی که خواستار آزادی کوردستان هستند، عموم خلق میهن‌دوست کورد و دوستان آنان باید فورا این غفلت را به پایان برسانند.

رژیم ترک هر چهار بخش کوردستان را هدف حمله قرار داده است. در سراسر جهان فرزندان شرافتمندو میهن‌دوست کورد و دوستان آنان را آماج حمله قرار می‌دهند. خواهان نابودی آنان هستند. نخست میهن‌دوستان کورد و دوستان آنان باید پیرامون ارزش‌ها گردهم آیند و بیش از هر زمان دیگر تلاش کنند، هزینه دهند و در نتیجه این مقاومت می‌توانیم از کوردیت، هویت، تاریخ و فرهنگ و میراثمان که متعلق به کورد باشد صیانت به عمل آوریم و زندگی شرافتمندانه‌ای را با آن بسر بریم. اگر ما چنین عمل نکنیم زیان خواهیم کرد، انسانیت زیان خواهد کرد. ما به چنین چیزی اجازه نخواهیم داد.

ماه‌هاست که هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان کسب نشده است.

بویژه کوردهای اروپا و دیاسپورا، آنانی که می‌گویند مهین‌دوست هستند و به مبارزه کمک می‌کنند، آن‌هایی که مایل به آزادی کوردستان هستند، همچنین انقلابیون، دمکرات‌ها در غفلت بسر می‌برند، سزاوار نیست هیچ فردی در این وضعیت قرار داشته باشد.

مبارزه ۴۵ ساله پ.ک.ک به اندازه ملت کورد بزرگ و باشکوه است، همزمان مبارزه‌ای انسانیست.

توطئه بین‌المللی علیه رهبر بشریت، رهبر آپو وارد ٢٣مین سال خود می‌شود. تمامی نیروها و همکاران آنها که در توطئه ١۵ فوریه ١٩٩٩ شرکت کردند را رسوا و محکوم می‌کنم. به نیروهای توطئه‌گر و همدستان آنان می‌گویم که تا بشریت زنده باشد، رهبر انسانیت رهبر آپو نیز به راه بشریت روشنایی می‌بخشد. این عهد و پیمان ما در مقابل توطئه‌گران و همدستانشان است.

رهبر آپو ۵٠ سال است که راهنمای انسانیت و روشنی‌بخش راه آن است، از انسانیت صیانت به عمل آورده است و همیشه از آن حفاظت خواهد کرد. برای آزادی شرافتمند نیازمند صرف هزینه هستیم. انسان‌های شریف در گذشته هزینه‌ آنرا به جان خریدند، از اکنون به بعد نیز انسان‌های شرافتمند هزینه‌های آنرا به جان پذیرفته و می‌پذیرند."