تصویر

‌«قتل فرزندان کورد در کوردستان یک تراژدی بزرگ است‌‌»

زینب مراد، رئیس مشترک ک‌ن‌ک، با بیان اینکه به طور همه جانبه به سرزمین‌های کوردستان حمله می‌شود، گفت: «قتل فرزندان کورد در سرزمین‌های کوردستان یک تراژدی بزرگ است.»

حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به باشور کوردستان تحت رهبری حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) از ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ ادامه دارد. پس از امضای «توافق امنیتی» بین آنکارا و بغداد در ۱۵ اوت، حملات به منطقه افزایش یافت. بر اساس داده‌های سازمان‌های حقوق بشری، ارتش ترکیه از ابتدای سال جاری تا ژوئن ۲۰۲۴، ۸۳۳ حمله و بمباران در خاک باشور کوردستان انجام داده است. در حالی که بیش از ۵۰۰ روستا در این منطقه به دلیل حملات اشغالگران تخلیه شد، ده‌ها شهروند قتل‌عام شدند. آخرین بار دولت ترکیه روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین را با حمله پهپادی در منطقه سیدصادق از توابع سلیمانیه در ۲۳ اوت به قتل رساند.

زینب مراد، رئیس مشترک کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) تحولات منطقه را برای خبرگزاری فرات (ANF) ارزیابی کرد.

زینب مراد با جلب توجه به حملات به کوردستان گفت: «دشمنان مردم ما انواع حملات را علیه ارزش‌های ما انجام می‌دهند، با انزوایی که در امرالی علیه رهبر آپو اجرا کردند و با حمله به کوه‌های کوردستان، می‌خواهند اراده مردم کوردستان را بشکنند. فاشیست حتی زبان، فرهنگ و هنر مردم کورد را هم تحمل نمی‌کند. ایران، عراق و سوریه نیز همین رویکرد را نشان می‌دهند، اما این دولت ترکیه است که برای آن پیشاهنگی می‌کند. چرا دولت ترکیه با وجود استفاده از سلاح‌ها و مواد منفجره برای سال‌ها نمی‌تواند به نتیجه برسد، زیرا کوردها امروز یک اراده دارند، یک پارادایم دارند، مقاومت آقای عبدالله اوجالان در امرالی وجود دارد، بنابراین نمی‌توانند اراده کوردها را به این راحتی بشکنند.»

پیام مردم روشن است: آزادی برای رهبر آپو و کوردستان

زینب مراد با بیان اینکه مردم کورد در جشنواره کوردی که شنبه گذشته در فرانکفورت برگزار شد، پیام محکمی دادند، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «هزاران نفر از ۴ بخش کوردستان در این جشنواره حضور داشتند و همگی شعار «آزادی برای اوجالان، آزادی برای کوردستان» سر دادند. دوستان اروپایی ما هم می‌دانند که مسئله کورد و مشکلات خاورمیانه با آزادی آقای اوجالان حل خواهد شد. بنابراین آنها نیز خواستار آزادی جسمانی آقای اوجالان هستند. مردم ما با این مطالبه در میدان هستند و احزاب سیاسی نیز باید به مسئولیت خود عمل کنند. ما می‌توانیم با ایجاد وحدت ملی بر این روند غلبه کنیم. صیانت از خاک کوردستان و پایبندی به ارزش‌های ملی وظیفه تنها یک حزب نیست. همه باید این مسئولیت را بر عهده بگیرند. زن، مرد، پیر و جوان، همه اقشار جامعه باید مسئولیت‌پذیر باشند. فراخوان ما بیشتر به احزاب و جناح‌های سیاسی است. زیرا مسئولیت اصلی بر عهده آنهاست. چطور ممکن است که اراضی کوردستان توسط سربازان ترک اشغال شود و هیچ موضعی در برابر این موضوع اتخاذ نمی‌شود. در واقع، این مایه شرمساری بزرگ است.

دولت ترکیه با شهامتی که از سکوت موجود اخذ می‌کند، شهروندان کورد را در سرزمین‌های کوردستان قتل‌عام می‌کند. همانطور که همه می‌دانند، دو روزنامه‌نگار زن، هیرو بهاالدین و گلستان تارا که اخیراً مشغول انجام وظایف خود بودند، در نتیجه حملات دولت ترکیه به قتل رسیدند. همچنین، دنیز جَودَت بولبون، عضو ک‌ن‌ک توسط میت در دفتر نمایندگی ک‌ن‌ک در هولیر به قتل رسید. دیگر کسی نباید در برابر این حملات ساکت بماند. قتل فرزندان کورد در سرزمین‌های کوردستان یک تراژدی بزرگ است. مردم ما در برابر این حملات واکنش نشان می‌دهند، اما کافی نیست. با یک روحیه مشترک می‌توان جلوی این حملات را گرفت و از قتل یک کودک کورد دیگر در سرزمین‌های کوردستان جلوگیری کرد. حکومت اقلیم کوردستان نیز مسئولیت بزرگی بر عهده دارد. می‌بینیم که هیچ موضع رسمی در برابر این حملات وجود ندارد. این وضعیت شرم‌آور است. هدف دولت ترکیه از بین بردن تمام دستاوردهای مردم کورد است. همه باید حقیقت را بدانند، اما متأسفانه در برابر آن موضع‌گیری نمی‌شود. این نیز خطر بزرگی برای باشور کوردستان ایجاد می‌کند.»