بلینکن: شاید آخرین فرصت برای آتش‌بس در غزه باشد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این که «لحظه تعیین‌کننده» برای آتش‌بس در نوار غزه است، هشدار داد: «شاید این آخرین فرصت باشد.»

بلینکن که با آیزاک هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل در تل‌آویو دیدار کرد، گفت: «این لحظه تعیین‌کننده است، احتمالا بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه و دستیابی به آتش‌بس باشد.»

بلینکن افزود: «این زمان همچنین زمانی است که مطمئن شویم هیچ کس کاری برای منحرف کردن روند انجام نمی‌دهد.»

اسراییل و حماس یکدیگر را متهم می‌کنند که مذاکراتی را که توسط سه کشور میانجی آمریکا، مصر و قطر هدایت می‌شود، از مسیر خارج کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که روز یکشنبه وارد اسرائیل شد، به عنوان بخشی از نهمین سفر خود از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، روز سه‌شنبه به قاهره می‌رود.

انتظار می‌رود میانجی‌ها این هفته مذاکرات را از سر بگیرند. بلینکن ادامه داد: «ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که تشدید، تحریک یا هر اقدام دیگری که ما را از این توافق دور کند یا درگیری را به جای دیگری گسترش دهد یا بر شدت آن بیفزاید، وجود نداشته باشد.»

هرتزوگ که مأموریتش عمدتاً تشریفاتی بود، گفت که می‌خواهند گروگان‌هایی که در نوار غزه نگهداری می‌شوند «در اسرع وقت» بازگردند.

در پی اظهارات بلینکن، یائیر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیل گفت: «این یک فراخوان به نتانیاهو است: این فرصت را از دست نده، تو آنها (گروگان‌ها) را رها کردی. وظیفه شماست که آنها را برگردانید.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه گفت که آتش‌بس در غزه «هنوز امکان‌پذیر است» و اطمینان داد که آمریکا از تلاش‌های خود «پا پس نمی‌کشد».

ایالات متحده آمریکا که قرارداد تسلیحاتی ۲۰ میلیارد دلاری با متحد اسرائیلی خود را تصویب کرده است، روز جمعه در مذاکرات دوحه پیشنهاد سازش جدیدی را ارائه کرد. حماس این پیشنهاد را به این دلیل رد کرد که «شرایط تعیین‌شده توسط نتانیاهو، به ویژه امتناع او از پذیرش آتش‌بس دائمی و عدم خروج کامل از نوار غزه را برآورده می‌کند.»

جنبش فلسطینی که در مذاکرات قطر شرکت نکرد، به ویژه «اصرار» اسرائیل بر حفظ نیروها در مرز غزه با مصر و «شرایط جدید» در مورد اسرای فلسطینی که احتمالاً با گروگان‌هایی که در غزه مبادله می‌شوند را محکوم کرد.

حماس خواهان اجرای طرحی است که بایدن در پایان ماه می اعلام کرد و از میانجی‌ها می‌خواهد که «اشغال‌گر (اسرائیل) را وادار به اجرای آنچه بر سرش توافق شده است، کنند.»

مرحله اول این طرح خواستار یک آتش‌بس شش هفته‌ای با عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه و آزادی گروگان‌های ربوده شده در ۷ اکتبر است.

مرحله دوم شامل خروج کامل اسرائیل از غزه است. نتانیاهو بارها گفته است که می‌خواهد جنگ را تا نابودی حماس که از سال ۲۰۰۷ در غزه در قدرت است ادامه دهد.

به گفته وزارت بهداشت حماس، حمله اسرائیل به نوار غزه در محاصره بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است، اما اطلاعات دقیقی از تعداد غیرنظامیان و جنگجویان کشته شده ارائه نشده است. به گفته سازمان ملل، این جنگ باعث یک فاجعه انسانی در سرزمین‌های ویران شده فلسطینی شده است که در معرض خطر قحطی قرار دارند. تقریباً کل جمعیت ۲/۴ میلیون نفری آواره شدند.